Nu ik dan eindelijk een toerenteller in mijn 164 (1972, geheel gerestaureerd) heb (Bedankt, Sander!) kan ik wat precieser zijn in mijn klachten. Zolang hij nog een pietsje koud is krijg ik een hevig geplof onder de kap als ik gas geef onder de 1000 toeren. Zonder ver uitgetrokken choke slaat hij dan meteen af. Dit alles bij buitentemperaturen van rond de 20º. Als hij warm is trekt hij nauwelijks onder de 1500 toeren, pas bij 2000 wordt het wat. Bij ver doortrekken kom ik niet boven de 4200 toeren, wat weinig lijkt. Mijn andere 164, in verregaande staat van verval, heeft nooit choke nodig en trekt vanaf lage toerentallen zonder gesputter.
Waar moet ik zoeken?
Robert
164 ploft
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Heeft hij zijn beurten gehad, maw kleppen gesteld, ontsteking 100% zoals op tijd staan en staat v.d. contactpunten, staat v.d. bougies etc? Eerst moeten die standaard dingen tiptop zijn voor je verder gaat zoeken. Ploffen en gebrek aan vermogen duidt meestal op een ontstekingsprobleem.
Kan ook aan de verdeler liggen, als de standaard zaken in orde zijn en het probleem doet zich nog steeds voor kan je de verdeler van je andere 164 erin zetten en kijken wat hij dan doet.
Kan ook aan de verdeler liggen, als de standaard zaken in orde zijn en het probleem doet zich nog steeds voor kan je de verdeler van je andere 164 erin zetten en kijken wat hij dan doet.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 31.01.2011 - 19:20
- Locatie: amsterdam e/o
- Contacteer:
ik heb ooit een motor gehad (BMW boxer) die ook plofte, afsloeg..
bleek condens in de carburateur te zijn..
ontsteking.. condensator misschien (als je die hebt)
iets vroeger zetten anders..
bleek condens in de carburateur te zijn..
ontsteking.. condensator misschien (als je die hebt)
iets vroeger zetten anders..
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Gezien het feit dat er een choke op zit, neem ik aan dat het een carburateur uitvoering betreft en geen injectie.
Wat voor carburateurs zitten erop?
SU of Stromberg?
Naast de al genoemde contactputen als voor mij eerste verdachte zou het ook het membraan van de Stromberg kunnen zijn (als die erop zit).
Een beginnend scheurtje kan ook dergelijke klachten veroorzaken. Zeker als hij twee (of drie soms bij een 164) carburateurs heeft, kan hij op de andere carburateur(s) nog wel iets.
Niet een heel duidelijke foto, maar zo ziet zo'n Stromberg membraan eruit.

Wat voor carburateurs zitten erop?
SU of Stromberg?
Naast de al genoemde contactputen als voor mij eerste verdachte zou het ook het membraan van de Stromberg kunnen zijn (als die erop zit).
Een beginnend scheurtje kan ook dergelijke klachten veroorzaken. Zeker als hij twee (of drie soms bij een 164) carburateurs heeft, kan hij op de andere carburateur(s) nog wel iets.
Niet een heel duidelijke foto, maar zo ziet zo'n Stromberg membraan eruit.

_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
- Vlood52
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 14.12.2010 - 13:58
- Locatie: Hattem
Onsteking vervroegt niet goed misschien of niet goed genoeg.kijk eens naar de plaat onder de contactpunten of ie een beetje kan draaien een paar graden natuurlijk!of mischien zit ie vast,voorzichtig losmaken met een schroevendraaier. 
Mart
-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
Is dit bij benzine of gas?
Op gas is een backfire een teken van een te arm mengsel.
Waar je nog naar kunt kijken is valselucht. Meestal kun je dit vinden door voorzichtig met remmenreiniger rond de aansluitingen en slangen te spuiten. Als de motor anders gaat draaien dan heb je hem.
Wat ook kan is dat je spruitsuk gescheurd is, dit kun je pas beter bekijken als deze ge demonteerd is.
Op gas is een backfire een teken van een te arm mengsel.
Waar je nog naar kunt kijken is valselucht. Meestal kun je dit vinden door voorzichtig met remmenreiniger rond de aansluitingen en slangen te spuiten. Als de motor anders gaat draaien dan heb je hem.
Wat ook kan is dat je spruitsuk gescheurd is, dit kun je pas beter bekijken als deze ge demonteerd is.