Tijdens de koop van mijn eerste Volvo (S40 uit 2007) vond ik het geluid in de auto enorm tegenvallen. In deze auto zat de standaard audio installatie genaamd "Basis" gemonteerd en dit mag ook echt met recht Basis genoemd worden. De hoge, lage maar ook midden tonen waar in mijn beleving ver te zoeken. Het geluid was om te huilen.
De auto had verder alle opties die ik er graag op wilde hebben, vandaar mijn besluit om de auto ondanks het audio systeem toch te kopen om zelf maar eens te gaan knutselen om het systeem een upgrade te geven.
Dankzij het Volvo forum ben ik al menig topics tegen gekomen met daarin een fantastische beschrijving hoe je je auto een speakers upgrade kan geven. Nu heb ik nog een aantal facetten toegevoegd, die naar mijn mening de geluidskwaliteit nog meer verbeterd. Ik wilde deze "extra" informatie graag met jullie delen vandaar dit Topic.
1. Mijn eerste stap was het inbouwen van een Parrot 9200mki Carkit: http://www.parrot.com/nl/producten/blue ... ot-mki9200
Los van het handsfree bellen, vond ik het systeem ook super handig voor mijn Iphone. Mijn wens was om mijn muziek van mijn iphone in de auto af te kunnen spelen, dat werk via dit systeem geweldig. Een ander bij komend voordeel is dat de Parrot gebruik maakt van een eigen versterker(tje) en equalizer wat er al voor zorgt dat de hoge / lage tonen al beter worden doorgegeven aan de huidige speakers. Vooral de equalizer is belangrijk. Ik noem het oprecht een versterker(tje) aangezien je er ook niet te veel van moet verwachten. Hiervoor heb je stap twee nodig.
2. Wat ik in de overige topics mis is het toevoegen van een versterker. Het audio systeem "basis" en "performance" leveren na mijn mening onvoldoende vermogen om kwalitatief goede speakers aan te kunnen sturen. Het installeren van een versterker die de output eens flink verhoogt maakt veel uit. Aangezien ik geen zin had om mijn auto nog verder overhoop te halen om de versterker via de accu aan te sluiten (wat normaliter de manier is) ben ik eens verder gaan kijken.
Tegenwoordig zijn er ISO-versterkers op de markt die vrij gemakkelijk tussen de Radio gezet kunnen worden via de ISO-stekker.
Wat een kwalitatief goed doorontwikkeld product is, is de ISOAMP van het bedrijf Isotec. Op de website staat in de handleiding goed omschreven hoe het systeem werkt. Ik zou zeggen kijk eens even op hun site: http://www.i-sotec.com/en/products/amplifiers.html (klik op show en dan pdf)
Ik zelf heb gekozen voor de i-soamp-4cx aangezien ik net wat meer vermogen wilde voor mijn compositie speakers. Vind je dat wat minder belangrijk dan is de i-soamp-4 4x 65 watt prima!
Tip: Goede plek om de versterker in te bouwen is onder het stuur, aan de kant van de deur. Hier zit een holle ruimte waar hij perfect inpast.
3. Stap 3 was het vervangen van de huidige voor en ander speakers. Tijdens mijn resource op dit forum, heb ik dankbaar gebruik gemaakt van het Topic van pieteR: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... idsprekers
Hij legt stap voor stap uit hoe je speakers kunt vervangen met prachtige duidelijk foto's. Mijn dank hiervoor pieterR!
Ik heb de huidige speakers vervangen door speakers van het merk “Audiosystem”
Voorin: heb ik een composet geplaatst van de HELO lijn (16,5 cm + tweeter)
Achterin: CO 165 Plus coaxiale ook van het merk Audiosystem
Waarom achter geen composet?! De reden hiervan is dat de achter speakers vooral voor omgeving geluid zorgen (extra toevoeging aan de geluidbeleving) Voorin zit je het dichtste bij de speakers die vooral het werk moeten doen. Mijn mening is dan ook dat je beter wat meer geld kan investeren in kwalitatief goede speakers voor voorin, dan achter.
4. Bestel bij de lokale autoschop bij u in de buurt, verloopringen (anders pasten de speakers voorin niet zie, handleiding van PieteR) inmiddels levert Pioneer de verloop ring niet meer. Een goed alternatief is een verloopring voor een Volkswagen / Seat auto: http://webshop.caliber.nl/products/view ... s4207.html
Meet voor de zekerheid de inbouw diepte goed! Doet dit met een duimstok en zorg ervoor dat het raam van de deur naar beneden is! Hou een ruimte aan van een halve cm ten aanzien van het raam (anders gaat je raam niet volledig meer naar beneden)
5. Bestel bij uw Volvo dealer in de buurt de bekende spiegelkapjes voor de tweeters (zie volvo website) Ik was hiervoor +/- 30 euro kwijt.
6. Sommige auto shops willen nog wel eens aanbevelen om de auto deuren te isoleren. Ik zelf heb dit niet gedaan, om de eenvoudige reden dat ik vind dat deuren van Volvo al voldoende geïsoleerd zijn en het zonde van je geld is. Mocht je dit toch willen doen: http://www.dynamat.com/products_car_aud ... r_kit.html is hier een uitstekend product voor. Mocht iemand het gaan doen, ik hoor graag van iemand of het verschil maakt.
7. Stel de versterker af in full range mode en geniet van het ongelofelijke verschil.
"Basis" audiosysteem upgraden
-
- 4th Gear member
- Contacteer:
Die isotec produkten zien er wel super uit, wel vrij duur vind ik toch als je het begint te vergelijken met andere versterkers, ma bon het is dan ook plug&pray...
- Chemzy
- 4th Gear member
Ahum. Toch nog maar eens reclame maken voor m'n eigen verhaal: Chemzy's V50Tempelier schreef: 2. Wat ik in de overige topics mis is het toevoegen van een versterker.
Volvo 440 1.9 TD 1995
Volvo V50 2.0 D Business Line MY08
Volvo V50 2.0 D Business Line MY08
-
- 1st Gear member
Altijd goed hoe meer informatie des te beter!, Ik moet zeggen was je topic in mijn zoekfunctie niet tegen gekomenChemzy schreef:Ahum. Toch nog maar eens reclame maken voor m'n eigen verhaal: Chemzy's V50Tempelier schreef: 2. Wat ik in de overige topics mis is het toevoegen van een versterker.