Hallo mannen,
Ik heb een vraag over het rijden op gas in combinatie met een caravan.
Ik hoor tegenstrijdige dingen, zoals:
- geen probleem, de auto wordt gewoon gekoeld net zoals op benzine.
- Niet doen, de motor wordt zowiezo heter dan rijden op benzine. In combinatie met caravan nog heter, niet doen...
Ik heb ANWB gemaild en dit was hun reactie:
"De motor wordt onder normale omstandigheden bij het rijden op LPG al
blootgesteld aan hogere temperaturen.
(Doordat LPG niet de koelende eigenschappen heeft als benzine, loopt de
temperatuur in de motor hoog op).
Als dan ook nog de motor nog extra wordt belast door het trekken van
een caravan kunnen er problemen onstaan in de motor waarvan de reparatie in de honderden danwel duizenden euros kan oplopen.
Wij raden aan om in gevallen dat de motor extra wordt belast door een
zware caravan tijdelijk op benzine te rijden en pas op de plaats van
bestemmig (als de caravan is afgekoppeld) weer over te schakelen op
LPG."
Ik heb ook gasFX gemaild en zij zeggen;
"Onze advies is dat u gewoon op LPG kunt rijden met combinatie van.
Onze bevindingen zijn dat u geen vermogen verlies heeft mocht u op LPG rijden."
JA, JA HEEL DUIDELIJK ALLEMAAL!
Heeft er iemand die dit forum leest ervaringen mee? Ik rijd V40 1.8 uit 99
met LPi installatie.
Groeten,
Giella
Rijden op gas met caravan
- marissen
- 3rd Gear member
Ik rijd al jaren op LPG door Europa met een caravan van +/- 1200 kg er achter. Geen enkel probleem gehad, niet met mijn V40 Bi-Fuel maar ook niet met andere merken.
Gewoon de airco aan, en dan nog geen centje pijn.
Dus wat mij betreft moet het gewoon kunnen, en als je het niet meer vertrouwt ga je toch lekker op benzine rijden? Een vakantie is toch al duur, dus die paar centen voor de benzine erbij maakt dan ook niet meer uit.
Gewoon de airco aan, en dan nog geen centje pijn.
Dus wat mij betreft moet het gewoon kunnen, en als je het niet meer vertrouwt ga je toch lekker op benzine rijden? Een vakantie is toch al duur, dus die paar centen voor de benzine erbij maakt dan ook niet meer uit.
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
-
- 3rd Gear member
Beste Giella,
Het is zo dat LPG heter wordt bij verbranding maar de motor temperatuur wordt prima geregeld door het koelsysteem. Het is wel zo dat kleppen en klepgeleiders het moeilijker hebben door de hogere thermische belasting, althans bij LPG installaties met verdampers en gasinjectie. Dit komt inderdaad doordat benzine een verkoelende werking heeft (verdamping ontneemt warmte uit de omgeveing) en de verkoelende werking van het LPG reeds in de verdamper geschied en daar heeft je motor niets aan. MAAAAARRR jij hebt een LPi installatie en die werkt anders. Deze spuit vloeibare LPG in de inlaatspruitstuk. Dit vezorgt wel een koelende werking, zelfs groter dan bij benzine denk ik. Verder heeft een LPi installatie geen last van een venturi . Dit in combinatie met een interkoeler effect heb je op LPG met LPi kans dat je meer vermogen hebt, maar dit terzijde.
Kortom ze hebben allebei gelijk maar in jou geval geef ik de voorkeur aan het antwoord van GasFX.
MVG Martin
Het is zo dat LPG heter wordt bij verbranding maar de motor temperatuur wordt prima geregeld door het koelsysteem. Het is wel zo dat kleppen en klepgeleiders het moeilijker hebben door de hogere thermische belasting, althans bij LPG installaties met verdampers en gasinjectie. Dit komt inderdaad doordat benzine een verkoelende werking heeft (verdamping ontneemt warmte uit de omgeveing) en de verkoelende werking van het LPG reeds in de verdamper geschied en daar heeft je motor niets aan. MAAAAARRR jij hebt een LPi installatie en die werkt anders. Deze spuit vloeibare LPG in de inlaatspruitstuk. Dit vezorgt wel een koelende werking, zelfs groter dan bij benzine denk ik. Verder heeft een LPi installatie geen last van een venturi . Dit in combinatie met een interkoeler effect heb je op LPG met LPi kans dat je meer vermogen hebt, maar dit terzijde.
Kortom ze hebben allebei gelijk maar in jou geval geef ik de voorkeur aan het antwoord van GasFX.
MVG Martin
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Hoi, gasrijder.
Met 2 volvo's heb ik in het verleden heerlijk voordelig op gas gereden, waarvan 2 maal naar Spanje.
Het ging perfect, maar wel hanteerde ik een paar fuistregels.
Trek je auto niet te ver in de toeren door en verg niet het uiterste met zo'n gewicht erachter.
En....... als je weet dat je een zware berg aan het beklimmen bent is het verstandig even het klimmende gedeelte voor je steigt op benzine over te schakelen. Laat je intuïtie z'n werk doen.
Over de top gelijk weer op gas en rijden maar weer.
Veel succes met het vakantierijden, ik ga aanstaande zaterdag ook richting zuid-Duitsland. Alleen niet meer op gas.
Met 2 volvo's heb ik in het verleden heerlijk voordelig op gas gereden, waarvan 2 maal naar Spanje.
Het ging perfect, maar wel hanteerde ik een paar fuistregels.
Trek je auto niet te ver in de toeren door en verg niet het uiterste met zo'n gewicht erachter.
En....... als je weet dat je een zware berg aan het beklimmen bent is het verstandig even het klimmende gedeelte voor je steigt op benzine over te schakelen. Laat je intuïtie z'n werk doen.
Over de top gelijk weer op gas en rijden maar weer.
Veel succes met het vakantierijden, ik ga aanstaande zaterdag ook richting zuid-Duitsland. Alleen niet meer op gas.
Volvo V60 T4 Geartronic Summum '17. Via 440 1.8 DL '93, 440 2.0 Sports '96, V40 2.0 Europa '99, V40 2.0 Sports Edition '01, V50 2.4 Momentum '05, V50 D3 Momentum '10. Volvo V40 D4 Momentum '15
-
- 1st Gear member
Hallo luitjes,
Bedank voor jullie snelle reacties. Ik denk dat ik gewoon op vlakke
wegen op gas ga rijden en bij gebergte op benzine overschakel.
A.s. zaterdagnacht rijden we (ook) naar zuid duitsland. Antworden
blijven welkom!!
Groet,
Giella
Bedank voor jullie snelle reacties. Ik denk dat ik gewoon op vlakke
wegen op gas ga rijden en bij gebergte op benzine overschakel.
A.s. zaterdagnacht rijden we (ook) naar zuid duitsland. Antworden
blijven welkom!!
Groet,
Giella
-
- 6th Gear member
Vialle LPi.Giella schreef: "De motor wordt onder normale omstandigheden bij het rijden op LPG al
blootgesteld aan hogere temperaturen.
laat diegene die dit uitspreekt eens met concrete cijfers voor de dag komen.
wedden dat ie dat niet kan?.
zo iemand mag je gerust zeggen dat ie uit z'n nek lult. (zeg maar dat ik het gezegd heb
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Euhhhhh, óók naar Zuid Duitsland ?????
Toch toevallig niet naar Kirchzarten ?
Er is toch geen Volvo meeting daar ???
Toch toevallig niet naar Kirchzarten ?
Er is toch geen Volvo meeting daar ???

Volvo V60 T4 Geartronic Summum '17. Via 440 1.8 DL '93, 440 2.0 Sports '96, V40 2.0 Europa '99, V40 2.0 Sports Edition '01, V50 2.4 Momentum '05, V50 D3 Momentum '10. Volvo V40 D4 Momentum '15