ik kon geen post vinden hierover maar ik kreeg vandaag opeens een oranje brandend lampje op mijn dashboard. het is het motorachtig uitziende icoontje, vrij hoog in de rij aan de linkerkant van het dashboard. Geen boordcomputer melding overigens.
volgens het volvo boekje is het een storing aan het gasreinigings systeem of zo en moet ik het laten nakijken. Er staat niks vermeld over niet verder rijden e.d.
Kan het kwaad om nog even door te rijden tot ik er tijd voor heb? heeft het te maken met de EGR klep? Die zit nog aangesloten en is van de zomer nog vervangen omdat ie stuk was.
gasreinigingssysteem error melding.
- Elvis
- 2nd Gear member
Ik rij al een jaar met hetzelfde probleem rond. Hoogstwaarschijnlijk zal bij jou het lampje binnen een week weer gaan branden en na een aantal ritten weer voor een paar dagen doven. Mijn garage heeft al een paar keer de boardcomputer uit gelezen om de gerelateerde foutcode te achterhalen maar tot nu toe nog geen duidelijke oorzaak kunnen vaststellen.
Vorige week dinsdag tijdens het omzetten van zomer- naar winterbanden nog de comp laten reseten (lampje weer uit) maar zaterdagochtend was het alweer zover.
Op 8 november a.s. heb ik afspraak staan bij de garage om nogmaals de comp te laten uitlezen. Het is belangrijk om zo snel mogelijk nadat het lampje is gaan branden de foutcode te laten uitlezen. Dan is de historie nog niet "vervuild" met evt. andere codes welke de diagnose moeilijk maken.
Vorige week dinsdag tijdens het omzetten van zomer- naar winterbanden nog de comp laten reseten (lampje weer uit) maar zaterdagochtend was het alweer zover.
Op 8 november a.s. heb ik afspraak staan bij de garage om nogmaals de comp te laten uitlezen. Het is belangrijk om zo snel mogelijk nadat het lampje is gaan branden de foutcode te laten uitlezen. Dan is de historie nog niet "vervuild" met evt. andere codes welke de diagnose moeilijk maken.
Cupra Formentor VZ (11-2022) 7-Speed DSG, 310 pk, 4WD, ACC, afn. trekhaak
V40 T5 R-Design Polestar (1-2017) Winterline, 8-speed GT, ACC, BLIS, standkachel, afn. trekhaak
V40 T3 R-Design Polestar (2-2014) Winterline
V50 2.4 Kinetic (11-2004)
V40 T5 R-Design Polestar (1-2017) Winterline, 8-speed GT, ACC, BLIS, standkachel, afn. trekhaak
- V50-Mart
- 4th Gear member
Hmm maar zou dit EGR klep gerelateerd kunnen zijn denk je? Krijg ik die melding ook wanneer ik de stekker van de EGR zou loskoppelen?
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
- Thijs
- 7th Gear member
Is dit niet een melding betreft het roetfilter of het niveau van het doseervaatje oid?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Elvis
- 2nd Gear member
Aangezien ik een 2.4 benzine rij, denk ik niet dat de storing "diesel" gerelateerd is. Misschien een storing in de lambda sonde?
Mijn garage heeft na de eerste keer uitlezen gezegd dat de melding kwam door een te lage oliedruk boven in het motorblok vanwege vervuilde oliekanalen. :shock: (als ik het tenminste goed begrepen heb...)
Remedie zou zijn het motorblok (kanalen) te spoelen m.b.v. een additief en hierna de olie te verversen. Kosten ca. Euro 200,--.
Nou koppel ik zelf deze oorzaak niet direct aan een melding die hoort bij het uitlaatgasreinigingssysteem.
Dus om nou op basis van deze enigszins dubieuze analyse weer een aantal Euro's over de balk te smijten, leek mij niet zo aantrekkelijk.
Ik wacht de komende uitlezing van de comp over een week wel af en eens zien wat er dan uit geconcludeerd wordt.
Mijn garage heeft na de eerste keer uitlezen gezegd dat de melding kwam door een te lage oliedruk boven in het motorblok vanwege vervuilde oliekanalen. :shock: (als ik het tenminste goed begrepen heb...)
Remedie zou zijn het motorblok (kanalen) te spoelen m.b.v. een additief en hierna de olie te verversen. Kosten ca. Euro 200,--.
Nou koppel ik zelf deze oorzaak niet direct aan een melding die hoort bij het uitlaatgasreinigingssysteem.
Dus om nou op basis van deze enigszins dubieuze analyse weer een aantal Euro's over de balk te smijten, leek mij niet zo aantrekkelijk.
Ik wacht de komende uitlezing van de comp over een week wel af en eens zien wat er dan uit geconcludeerd wordt.
- Elvis
- 2nd Gear member
Ik neem aan dat als er te weinig olie naar de nokkenasversteller gaat, dit invloed heeft op de werking hiervan en je dit dus op enige manier moet merken in de motorloop. (inhouden of stotteren o.i.d.)
Ik heb nog nooit een verschil gevoeld vanuit de motor met het lampje aan of uit.
Ik heb nog nooit een verschil gevoeld vanuit de motor met het lampje aan of uit.
- Elvis
- 2nd Gear member
Gisteren heeft mijn garage de storing aan het "uitlaatgasreinigingssysteem" hoogstwaarschijnlijk opgelost.
Uit de computer kwam diverse malen de nokkenasverstelklep als storinggever naar voren.
Deze klep wordt hydraulisch bediend en elektrisch aangestuurd waarbij deze zorgdraagt voor de "voorontsteking" bij hogere toerentallen. De klep bleek vervuild.
Licht vervuilde kleppen geven niet direct merkbare problemen maar een sterk vervuilde klep zou kunnen leiden tot inhouden van de motor.
Aangezien Volvo hiervoor een ruilartikel systeem in het leven heeft geroepen, zal dit wel een bekende zwakke plek zijn. Door dit ruilsysteem blijven de kosten voor de klep vervangen redelijk beperkt.
Er is dus een "refurbished" exemplaar ingezet en nu maar hopen dat de storingsmelding niet meer terugkomt.
Toen ik toch bij de garage was gelijk maar even gebruik gemaakt van de gelegenheid om mijn "nieuwe" set Volvo Sagitta 17" zomervelgen te aanschouwen welke net uit Zweden zijn gearriveerd en nu tot het voorjaar bij mijn garage in de opslag staan.
Hopen dus op een korte winter !!!
Uit de computer kwam diverse malen de nokkenasverstelklep als storinggever naar voren.
Deze klep wordt hydraulisch bediend en elektrisch aangestuurd waarbij deze zorgdraagt voor de "voorontsteking" bij hogere toerentallen. De klep bleek vervuild.
Licht vervuilde kleppen geven niet direct merkbare problemen maar een sterk vervuilde klep zou kunnen leiden tot inhouden van de motor.
Aangezien Volvo hiervoor een ruilartikel systeem in het leven heeft geroepen, zal dit wel een bekende zwakke plek zijn. Door dit ruilsysteem blijven de kosten voor de klep vervangen redelijk beperkt.
Er is dus een "refurbished" exemplaar ingezet en nu maar hopen dat de storingsmelding niet meer terugkomt.
Toen ik toch bij de garage was gelijk maar even gebruik gemaakt van de gelegenheid om mijn "nieuwe" set Volvo Sagitta 17" zomervelgen te aanschouwen welke net uit Zweden zijn gearriveerd en nu tot het voorjaar bij mijn garage in de opslag staan.
Hopen dus op een korte winter !!!
- EVV
- 5th Gear member
De klep heeft geen invloed op de ontsteking, maar alleen op de klep timing. Door klep kan zorgen dat de bijbehorende nokkenas iets verdraaid, waardoor de klep timing iets anders wordt.Elvis schreef:Uit de computer kwam diverse malen de nokkenasverstelklep als storinggever naar voren.