Geschiedenis:
Auto is ingevoerd geweest door vorige eigenaar in 2006. Ik heb deze auto van hem gekocht in 2009 met 46.000 mile op de teller. Auto heeft in die 3 jaren maar 1000 mile gelopen.
Zomer 2010:
Af en toe reageert motor nauwelijks op het gaspedaal, wel als er eenmaal is teruggeschakeld. Monteur in garage adviseert om de turbodrukschakelaar eens te vervangen omdat deze nog wel eens vervuild wil raken door oliedampen vanuit het carter. Avies opgevolgd en leek in eerste instantie te helpen.
November 2010:
Van de ene op de andere dag slaat de motor 's morgens niet meer aan. Moet plankgas ongeveer 1 minuut lang starten.
Als de motor een beetje warm is is starten geen probleem meer. Uit laten lezen bij Volvo garage levert niets op. Omdat het eerste probleem ook nog niet is verholpen denkt monteur aan de luchtmassameter. Deze heb ik daarna ook vervangen maar bracht ook geen verschil.
Februari 2011:
Auto opnieuw in andere Volvo garage gebracht. Deze hebben de auto uitgelezen, bezinetank helemaal gevuld, het brandstoffilter vervangen maar konden ook geen oorzaak vinden. Als je dan vraagt waarom ze dan het brandstoffilter hebben vervangen (was pas 20.000 km later nodig) krijg je als antwoord dat ze dingen moeten gaan uitsluiten.
Juni 2011:
Het starten gaat steed langer duren en 2 minuten lang starten is geen uitzondering. Dan toch maar weer naar een derde Volvo garage. Zij lezen 's middags eerst de auto uit maar kunnen uiteraard ook geen storingsmelding vinden. Volgende ochtend krijgen zij natuurlijk de auto ook niet aan de gang. Dan besluiten zij de compressie te meten (lage druk meeting) en daaruit blijkt dat er tot 80 % lekkage is bij nagenoeg alle 6 cilinders. Ze denken aan plakkende zuigerveren en besluiten de motor te reinigen door het toedienen van een oplosmiddel. Daarna wordt de olie weer vervangen en met spanning uitgekeken naar de volgende ochtend. ook de volgende ochtend is er geen verbetering te constateren en weten ze ook bij deze garage er eigenlijk geen raad meer mee. Ik heb toen aangedrongen om bij een revisiebedrijf langs te gaan en daar eens te praten over de mogelijke oorzaken, omdat ik zeld aan de kleppen zat te denken. Deze XC90 schijnt namelijk ook een variabele nokkenas te bevatten. De man van het revisiebedrijf denkt niet dat het aan de zuigerveren ligt, omdat de motor veel te mooi loopt. Hij denkt meer aan de klepspeling die er niet meer is, waardoor de kleppen open staan als de motor koud is en wordt gestart. De klepspeling is te meten door zogenaamde testopeningen in de klepdeksel, echter zijn deze bij mijn XC90 dicht en niet te openenen.
Augustus 2011:
Voordat ik de kleppen ga stellen (dat is iets meer werk dan bij de meeste auto's) zou ik graag jullie gedachte eens willen horen bij dit probleem. Ik zit zelf nog te denken aan die variabele nokkenas die misschien 's morgens niet goed functioneert (en misschien soms ook tijdens het rijden). Wat de klepspeling betreft zou ik het raar vinden als deze nu al helemaal weg zou zijn, omdat de motor nog maar 40.000 mile op gas heeft gelopen. Ik moet zeggen dat de auto de laatste dagen wel iets feller geworden is, wat waarschijnlijk dan wel met de reiniging van de motor te maken heeft.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met dit eindeloos lang slepende probleem.
Groetjes,
Ewald
Startproblemen bij koude motor.
-
- Starter
-
- 8th Gear member
Tja, als er geen compressie opbouw is, dan kunnen het kleppen, zuigerveren of koppakking zijn...
Is er op elke cilinder gelijk te weinig compressie?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
-
- Starter
Ja, op alle cilinders is ongeveer een gelijke lekkage gemeten van 80%. Als er werkelijk waar zoveel klepspeling is, zou die motor toch nog veel slechter moeten lopen als deze op temperatuur is, toch ?945i schreef:Tja, als er geen compressie opbouw is, dan kunnen het kleppen, zuigerveren of koppakking zijn...
-
- 8th Gear member
Volgens krijg je hem dan haast niet aan de praat... Tenzij ergens in dat proces van starten de nokkenasversteller (als die erin zit..?) zijn werk opeens gaat doen...
Geen uitlaatgassen het koelvloeistofreservoir gemeten?
Die plakkende zuigerveren lijken mij erg stug bij alle 6 zuigers...
Vaag verhaal... :?
Dat ding moet toch open denk ik.
Geen uitlaatgassen het koelvloeistofreservoir gemeten?
Die plakkende zuigerveren lijken mij erg stug bij alle 6 zuigers...
Vaag verhaal... :?
Dat ding moet toch open denk ik.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
-
- Starter
Nee, er zijn geen bijzonderheden te zien aan het koelreservoir, m.a.w.er is niet aan de hand met de koppakking.
Die nokkenasversteller:
- werkt die op oliedruk ?
- Wanneer moet dat ding z'n werk doen ?
- Hoe zou ik nog wat kunnen controleren van dat ding ?
Die nokkenasversteller:
- werkt die op oliedruk ?
- Wanneer moet dat ding z'n werk doen ?
- Hoe zou ik nog wat kunnen controleren van dat ding ?
- Oceanracer
- Geartronic member
Als het de kleppen zouden zijn (of hun bediening) zou de compressie toch nooit bij alle zes de cilinders gelijk kunnen zijn? Ze moeten immers allemaal in een andere stand staan, afhankelijk van de stand van de zuiger. Dit zou dan ook verschillende waardes moeten geven, lijkt me.
Gezien de km-stand zou je de zuigerveren ook uit kunnen sluiten. Het zou absurd zijn als deze nu al zulke problemen zouden geven. Bovendien zou het olieverbruik dan ook immens moeten zijn om aan 80% lekkage te komen.
Rest de koppakking, maar dan zou je weer verlies van koelwater verwachten en (veelal) een stijgend olieniveau. Deze kan echter beter afdichten wanneer het blok warm is, wat voornoemde symptomen dan weer teniet doen. Theoretisch zou een koude pakking meer kunnen lekken dan een warme. Maar dan nog kom je niet op die 80% lijkt mij.
Inderdaad een vage materie...
Gezien de km-stand zou je de zuigerveren ook uit kunnen sluiten. Het zou absurd zijn als deze nu al zulke problemen zouden geven. Bovendien zou het olieverbruik dan ook immens moeten zijn om aan 80% lekkage te komen.
Rest de koppakking, maar dan zou je weer verlies van koelwater verwachten en (veelal) een stijgend olieniveau. Deze kan echter beter afdichten wanneer het blok warm is, wat voornoemde symptomen dan weer teniet doen. Theoretisch zou een koude pakking meer kunnen lekken dan een warme. Maar dan nog kom je niet op die 80% lijkt mij.
Inderdaad een vage materie...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
Wat ik mij nog afvroeg: Is er ook een compressiemeting gehouden bij een warme motor?
- Battlecruiser
- 8th Gear member
In al die tijd is er dus nog nooit iets opengedaan door een monteur: geen klepdeksel en geen distributiedeksel?
Ik heb zo maar het idee dat een Volvomonteur (geen beunhaas dus) achter het distributiedeksel een paar finaal versleten nokkenasverstellers aantreft...
Ik heb zo maar het idee dat een Volvomonteur (geen beunhaas dus) achter het distributiedeksel een paar finaal versleten nokkenasverstellers aantreft...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Oceanracer
- Geartronic member
Bij een dikke 50.000 miles op de klok? Dat zou toch niet best wezen?
- Battlecruiser
- 8th Gear member
In 2009 ongeveer 50000 mile en daarna nog 40000 op gas, als ik het goed heb.
Volvo Rules the Road
- Oceanracer
- Geartronic member
Ja, zo had ik het niet gelezen. 

- Oceanracer
- Geartronic member
Invoer door vorige eigenaar in 2006 met 45.000 miles.
Van 2006 tot 2009 1.000 miles gereden. (overigens niet echt goed voor een auto)
Na aankoop in 2009 gas ingebouwd en 40.000 miles mee gereden.
Van 2006 tot 2009 1.000 miles gereden. (overigens niet echt goed voor een auto)
Na aankoop in 2009 gas ingebouwd en 40.000 miles mee gereden.
-
- Starter
Hoi Allemaal,
Ik had niet gedacht dat het zo snel zou gaan, maar het was wel zo. De kleppen en zittingen waren praktisch allemaal zover ingeslagen dat de meeste kleppen niet eens meer dicht gingen.
Ik heb de kop helemaal laten reviseren en zag er weer uit als nieuw. Uiteraard zijn er nu geharde zittingen in geplaatst waardoor dit niet meer zou mogen voorkomen.
Wel is het misschien goed om iets te doen tegen het inslaan van de kleppen. Er is van alles op de markt, maar weet nog niet wat ik zal doen, heeft iemand een goed advies ?
Nu heb ik nog een klein probleempje met nokkenas timing. Volgens de foutcodes is het signaal van de inlaat te hoog, hetgeen betekent dat de timing van de inlaat nokkenas niet goed is t.o.v. de krukas. Nu had ik alles aangemerkt en foto's gemaakt voor dat ik begon, dus veel kan er niet fout zijn gegaan. Ik kan op de foto duidelijk zien hoe dat de twee nokkenassen staan t.o.v. elkaar en ik heb ze nu hetzelfde staan en toch heb ik de melding alleen op de nokkenas van de inlaat. Als er 1 tandje is verschoven bij de krukas, zou ik ook een melding op de uitlaat verwachten, toch ?
Nu ben ik bezig om de timing te controleren aan de hand van de merktekens, alleen kan ik die op de krukas poelie niet vinden. Weet iemand waar dat merkteken zit en hoe het er uit ziet ?
Groetjes,
Ewald
Ik had niet gedacht dat het zo snel zou gaan, maar het was wel zo. De kleppen en zittingen waren praktisch allemaal zover ingeslagen dat de meeste kleppen niet eens meer dicht gingen.
Ik heb de kop helemaal laten reviseren en zag er weer uit als nieuw. Uiteraard zijn er nu geharde zittingen in geplaatst waardoor dit niet meer zou mogen voorkomen.
Wel is het misschien goed om iets te doen tegen het inslaan van de kleppen. Er is van alles op de markt, maar weet nog niet wat ik zal doen, heeft iemand een goed advies ?
Nu heb ik nog een klein probleempje met nokkenas timing. Volgens de foutcodes is het signaal van de inlaat te hoog, hetgeen betekent dat de timing van de inlaat nokkenas niet goed is t.o.v. de krukas. Nu had ik alles aangemerkt en foto's gemaakt voor dat ik begon, dus veel kan er niet fout zijn gegaan. Ik kan op de foto duidelijk zien hoe dat de twee nokkenassen staan t.o.v. elkaar en ik heb ze nu hetzelfde staan en toch heb ik de melding alleen op de nokkenas van de inlaat. Als er 1 tandje is verschoven bij de krukas, zou ik ook een melding op de uitlaat verwachten, toch ?
Nu ben ik bezig om de timing te controleren aan de hand van de merktekens, alleen kan ik die op de krukas poelie niet vinden. Weet iemand waar dat merkteken zit en hoe het er uit ziet ?
Groetjes,
Ewald
- Johan s60
- 6th Gear member
Het kan zijn dat de nokkenas niet helemaal goed staat tov van het nokkenas riem wiel, e.e.a staat beschreven in vadis of vida.
Ik gebruik dit als klep beschermings systeem; http://www.trendsturm.de/index.php?cat= ... 9c2fu1k586
icm injector Art.nr. SI-40138;
http://www.autogasparts.eu/webshop/docs ... LUBRICANTS
Ik gebruik dit als klep beschermings systeem; http://www.trendsturm.de/index.php?cat= ... 9c2fu1k586
icm injector Art.nr. SI-40138;
http://www.autogasparts.eu/webshop/docs ... LUBRICANTS
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- Starter
Het nokkenas riem wiel staat goed t.o.v. de nokkenas verstellers, want dat staat ook duidelijk op de foto. Wat wel zou kunnen is dat de nokkenasversteller van de inlaat zou haperen, maar dat geloof ik nog niet tot dat ik de juiste stand heb gecontroleerd.
Kan ik VADIS zonder problemen installeren op mijn PC ?
Kan ik VADIS zonder problemen installeren op mijn PC ?
- Johan s60
- 6th Gear member
wellicht heb je deze al gelezen;
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... sc&start=0
VADIS werkt bij mij op win 7 niet meer goed (geen plaatjes) en van VIDA wordt ie erg traag met opstarten.
Maar de nokkenas versteller kan weer niet goed tov de nokkenas staan, daarom wordt de timing gemeten bij de hallsensor, timing vd nok-assen wordt bepaald door het volvo gereedschap waarmee ze geblokkeerd worden.
VADIS werkt bij mij op win 7 niet meer goed (geen plaatjes) en van VIDA wordt ie erg traag met opstarten.
Maar de nokkenas versteller kan weer niet goed tov de nokkenas staan, daarom wordt de timing gemeten bij de hallsensor, timing vd nok-assen wordt bepaald door het volvo gereedschap waarmee ze geblokkeerd worden.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- Starter
Hoi Johan,
De nokkenasverstellers zijn niet los geweest van de nokkenas, dus dat kan het probleem niet zijn. De nokkenas verstellers staan mijn inziens goed t.o.v. elkaar en t.o.v. de motor, dan kan het toch niet fout zijn, tenzij er 1 tandje is verschoven bij de krukas poelie.
Het gaat om een heel klein verschil, want de auto heeft al weer 1000 km gelopen met een verkeerde timing.
De nokkenasverstellers zijn niet los geweest van de nokkenas, dus dat kan het probleem niet zijn. De nokkenas verstellers staan mijn inziens goed t.o.v. elkaar en t.o.v. de motor, dan kan het toch niet fout zijn, tenzij er 1 tandje is verschoven bij de krukas poelie.
Het gaat om een heel klein verschil, want de auto heeft al weer 1000 km gelopen met een verkeerde timing.
-
- Starter
Hoi Johan,
De nokkenasverstellers zijn niet los geweest van de nokkenas, dus dat kan het probleem niet zijn. De nokkenas verstellers staan mijn inziens goed t.o.v. elkaar en t.o.v. de foto (stond eerst motor en dat was fout), dan kan het toch niet fout zijn, tenzij er 1 tandje is verschoven bij de krukas poelie.
De nokkenasverstellers zijn niet los geweest van de nokkenas, dus dat kan het probleem niet zijn. De nokkenas verstellers staan mijn inziens goed t.o.v. elkaar en t.o.v. de foto (stond eerst motor en dat was fout), dan kan het toch niet fout zijn, tenzij er 1 tandje is verschoven bij de krukas poelie.