"We zijn verheugd en zeer trots op dit resultaat. We volgen ons ambitieuze plan om de uitstoot van kooldioxide te verminderen", zegt Stefan Jacoby, President en CEO van de Volvo Car Corporation.

Bij de acht grootste Europese autofabrikanten daalden de CO2-uitstoot van hun producten met een gemiddelde van 2 tot 6 procent in 2010. De Volvo Car Corporation is de uitzondering die opvalt, met een CO2-reductie van maar liefst 9 procent. Dit is het resultaat van een gezamenlijke milieu-focus genaamd "DRIVe Towards Zero". De verkoop van zuinige dieselmotoren van de DRIVe-gamma is zeer succesvol en dat is een van de verklaringen voor de grote vermindering van de uitstoot van CO2.Voorbeelden van populaire modellen zijn de V50 DRIVe met een uitstoot van 99 gram/km en de V70 DRIVe met 119 gram/km.
De CO2-strategie van Volvo Car Corporation omvat ook elektrische auto's, hybrides, nog efficiëntere diesel- en benzinemotoren en alternatieve brandstoffen. "Het doel is een gemiddelde van 95 gram CO2 per kilometer over onze totale autoverkopen in 2020. In theorie is het perfect mogelijk, maar veel hangt af van de ontwikkelingen in wetgeving, acties, de beschikbaarheid van energie en natuurlijk de wensen van de klanten. Daarnaast is de EU van plan om een nieuwe methode voor de berekening van kooldioxide in te voeren, wat impact zal hebben op ons plan", zegt Peter Mertens, Senior Vice President Research en Development bij Volvo Car Corporation.
De analyse van de Europese Federatie voor Transport en Milieu laat zien hoe goed de Europese autofabrikanten erin zijn geslaagd om de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik van nieuwe auto's te beperken. Totaal is de kooldioxide-uitstoot van nieuwe in de EU verkochte auto's gedaald met 3,7 procent in 2010. Momenteel is de gemiddelde uitstoot voor nieuwe auto's verkocht in Europa 140 gram per kilometer.
Meer informatie: Europese Federatie voor Transport en Milieu
Bron, vertaald weergegeven op hooftman.nl