Even een snelle vraag: Is het mogelijk om de glazen van m'n mistlampen schoon te maken? Heb een setje op de kop weten te tikken, maar de glazen zijn erg smerig. Hoe kan ik dat het beste doen?
Verder nog tips om de mistlampen af te stellen? Zit een prachtig stelschroefje op, maar ik heb geen idee hoe zo iets hoort te staan.
Temperatuurmeter stuk na vervangen thermostaat?
- Rik_J
- 2nd Gear member
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 31.07.2011 - 13:39
- Locatie: Breda
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Heb je de uitvoering met helder glas, geen ribbels? Dan moet je de kit rond het gla lossnijden met een stanleymes. Leg ze even boven de verwarming om de kit wat flexibeler te krijgen. Na het schoonmaken weer netjes afdichten met nwe kit.
Die mistlampen zijn verder niet aftestellen, is de fixed focus uitvoering.
Die mistlampen zijn verder niet aftestellen, is de fixed focus uitvoering.
- Rik_J
- 2nd Gear member
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 31.07.2011 - 13:39
- Locatie: Breda
Nee ik heb de gene met ribbels. Maar het lijkt er op wel dat er een stelschroef achterop zit. Ik heb even fotootjes geschoten.


Nog even een heel andere vraag, ik heb vanmiddag mijn thermostaat vervangen. Alleen nu doet mijn temperatuurmeter het niet meer. Hij blijft gewoon op de laagste stand staan. Motor wordt wel warm, koelvloeistof wordt warm, kachel wordt warm. Maar ik durf hier nu eigenlijk niet meer mee te rijden, omdat ik niet kan zien wanneer de motor té warm wordt natuurlijk. Waar kan ik de temperatuurgever vinden die de temperatuur geeft voor de temperatuurmeter op het dashboard?

Is het de zwarte stekker, blauwe stekker of de groene onderin het blok? Of zijn ze dat allemaal niet?


Nog even een heel andere vraag, ik heb vanmiddag mijn thermostaat vervangen. Alleen nu doet mijn temperatuurmeter het niet meer. Hij blijft gewoon op de laagste stand staan. Motor wordt wel warm, koelvloeistof wordt warm, kachel wordt warm. Maar ik durf hier nu eigenlijk niet meer mee te rijden, omdat ik niet kan zien wanneer de motor té warm wordt natuurlijk. Waar kan ik de temperatuurgever vinden die de temperatuur geeft voor de temperatuurmeter op het dashboard?

Is het de zwarte stekker, blauwe stekker of de groene onderin het blok? Of zijn ze dat allemaal niet?
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Nee, die temp.sensor zit aan de andere kant van het blok, zeg maar tegenover de meest rechtse bougie op de foto. Er zit maar een draadje op met een los stekkertje zonder kleur. Je zal de stekker wel hebben losgestoten tijdens het sleutelen vermoed ik.
- Rik_J
- 2nd Gear member
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 31.07.2011 - 13:39
- Locatie: Breda
Bedankt voor de reactie. Ik heb gekeken en het stekkertje zit er nog op. Ik heb het even losgetrokken en weer opnieuw vastgeklikt. Het plastic eromheen brak wel af, maar het stekkertje zit er wel goed op.
Nu is het zo dat af en toe de temperatuurmeter oploopt. Zet ik de motor af (om even te tanken bijvoorbeeld) en ik rijd daarna weer aan, werkt de meter weer niet. Het is heel erg onregelmatig, het werkt dus soms wel, soms niet.
Zal toch wel ergens een slecht contact zijn dan? Wel heeeel toevallig dat dit gebeurt, nadat ik de thermostaat vervangen heb, niet dan?
Ps. Zou je mij kunnen vertellen waar de andere stekkers op het blok voor zijn? (die dus op de foto te zien zijn). Dit is puur uit interesse hoor, niet dat ik het ergens voor nodig heb..
Nu is het zo dat af en toe de temperatuurmeter oploopt. Zet ik de motor af (om even te tanken bijvoorbeeld) en ik rijd daarna weer aan, werkt de meter weer niet. Het is heel erg onregelmatig, het werkt dus soms wel, soms niet.
Zal toch wel ergens een slecht contact zijn dan? Wel heeeel toevallig dat dit gebeurt, nadat ik de thermostaat vervangen heb, niet dan?
Ps. Zou je mij kunnen vertellen waar de andere stekkers op het blok voor zijn? (die dus op de foto te zien zijn). Dit is puur uit interesse hoor, niet dat ik het ergens voor nodig heb..
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Meestal zit het probleem in het metertje zelf. Dat metertje is een bekend probleem, zoek maar eens op dit forum, er is al zat over geschreven. Door corrossie van de printplaat of stekker achterop maakt hij slecht contact en krijg je jouw verschijnselen. Af en toe wel werken maar niet goed aangeven.
De blauwe stekker is van de koelvloeistofsensor voor de koudestart. Dus de koudstartsensor.
Zwarte stekker tussen bougie 2&3 is de pingelsensor, die vervroegd of verlaat de ontsteking als dat nodig is, bijv als je slechte benzine hebt getankt. Voorkomt daardoor motorschade.
Groene stekker naast oliefilter is de olietemp en oliedruksensor.
De blauwe stekker is van de koelvloeistofsensor voor de koudestart. Dus de koudstartsensor.
Zwarte stekker tussen bougie 2&3 is de pingelsensor, die vervroegd of verlaat de ontsteking als dat nodig is, bijv als je slechte benzine hebt getankt. Voorkomt daardoor motorschade.
Groene stekker naast oliefilter is de olietemp en oliedruksensor.
- Rik_J
- 2nd Gear member
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 31.07.2011 - 13:39
- Locatie: Breda
Bedankt voor het uitleggen van de verschillende sensoren op het blok.
Maar ik ben bekend met het probleem dat er vaak een probleem zit in het metertje zelf. Maar ik blijf het raar vinden dat die nu ineens stuk/slecht contact zou maken nadat ik de thermostaat vervangen heb. Dat heeft toch totaal geen verband met elkaar? Desondanks zal ik toch eens gaan zoeken op het forum hoe ik de tellerbak er dan uit zou kunnen krijgen.
EDIT: Het is dus vrij gemakkelijk om even te testen of het contact op de meter in het dashboard goed is, door het stekkertje van de sensor even los te halen en massa te laten maken op het blok? Ga ik dat vanavond even proberen.
Nog even een vraagje, tijdens het zoeken kwam ik het volgende tegen: De thermostaat op Hbase zou niet de goede zijn, doordat hier geen ontluchtingsgaatje in zit? Het klopt inderdaad dat mijn nieuwe thermostaat geen ontluchtingsgaatje heeft, is dit erg?
Maar ik ben bekend met het probleem dat er vaak een probleem zit in het metertje zelf. Maar ik blijf het raar vinden dat die nu ineens stuk/slecht contact zou maken nadat ik de thermostaat vervangen heb. Dat heeft toch totaal geen verband met elkaar? Desondanks zal ik toch eens gaan zoeken op het forum hoe ik de tellerbak er dan uit zou kunnen krijgen.
EDIT: Het is dus vrij gemakkelijk om even te testen of het contact op de meter in het dashboard goed is, door het stekkertje van de sensor even los te halen en massa te laten maken op het blok? Ga ik dat vanavond even proberen.
Nog even een vraagje, tijdens het zoeken kwam ik het volgende tegen: De thermostaat op Hbase zou niet de goede zijn, doordat hier geen ontluchtingsgaatje in zit? Het klopt inderdaad dat mijn nieuwe thermostaat geen ontluchtingsgaatje heeft, is dit erg?
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Dat gebeurt zo af en toe, je bent met het een bezig en vervolgens is iets anders in een keer ook stuk. Toeval heet dat en staar je daar niet op blind. Als het stekkertje en de bedrading van de sensor ok is zit het in het metertje. Je kan misschien nog met een multimeter meten hoe hoog de weerstand van de sensor koud en warm is. Aan het verschil in ohm kan je zien of de sensor het doet. Je kan ook het stekkertje van de sensor tegen het blok houden, de meter moet dan helemaal naar heet uitslaan omdat er zo geen weerstand is, contact aan uiteraard.Maar ik ben bekend met het probleem dat er vaak een probleem zit in het metertje zelf. Maar ik blijf het raar vinden dat die nu ineens stuk/slecht contact zou maken nadat ik de thermostaat vervangen heb. Dat heeft toch totaal geen verband met elkaar?
- Rik_J
- 2nd Gear member
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 31.07.2011 - 13:39
- Locatie: Breda
Ja daar heb je ook gelijk in. Ik ga het uitzoeken in ieder geval! Bedankt voor de hulp zover.
Weet je toevallig iets over de thermostaat waar geen ontluchtingsgaatje in zit? of dit problemen kan geven of minder goed is o.i.d?
Weet je toevallig iets over de thermostaat waar geen ontluchtingsgaatje in zit? of dit problemen kan geven of minder goed is o.i.d?
- Rik_J
- 2nd Gear member
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 31.07.2011 - 13:39
- Locatie: Breda
Gisteren heb ik het stekkertje dat op de sensor tegen het blok aangehouden om massa te maken. Het temperatuurlampje ging aan, maar de meter bleef dood.
Hiermee kan ik dus concluderen dat de meter zelf niet goed is. Dit heeft dus hoogstwaarschijnlijk te maken met een slecht contactje (solderverbinding). Klopt dit wat ik zeg?
Maar ik kan wel veilig doorrijden, want als de motortemperatuur te hoog wordt, dan gaat nog altijd het lampje branden?
Hiermee kan ik dus concluderen dat de meter zelf niet goed is. Dit heeft dus hoogstwaarschijnlijk te maken met een slecht contactje (solderverbinding). Klopt dit wat ik zeg?
Maar ik kan wel veilig doorrijden, want als de motortemperatuur te hoog wordt, dan gaat nog altijd het lampje branden?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Als je de sensor kabel lang aan massa legt, dan buigt het bi-metaal in de meter zover door dat het wijzertje uit het bimetaaltje valt, dan is de aandrijving van de wijzer zeg maar los. Je kunt deze terugplaatsen ,maar dan moet je de meter openen.
Been there, done that....... kost wat tijd, maar je kunt gelijk de achterzijde van je dashboard inspecteren op slechte contacten en doorsolderen bij de meterjes als dat nodig is.
Tjsa... leuker kunnen we het niet maken
Been there, done that....... kost wat tijd, maar je kunt gelijk de achterzijde van je dashboard inspecteren op slechte contacten en doorsolderen bij de meterjes als dat nodig is.
Tjsa... leuker kunnen we het niet maken

Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Rik_J
- 2nd Gear member
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 31.07.2011 - 13:39
- Locatie: Breda
Maar daarvoor moet het wijzertje wel helemaal naar boven wijzen eerst? Als deze vanaf het begin al niet omhoog komt, kan er ook niks gebeuren neem ik aan?
Ik heb iemand in de auto laten kijken naar de meter, terwijl ik het kabeltje aan de massa legde. Het metertje bewoog niet, dus er kan dus niks los of kapot gegaan zijn, neem ik aan..
Ik heb iemand in de auto laten kijken naar de meter, terwijl ik het kabeltje aan de massa legde. Het metertje bewoog niet, dus er kan dus niks los of kapot gegaan zijn, neem ik aan..
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
of het is al eens eerder gebuerd, het is een kwestie van een 30 seconden en de bi-metaal is heet waarna het metertje valt.
Maar goed, aangezien eht nu niet werkt denk ik wel dat je dash eruit moet. Dan kom je er vanzelf achter.
Maar goed, aangezien eht nu niet werkt denk ik wel dat je dash eruit moet. Dan kom je er vanzelf achter.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Rik_J
- 2nd Gear member
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 31.07.2011 - 13:39
- Locatie: Breda
Dat lijkt me sterk, aangezien het metertje het altijd gedaan heeft. En ik denk niet dat ik met het verwisselen van m'n thermostaat op de een of andere manier dat stekkertje massa heb laten maken. Het stekkertje is van te voren nooit van de sensor af geweest.
Maar inderdaad, ik zal er snel genoeg achter komen wanneer m'n klokkenhuis eruit is
.. Bedankt.
Maar inderdaad, ik zal er snel genoeg achter komen wanneer m'n klokkenhuis eruit is

- Rik_J
- 2nd Gear member
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 31.07.2011 - 13:39
- Locatie: Breda
Nou vandaag het tellerhuis eruit gehaald, messing busjes netjes opgeschuurd en de soldeerpunten gecontroleerd. Zag er allemaal goed uit. Nu terug geplaatst, maar helaas werkt de temperatuurmeter nog steeds niet. Wat kan ik nu het beste doen?
Verder valt het me op dat de snelheidsmeter langzamer reageert dan anders, geeft overigens wel de goede snelheid aan. Maar kan ik hier iets aan doen?
Verder valt het me op dat de snelheidsmeter langzamer reageert dan anders, geeft overigens wel de goede snelheid aan. Maar kan ik hier iets aan doen?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Hmm, raar
Je schreef eerder Gisteren heb ik het stekkertje dat op de sensor tegen het blok aangehouden om massa te maken. Het temperatuurlampje ging aan, maar de meter bleef dood
Hoe lang heb je dit gedaan? Je mag het gerust 5-10 seconden doen, 1 man contact, 1 man kijken. Als de meter uit de hoek komt is het voldoende, direct loslaten dan.
Je schreef eerder Gisteren heb ik het stekkertje dat op de sensor tegen het blok aangehouden om massa te maken. Het temperatuurlampje ging aan, maar de meter bleef dood
Hoe lang heb je dit gedaan? Je mag het gerust 5-10 seconden doen, 1 man contact, 1 man kijken. Als de meter uit de hoek komt is het voldoende, direct loslaten dan.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Rik_J
- 2nd Gear member
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 31.07.2011 - 13:39
- Locatie: Breda
Geen 30 seconde in ieder geval, maar wel lang genoeg om te kunnen kijken of het metertje beweegt. Vanmiddag met een vriend even gekeken, wel viel op dat de weerstand van de sensor 300 Ohm was bij (bijna) bedrijfstemperatuur. Een half uurtje laten afkoelen en nog een keer gemeten, en was de weerstand nog maar 170 Ohm. Volgens mij moet de weerstand juist kleiner worden als de temperatuur hoger wordt? Dus andersom?
Verder heb ik het stekkertje nogmaals goed schoongemaakt, klemmetje beetje samengedrukt zodat deze beter contact maakt. Geen verbetering. Heb ik net 3 kwartier gereden, begon na ongeveer 20 minuten de meter ineens weer op te lopen! Keurig tot de helft, dus ik snap er helemaal niks meer van. Nou ga ik deze week even aan kijken of de meter het blijft doen, anders spookt het ofzo in mijn auto (hoewel ik hier niet in geloof
)
Verder heb ik het stekkertje nogmaals goed schoongemaakt, klemmetje beetje samengedrukt zodat deze beter contact maakt. Geen verbetering. Heb ik net 3 kwartier gereden, begon na ongeveer 20 minuten de meter ineens weer op te lopen! Keurig tot de helft, dus ik snap er helemaal niks meer van. Nou ga ik deze week even aan kijken of de meter het blijft doen, anders spookt het ofzo in mijn auto (hoewel ik hier niet in geloof

-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20.05.2011 - 21:20
- Locatie: België
Rik_J schreef:Geen 30 seconde in ieder geval, maar wel lang genoeg om te kunnen kijken of het metertje beweegt. Vanmiddag met een vriend even gekeken, wel viel op dat de weerstand van de sensor 300 Ohm was bij (bijna) bedrijfstemperatuur. Een half uurtje laten afkoelen en nog een keer gemeten, en was de weerstand nog maar 170 Ohm. Volgens mij moet de weerstand juist kleiner worden als de temperatuur hoger wordt? Dus andersom?
Verder heb ik het stekkertje nogmaals goed schoongemaakt, klemmetje beetje samengedrukt zodat deze beter contact maakt. Geen verbetering. Heb ik net 3 kwartier gereden, begon na ongeveer 20 minuten de meter ineens weer op te lopen! Keurig tot de helft, dus ik snap er helemaal niks meer van. Nou ga ik deze week even aan kijken of de meter het blijft doen, anders spookt het ofzo in mijn auto (hoewel ik hier niet in geloof)
Hallo Rif,
ik heb juist de waarde van de sensor van mijn 460 B18U gemeten en die zijn
koud +/- 10° 1890 Ohms
warm ( radiator warm ) 114 ohms
De temperatuur meter werkt perfekt.
maar maar maar op mijn 440 B18U heb ik hetzelfde probleem als U en de waarden zijn:
koud 3280 ohms
warm 233 ohms
Ik heh wel de draad naar de massa gekoppeld om de temperatuur meter te testen en inderdaad hij is nog goed ( pijl helemaal naar boven )
dus bij mij ligt het waarschijnlijk aan de sensor en dat ga ik vervangen.
Ik houd U op de hoogte
groetjes
renato
- Rik_J
- 2nd Gear member
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 31.07.2011 - 13:39
- Locatie: Breda
Hoi Renato, bedankt voor je reactie, maar onze problemen lijken dus niet hetzelfde te zijn. In mijn geval denk ik dat de weerstand van de sensor verkeerd gemeten is. Ook deed de meter het niet toen ik de draad contact liet maken op het blok.
Nu werkt echter alles weer en lijkt het probleem opgelost te zijn. Hij heeft het sinds zondagavond prima gedaan.
Wel vraag ik me af of mijn motor niet te langzaam warm wordt? Ik rijd iedere dag 2x 16 km en pas na ongeveer 13-14 km is de motor op de juiste temperatuur. Ik ga vrijwel direct de snelweg op en rijd daar dus 120 km/u. Verbeeld ik me dat de motor normaal wat sneller opwarmt, of gebeurt het in mijn geval ook traag?
Nu werkt echter alles weer en lijkt het probleem opgelost te zijn. Hij heeft het sinds zondagavond prima gedaan.
Wel vraag ik me af of mijn motor niet te langzaam warm wordt? Ik rijd iedere dag 2x 16 km en pas na ongeveer 13-14 km is de motor op de juiste temperatuur. Ik ga vrijwel direct de snelweg op en rijd daar dus 120 km/u. Verbeeld ik me dat de motor normaal wat sneller opwarmt, of gebeurt het in mijn geval ook traag?