melding minder motorvermogen door roetfilter

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Tjebo
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 06.03.2011 - 19:37

Hallo allemaal,

na jaren geleden met veel plezier in een 340 te hebben rond gereden zijn we na een paar jaar VW toch weer terug bij Volvo en hebben sinds een paar maanden een V50, 1.6D uit 2006.

Toen we 'm kochten (particulier) waren er best wel wat problemen met de module die voor het luchtfilter zit en deze is vervangen.

Nu heb ik al een paar maanden heel af en toe de melding "minder motor vermogen" en volgens de volvo dealer zit er een tankje voor het roetfilter met een vlotter die er voor zorgt dat de roetfilter af en toe wordt schoongebrand en deze zou nu ook vervangen moeten worden.
Dit valt niet onder de garantie van de reparatie en gaat zo'n 550 euro kosten.

Die eerdere repratie was ook al iets van 600/700 euro en ik baal wel dat we zoveel kosten in korte tijd hebben.
We hebben door de volvo dealer ook een aankoopkeuring laten doen, maar daar bleek ook niets uit.

Nu denk ik dat ik weinig keus heb dan die tank te vervangen, maar ik vroeg me af of er tips zijn waar ik dit goedkoper kan laten doen, zoals een volvo specialist (omgeving Gouda / Rotterdam). Of raden jullie dit af omdat het erg specifiek is?

Alvast bedankt!
Wouter.a
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 31.12.2010 - 17:53

Melding minder motor vermogen wil wel vaker voorkomen mocht het ADM niveau te laag zijn / leeg. ADM is de vloeistof in het tankje waar je het over hebt en dit word door middel van een pompje door je diesel gemengd. Dit chemische goedje brand je roetfilter schoon. Dealer kan via de computer uitlezen of je roetfilter vol zit of niet. Mocht het tankje leeg zijn kan het roetfilter niet goed schoonbranden en 'dicht' gaan zitten. Dit goedje word als het goed is elke 60.000 km bijgevuld en om de 120.000 km komt er een nieuw roetfilter onder de auto. Een veel voorkomend iets is een storing in de Drukverschilsensor. Dit is de sensor die de druk meet voor en na je roetfilter. is de druk laag, is de doorstoming door het filter goed. is de druk hoog dan zit het roetfilter (deels) dicht. Deze sensor is los te vervangen (5 minuten werk). Kan je de reden aangeven waarom deze dealer het tankje wil vervangen? Heb dit nl niet eerder meegemaakt. (Ben zelf volvo monteur.)
Gr. Wouter
Tjebo
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 06.03.2011 - 19:37

bedankt voor je reactie Wouter, je had gelijk. Ik heb er even mee doorgereden, maar vorige week kwam ik niet boven de 2000 toeren. Toen is idd de druksensor vervangen en moest de roetfilter worden schoongebrand.
Alles lijkt nu weer prima.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”