Hallo forum leden,
Al een lange tijd doet mijn knipperlicht naar links heel raar. (soms onregelmatig knipperen en soms helemaal niet knipperen)
Nu ben ik vandaag bij de garage geweest voor een grote beurt en heb hun gevraagd hier ook even na te kijken. Diagnose: de knipperlicht hendel heeft veel speling naar links en om het probleem op te lossen moet hij dus vervangen worden. Daar het geen merk dealer was en hij besteld moest worden is dit dan vandaag ook niet gemaak.
Nu heb ik net bij de dealer zo'n nieuwe hendel besteld en krijg ik over 2 dagen binnen. Volgens de garage was het niet echt een moeilijk karwei en wil dan ook de hendel zelf vervangen. Weet iemand op welke site ik een afbeelding kan inzien hoe de stuurkolom in elkaar zit en hoe ik de hendel kan vervangen ? volgens mij is het plastic rondom de stuurkolom doormiddel van 3 schroefjes verwijderbaar. zeg ik dit goed ?
Het betreft een volvo s60 uit het jaar 2002.
Groetjes Patrick
Knipperlicht hendel vervangen volvo S60
- Oceanracer
- Geartronic member
Laat ik beginnen met te zeggen dat je dit euvel zelf had kunnen verhelpen. Kwestie van handel verwijderen (kap verwijderen en schroefjes loshalen) en het schakelmechanisme openen. Dan de metalen pootjes wat verbuigen en weer invetten met vaseline. Klusje van 15 minuten. Kosten: € 0,00
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
Hmmm, oke. zijn de metalen pootjes dan de oorzaak ? soms knippert hij niet naar links en zodra ik dan aan het stuur draai dan begint hij opeens wel te knipperen. De nieuwe hendel was gelukkig niet schrikbarend duur (€ 81,-)
Is het vervangen verder wel makkelijk zelf te doen ?
Volgens de garage was de hendel naar beneden uitgelemmeld ten opzichte van de hendel naar boven.
Is het vervangen verder wel makkelijk zelf te doen ?
Volgens de garage was de hendel naar beneden uitgelemmeld ten opzichte van de hendel naar boven.
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik heb zelf precies, maar dan ook echt precíes het zelfde gehad! >>klik maar<<
-
- 2nd Gear member
Hoi oceanracer
Ik heb je advies opgevolgd en heb het hele machanisme uit elkaar gehad maar in het "doosje" kon ik verder niets doen
, wel heb ik zoals jij hebt geadviseerd de pinnetjes (contactjes die contact maken met de stekker van de auto) van het printplaatje ietsjes naar buiten gebogen en daarna het zaakje in elkaar gezet en een testrit gemaakt met goed resultaat. hij deed het goed, ook op rotondes. YES....nu hopen dat het zo blijft. ik bel de volvo dealer in iedergeval morgen om het onderdeel af te bestellen (hadden 2 werkdagen levertijd en heb toch nog niet betaald)
Ik zie overigens in jouw topic dat je bepaalde stripjes hebt schoongemaakt ? ik neem aan de stripjes van het printplaatje ? dit heb ik niet gedaan. ik heb enkel de hele hendel even uit elkaar gehaald en daarna weer in elkaar gezet en de printplaat pinnetjes een beetje naar buiten gebogen. er was overigens van de naaldjes niets ingevet met vaseline en heb dit zelf dan ook maar niet gedaan. wel het mechanische deel achter het printplaatje (stiftje enz) zaten ingevet en heb dit ook zo gelaten.
Ik heb je advies opgevolgd en heb het hele machanisme uit elkaar gehad maar in het "doosje" kon ik verder niets doen

Ik zie overigens in jouw topic dat je bepaalde stripjes hebt schoongemaakt ? ik neem aan de stripjes van het printplaatje ? dit heb ik niet gedaan. ik heb enkel de hele hendel even uit elkaar gehaald en daarna weer in elkaar gezet en de printplaat pinnetjes een beetje naar buiten gebogen. er was overigens van de naaldjes niets ingevet met vaseline en heb dit zelf dan ook maar niet gedaan. wel het mechanische deel achter het printplaatje (stiftje enz) zaten ingevet en heb dit ook zo gelaten.
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik kan het mij nu niet meer zo goed voor de geest halen, maar ik meen dat er drie stiftjes waren die over drie plaatjes heen schuiven, wanneer de richtingaanwijzer wordt geactiveerd. Die waren voor mijn schoonmaakactie ietwat vettig en daarna dus niet meer. Vandaar dat ik die toch maar weer heb voorzien van wat Vaseline. Anders schuurt het wellicht meer dan bedoeld is.
Fijn dat ik je heb kunnen helpen. Kun je voor dat geld (die € 81,00) met je partner lekker uiteten.
Fijn dat ik je heb kunnen helpen. Kun je voor dat geld (die € 81,00) met je partner lekker uiteten.

-
- 2nd Gear member

- Oceanracer
- Geartronic member
Mijn topic stamt al uit augustus vorig jaar en sinds die tijd heeft de richtingaanwijzer niet één keertje dienst geweigerd, dus ik heb er alle vertrouwen in!
- ccvanmarion
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Ik heb deze reparatie ook gedaan op advies van Oceanracer (>KLIK<) en al 2 maanden perfect!!!!
Ik heb er dus inderdaad ook alle vertrouwen in.
Ik heb er dus inderdaad ook alle vertrouwen in.
Koos van Marion
Volvo S60 T5 comfort/premium/sports
Volvo S60 T5 comfort/premium/sports
- Maus-met-Volvo
- 4th Gear member
- Oceanracer
- Geartronic member
Dank! 
-
- 2nd Gear member
Hoi Oceanracer,
Een beetje laat maar allereerst alsnog gefeliciteerd met je verjaardag
Ik wou je nog de complimenten geven voor de tip mbt de knipperlicht schakelaar hendel. Het probleem is nog steeds opgelost en werkt als nieuw. Wat kan iets simpels toch een genot zijn om te gebruiken
voorheen was ik altijd huiverig om het linker knipperlicht te gebruiken daar ik me altijd ergerde aan de rariteiten maar nu knipper ik er vrolijk op los zonder rare geluiden of weigeren van knipperlicht. SUPER !
grtjes Patrick
Een beetje laat maar allereerst alsnog gefeliciteerd met je verjaardag

Ik wou je nog de complimenten geven voor de tip mbt de knipperlicht schakelaar hendel. Het probleem is nog steeds opgelost en werkt als nieuw. Wat kan iets simpels toch een genot zijn om te gebruiken

voorheen was ik altijd huiverig om het linker knipperlicht te gebruiken daar ik me altijd ergerde aan de rariteiten maar nu knipper ik er vrolijk op los zonder rare geluiden of weigeren van knipperlicht. SUPER !
grtjes Patrick
- Oceanracer
- Geartronic member
Graag gedaan hoor. En leuk dat je het nog even terugkoppelt. Ja, soms is iets heel gemakkelijk op te lossen.
Leverde het annuleren van de reeds bestelde handel nog problemen op?
Leverde het annuleren van de reeds bestelde handel nog problemen op?
-
- 2nd Gear member
Een simpele oplossing zit vaak in een klein hoekje maar je moet het hoekje maar weten te vinden
Het annuleren van de hendel heeft verder geen problemen opgeleverd.

- Rayleen
- 1st Gear member
beste forum lezers,
Mijn richting aanwijzer naar links deed het slecht, telkens haperen en heel snel knipperen.
Alleen de zijknipper en achterlicht aanwijzer deed het maar dan heel snel, de voorzijde deed
het niet. Maar na het lezen van de forum heb ik gezien dat het aan de hendel kan liggen, ik heb direct maar een
nieuwe besteld en gemonteerd. Blij dat ik was deed de knipperlicht het weer naar links, maar wat schets mijn verbazing.
Ook deze hendel begon te haperen als ik naar links wilden, wat kan er nu nog meer aan de hand zijn.
Kan het ook de printplaat zijn om het stuurkolom? Of wat nog meer....?
Bij een draaiende motor hoor ik ook overigens wel de alarm-lichten knipperen, maar als ik de v70 uit zet dan hoor ik geen
knippergeluid maar werken de alarm lichten nog wel.
Ik hoor graag jullie ervaringen en of oplossing.
Mvg,
Rayleen
Mijn richting aanwijzer naar links deed het slecht, telkens haperen en heel snel knipperen.
Alleen de zijknipper en achterlicht aanwijzer deed het maar dan heel snel, de voorzijde deed
het niet. Maar na het lezen van de forum heb ik gezien dat het aan de hendel kan liggen, ik heb direct maar een
nieuwe besteld en gemonteerd. Blij dat ik was deed de knipperlicht het weer naar links, maar wat schets mijn verbazing.
Ook deze hendel begon te haperen als ik naar links wilden, wat kan er nu nog meer aan de hand zijn.
Kan het ook de printplaat zijn om het stuurkolom? Of wat nog meer....?
Bij een draaiende motor hoor ik ook overigens wel de alarm-lichten knipperen, maar als ik de v70 uit zet dan hoor ik geen
knippergeluid maar werken de alarm lichten nog wel.
Ik hoor graag jullie ervaringen en of oplossing.
Mvg,
Rayleen
- Automatic-freak
- 4th Gear member
- Contacteer:
Mijns inziens ... lampje linksvoor al eens vervangen ?
Als je knipperlicht sneller gaat dan normaal; betekent dat doorgaans dat één van de lampjes kapot is (kan ook soms wel en soms geen contact maken) en je geeft zelf aan dat de zijkant en de achterkant het wel doen.
Als je knipperlicht sneller gaat dan normaal; betekent dat doorgaans dat één van de lampjes kapot is (kan ook soms wel en soms geen contact maken) en je geeft zelf aan dat de zijkant en de achterkant het wel doen.
S80 2.5t Summum Geartronic '07
&
244 GLT V6 Automatic '80
Project-car from Sweden
- Fredhead
- Geartronic member
Vervang inderdaad het lampje maar eens voor een nieuwe, goedkoopste en gemakkelijkste oplossing en ben het hierin helemaal eens met bovenstaande reactie.
Overigens klopt het dat je de alarmlichten niet meer hoort zodra de motor uit staat
Overigens klopt het dat je de alarmlichten niet meer hoort zodra de motor uit staat
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
-
- 6th Gear member
Hoe doen ze dat? Wordt het geluid kunstmatig opgewekt?fredhead schreef: Vervang inderdaad het lampje maar eens voor een nieuwe, goedkoopste en gemakkelijkste oplossing en ben het hierin helemaal eens met bovenstaande reactie.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
- Rayleen
- 1st Gear member
Hallo forumlezers,
Gisteren heeft onze richting aanwijzer geen enkele keer geweigerd, om gek van te worden. Maar bedankt voor de reacties, ik zal inderdaad het lampje vervangen na een nieuwe hendel
gemonteerd te hebben op de v70
Mvg,
Rayleen
Gisteren heeft onze richting aanwijzer geen enkele keer geweigerd, om gek van te worden. Maar bedankt voor de reacties, ik zal inderdaad het lampje vervangen na een nieuwe hendel
gemonteerd te hebben op de v70
Mvg,
Rayleen
- Fredhead
- Geartronic member
Vermoed haast van wel, vind het in mijn S60 ook niet meer als een klikkend relais klinken als de richtingaanwijzer knippert.jpwg001 schreef:Hoe doen ze dat? Wordt het geluid kunstmatig opgewekt?fredhead schreef: Vervang inderdaad het lampje maar eens voor een nieuwe, goedkoopste en gemakkelijkste oplossing en ben het hierin helemaal eens met bovenstaande reactie.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D