Schokkende koppeling

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Mathieu
1st Gear member

Hallo allemaal,

Sinds enige tijd heb ik een "nieuwe" s60 Momentum d5 bwj 2008 met 120000 op de teller. Nu merk ik bij wegrijden met koude motor dat de koppeling schokt, of onregelmatig aangrijpt. Na een paar keer optrekken, bv. bij stoplichten en nadat de motor op temperatuur is, verdwijnt het schokken en verloopt het wegrijden volkomen gelijkmatig. Ik heb de motor van de onderzijde geinspekteerd en geen olie-lekkage gevonden. Bij een vorige auto heb ik namelijk een vergelijkbaar probleem gehad en toen bleek dat de keerring naar de versnellingsbak lekte waardoor olie op de koppelingsplaat kwam en dat veroorzaakte ongelijkmatig aangrijpen.
Dat ging overigens niet helemaal weg zodra de motor warm was. Maar bij deze auto kan ik geen lekkage ontdekken.
Ik heb ook gedacht aan vocht: zou 's nachts de koppeling vochtig kunnen worden door de douw en daardoor onregelmatig gaan aangrijpen? Dat zou kunnen verklaren dat het schokken verwijnt nadat de motor warm is en het vocht is verdampt.
Ik heb niet zoveel zin om de koppeling voor veel geld te laten uitbouwen, alleen omdat hij de eerste paar keer per dag wat schokkerig optrekt.
De koppelingsplaat is zeker niet versleten: bij het laten opkomen van de koppeling grijpt hij halverwege de slag al aan. Daarna kan ik het pedaal nog minstens drie centimeter laten opkomen.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen?
Heeft iemand een oorzaak gevonden en een oplossing?
Bij voorbaat dank,
Mathieu.
Oceanracer
Geartronic member

Lijkt mij zo op het eerste gezicht een probleem met het tweemassavliegwiel. Is het trillen/schudden bij zowel vooruit als achteruit rijden?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Vliegwiel? na 120 K?
Dat is wel heel erg aan de vroege kant, maar....wat niet kan, je zou het haast wel denken.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
edraket
7th Gear member

Denk echt dat het in de plaat zit. Veel (ook nieuwe!) auto's hebben tegenwoordig last van schokkend optrekken bij koude motor. Lijkt dan inderdaad op een vochtige plaat. Na 3 keer optrekken is het dan vaak weg.
Ik zou me er niet druk om maken, tenzij het steeds erger wordt.
Denk niet dat het in het vliegwiel zit.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Oceanracer
Geartronic member

Bij mij waren dat de eerste symptomen. Ook piepte hij dan wel eens. Vooral bij koud en vochtig weer.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
RicoK
3rd Gear member

Oceanracer schreef:Bij mij waren dat de eerste symptomen. Ook piepte hij dan wel eens. Vooral bij koud en vochtig weer.
Hmm, ik hoor, ook meer bij koud en vochtig weer dan bij dro(o)g(er) weer, ook regelmatig een piepend, metalig schurend geluid. De ene keer direct bij het wegrijden van het pad. De andere keer bij terugschakelen voor de eerste rotonde na een kilometer ongeveer. Ook is het geluid bijna altijd te horen bij het achteruit inparkeren op het pad voor het huis. Dit loopt iets op vanwege de hemelwaterafvoer.

Het geluid is wel dus zeer regelmatig te horen, maar ik stoor mij er niet echt aan. Het geluid wordt absoluut niet meer of minder en heb ik al een lange tijd last van. Ook doet de koppeling nog exact wat deze moet doen; schokvrij oppakken en niet slippen, zelfs geen klein beetje,
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 02-2001 - Ash Gold Metallic - HU-603 - GROM-audio - 16"; Mimas zomer en 16"; Mimas winter
Mathieu
1st Gear member

Hallo "meedenkers",
Allereerst hartelijk dank voor de reacties!
Het schokken van de koppeling bij koude motor is soms meer en soms minder aanwezig. Het is hetzelfde bij vooruit en achteruit rijden en gaat niet gepaard met piepjes of schurend geluid. Het wordt ook niet erger of minder erg. Ik denk daarom dat het toch een kwestie van vocht of iets dergelijks is en het stelt me gerust te horen dat het vaker voorkomt, zelfs bij nieuwe auto's. Voorlopig ga ik er niets aan doen. Als het toch erger wordt en reparatie noodzakelijk, zal ik mijn ervaringen hier melden.
Groet,
Mathieu.
peed
2nd Gear member

ook ik zit met hetzelfde probleem, lichte en soms hevigere schokken.
Bij mij is het vooral wanneer ik s'morgens wegrij.
het is een s60 bouwjaar 04/2007 met 109000km op de klok

motor 2.4d met 126pk
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”