Xenon

mschoenm
Starter

Hallo Forum,
Als eerste bijdrage had ik eigenlijk een vraag gepland, namelijk "hoe vervang je het lampje van een Xenon installatie op een Volvo S80 uit 2002?" Mijn rechterlamp was namelijk na 125000km als een nachtkaars gedoofd. Raar voor een Xenon lamp. Nog vreemder vond ik de reactie van een -overigens zeer correcte!- Volvo Scholten Arnhem: vervangen lampje kost 127 euro ex BTW..... Fan als ik ben van onze hardwerkende Chinese wereldbewoners (en tegenwoordig ook Volvo-eigenaar!) heb ik op dealextreme.com voor het bedrag van 12 euro 70 (sku 37526) TWEE D2C lampen besteld, 6000k. Omdat deze vandaag aan zijn gekomen, wordt mijn bijdrage een antwoord: hoe krijg je die lampen vervangen! Allereerst, contact uit en de connectoren die naast de Valeo setjes zitten, losmaken. Voor de rechterkoplamp moet je de tuit die naar de wisservloeistoftank gaat even loshalen, voor links en rechts moet je wat snoeren uit de weg duwen en even losmaken van de bevestiging aan de carrosserie. Dan met een torc bitje op een korte houder (of op een ratelsleutel) de 6 schoeven op de Valeo unit (6 per unit) los maken. De achterklep van de unit wil er dan nog niet helemaal af, omdat ze hem met een krammetje aan de binnenkant geborgd hebben. Even loswippen en de achterkant ligt eraf. Vanaf dat moment lijkt het erg op H7 vervangen, clipje los, lamp eruit, nieuwe erin. Denk erom dat de uitsparing in de lamprand bovenaan zit, anders glijdt ie niet lekker terug. Klepjes dicht, schroeven vast, snoeren vast en aansluiten van de stekkers. Klaar!!!! In een uurtje tijd is het voor elkaar. Ik geniet van 6000k strakke pitten en van een besparing van 220 euro (voor twee lampen). Ook al gaan ze volgende week kapot, ik bestel toch weer nieuwe. Ik heb de borgkrammetjes overigens niet teruggeplaats. Is dat dom? Handig gereedschap: torc bitje, kort handvat en ratel, diverse schroevendraaiers voor het loswrikken van palletjes etc., een goede zaklamp, wat geduld, slechts één pleister, kleine handen (er is niet veel ruimte), een sterke rug (je staat een uur lang zo fout als het maar kan) en een magneet aan een flexibele draad (twee schroefjes en één klemmetje belandden onderin de motor....).

Hopelijk hebben jullie er wat aan.
Groet,
Marc
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Het enige wat je bespaard hebt is het arbeidsloon van de monteur in de garage. Maar dat worden inmiddels wel steeds duurdere mannen.

Overigens vind ik het een sport om een aantal zaken zelf te doen: zo heb ik meer feeling met mijn auto.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
mschoenm
Starter

Hetgeen de Volvo dealer mij voorhield was dat de lamp in hun geval (1 stuks) 70 euro ex BTW zou kosten. Dat is dan dus blijkbaar een beetje gejokt....

Anyway, heb er idd ook lol aan om zelf aan de auto te sleutelen, voor zover dat kan.
Volvo S80 2.9 6cyl 2002, Volvo V70 2.4 benzine 2002.
945i
8th Gear member

je kan pas zeggen dat je goedkoper uit bent als deze lampen het langer uithouden dan 15000 km ofzo.... ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

mschoenm schreef:Hetgeen de Volvo dealer mij voorhield was dat de lamp in hun geval (1 stuks) 70 euro ex BTW zou kosten. Dat is dan dus blijkbaar een beetje gejokt....
die dealer heeft niets gejokt, er zijn in china trouwens ook erg goedkope sh*tbanden te koop
Volvo for life
Thijs
7th Gear member

Och Bart, mogen nu de wat goedkopere xenon lampen ook weer niet in een originele unit?? Je suggereerd hier toch dat het geen goede lampen zijn? Of reageer je alleen op het vermeende liegen van de dealer? (Geen aantijging, gewoon een vraag)

Net als halogeen lampen, die van drie euro bij de action vandaan leven net zo lang als een setje philips van rond de 40 euro... Duur is wat mij betreft niet (altijd) goed. Alhoewel ik dat bij gereedschap dan weer wel heb trouwens :wink:
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Net als halogeen lampen, die van drie euro bij de action vandaan leven net zo lang als een setje philips van rond de 40 euro
Sta mij toe het hier vooral mee eens te zijn. Is trouwens altijd weer een leuke rekensom en je krijgt vanzelf handigheid in de lampjeswissel.....behalve die van de achterlichten, dat is en blijft drama.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Thijs schreef:Och Bart, mogen nu de wat goedkopere xenon lampen ook weer niet in een originele unit?? Je suggereerd hier toch dat het geen goede lampen zijn? Of reageer je alleen op het vermeende liegen van de dealer? (Geen aantijging, gewoon een vraag)
lees gewoon wat ik schrijf en probeer me geen woorden in de mond te leggen, koop ook gewoon eens zo'n setje chinese winterbanden en zie de wereld eens vanuit een ander perspectief...
Volvo for life
Thijs
7th Gear member

bart simpson, Ik koop geen chinese winterbanden en ik leg je ook niets in de mond.. Ik vraag je gewoon wat :shock: Bij banden kan ik me voorstellen dat het shit is, bij die lampen vraag ik mij dat dus af.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
945i
8th Gear member

Zouden we dan hier het eerste Chinese duurzame product hebben? :shock: 8)

Zoals ik al in andere bewoordingen opmerkte, afwachten.......;)
Thijs
7th Gear member

Nou ja, zoals ik al zei werken chingchong lampen net zo lang als de dure philipsen, waarom zou dat bij xenon niet zo kunnen zijn?
Volvo V70N 2.5D MT 2000
VolvoXC70
4th Gear member

:-#
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Thijs schreef:Och Bart, mogen nu de wat goedkopere xenon lampen ook weer niet in een originele unit?? Je suggereerd hier toch dat het geen goede lampen zijn? Of reageer je alleen op het vermeende liegen van de dealer? (Geen aantijging, gewoon een vraag)
je toonzetting suggereerde hier iets...
Thijs schreef:bart simpson, Ik koop geen chinese winterbanden en ik leg je ook niets in de mond.. Ik vraag je gewoon wat :shock: Bij banden kan ik me voorstellen dat het shit is, bij die lampen vraag ik mij dat dus af.
ik vertrouw erg goedkope chinese producten niet daar het naar mijn stellige overtuiging niet mogelijk is om voor zo weinig geld iets fatsoenlijks te leveren, daar vallen lampen dus ook onder.
De spijkerharde bewijzen zijn meermaals geleverd bij o.a. autobanden, auto's, kinderspeelgoed en meubels
Volvo for life
945i
8th Gear member

Thijs schreef:Nou ja, zoals ik al zei werken chingchong lampen net zo lang als de dure philipsen, waarom zou dat bij xenon niet zo kunnen zijn?
Omdat het prijsverschil niet alleen in de winstmarge zit, maar ook in de productiekosten. Dat zijn lagere lonen (hoewel die ook snel aan het stijgen zijn in China, want ze moeten allemaal een Volvo), maar ook mindere kwaliteit in materialen, eindcontrole enz.

Een xenonlamp is toch alweer iets gecompliceerder dan een H1-tje
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Vooralsnog ga ik met Bart mee aangaande de Chinese kwaliteit.

Kijk maar eens naar speelgoed uit dat land: tegen afbraakprijzen geleverd en na een paar weken kapot.
Het Europese speelgoed is aanmerkelijk duurder maar gaat veel langer mee. Neem LEGO als voorbeeld: zelfs na 40 jaar is dat nog in orde.
Mark

[Installateurs gezocht:
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ik vind de shitkwaliteit nog niet eens het grootste problem, ik zou mijn kind toch niet met kankerverwekkend spul (kinderspeelgoed, kindermeubeltjes, matrasjes, voedsel) op willen zadelen, kijk daarbij naar verfstoffen en kunststoffen.
Chinezen mengden vorig jaar nog kunststof door babymelk, die doen echt alles om niets toch iets te laten lijken

Ik kan dan ook geen reden bedenken waarom een chinese xenonlamp van een paar centen ook maar aan minimale eisen zou voldoen (het alleen kunnen branden is daarbij dan geen criterium!)
Volvo for life
945i
8th Gear member

mschoenm
Starter

Beste forumleden. Ik zit met vermaak naar deze thread te kijken. Mijn doel was om mijn opgedane ervaring te delen, maar ik heb blijkbaar een globaliseringsdiscussie ontlokt. Ik heb in dat geval drie stellingen:
- kijk op osram.com en zie dat er een chinese productie faciliteit is. Als ik OSRAM was produceerde ik daar tegen lekker lage kosten en pakte de marge. Pas dus op met de stelling dat dichtbij geproduceerd per definitie beter is.
- keer een willekeurig kwaliteitsproduct om en zie: "made in China". Zelfs de iPhone, om maar wat te noemen
- ik denk dat -toevallig dit weekend- Europa gestraft wordt door een lakse houding als het gaat om concurrerend willen zijn. Dus stoppen met piepen en ga maar vast chinees leren ;-)

Hoe het ook zij, ik kan TIEN PAAR lampjes verslijten voordat ik aan het bedrag van EEN lampje bij de dealer ben.

Een hartelijke groet aan allen.
Volvo S80 2.9 6cyl 2002, Volvo V70 2.4 benzine 2002.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

"Koopt Hollandsche waar, dan helpen wij elkaar"

Mooie afsluiter van een opmerking over het kopen en vervangen van een lampje.
Mark

[Installateurs gezocht:
945i
8th Gear member

Maar bij Westerse producten made in China, staat er een bedrijf achter die weet hoe het moet, chingcheng int. weet dat niet.
Plaats reactie

Terug naar “S80”