niet meer lopen op lpg

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Swieb schreef:volgens de beschrijving moest je hem 20 min warm laten lopen en dan natrekken. dat hebben we al gedaan. Als het na 1000 km nog eens moet pff moet weer de nokkenas eraf, hahaha wordt weer een zaterdag klussen dus hihi.
Maar weet nu hoe het moet, dus dat gaat helemaal goed komen
Als je de nokkenas bovenop legt, zal hij inderdaad raar klapperen! ;-)

Natrekken na 1000km is wel verstandig. Kan je gelijk nogmaals de kleppenstellen. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik bij het natrekken nog nooit de kopbouten meer dan 1/8slag heb kunnen aandraaien.
Swieb
2nd Gear member
Berichten: 167
Lid geworden op: 09.09.2006 - 14:00
Locatie: Maarheeze

Hahahaha oke.

Nou beter zekerheid dan weer trouble. ik zal de tellerstand in de gaten houden.
onderschriftloos.........
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Er is wel een special volvo tool om de kopbouten natetrekken zonder de tuimelaaras te hoeven verwijderen. Misschien dat je die kan lenen bij de VKV als je daar lid van bent?
Swieb
2nd Gear member
Berichten: 167
Lid geworden op: 09.09.2006 - 14:00
Locatie: Maarheeze

nee ben ik niet, maar dan maar even wat meer werk, gewoon ff doen.
onderschriftloos.........
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

Natrekken is niet dat je elke bout nog een snok na geeft, maar dat je elke bout lost (kwart tot halve slag) en weer op moment trekt. In dezelfde van binnen naar buiten volgorde.

In het Greenbook staat: Run the car for a short distance. 1000 km lijkt me ruim genoeg.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Grijze144 schreef:Natrekken is niet dat je elke bout nog een snok na geeft, maar dat je elke bout lost (kwart tot halve slag) en weer op moment trekt. In dezelfde van binnen naar buiten volgorde.

In het Greenbook staat: Run the car for a short distance. 1000 km lijkt me ruim genoeg.
Precies, dat is de juiste werkwijze!
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Boele schreef:Als je de nokkenas bovenop legt, zal hij inderdaad raar klapperen! ;-)
Misschien ten overvloede maar toch,

Afbeelding
Tuimelaars + een stukje tuimelaaras

Afbeelding
Nokkenas
Swieb
2nd Gear member
Berichten: 167
Lid geworden op: 09.09.2006 - 14:00
Locatie: Maarheeze

grinnik, dat natrekken wist ik in welke volgorde, hetzelfde als het erop zetten......
en die as heb ik zaterdag ook uitgebreid bewonderd :P
onderschriftloos.........
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Iroll schreef:
Grijze144 schreef:Natrekken is niet dat je elke bout nog een snok na geeft, maar dat je elke bout lost (kwart tot halve slag) en weer op moment trekt. In dezelfde van binnen naar buiten volgorde.

In het Greenbook staat: Run the car for a short distance. 1000 km lijkt me ruim genoeg.
Precies, dat is de juiste werkwijze!
Wow! Dat wist ik niet!

Is het zinvol om na 2000km dat alsnog te doen bij mijn 1800? Ik heb de bouten ook niet ingesmeerd met grafietvet, dat bevorderd ongetwijfeld de kracht op de bouten tijdens het aandraien?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ja, het schroefdraad moet schoon zijn en ingeolied worden. Dat geldt trouwens voor alle bouten en moeren waarvoor Volvo een Nm voorschrijft. Ik zou de kop nog even natrekken na 2dkm, zeker een hoge compr.kop als de jouwe.
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

Iroll schreef:Ja, het schroefdraad moet schoon zijn en ingeolied worden. Dat geldt trouwens voor alle bouten en moeren waarvoor Volvo een Nm voorschrijft. Ik zou de kop nog even natrekken na 2dkm, zeker een hoge compr.kop als de jouwe.
dat is toch logisch? als iets een schroefdraad heeft vet je dit in. Dit is het eerste wat mij geleerd is op het werk als we gaan sleutelen en in elkaar zetten, invetten en dan pas de luchthamer erop :lol:
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Gebruikersavatar
RHS
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 16.11.2010 - 17:25
Locatie: Coimbra

Richo schreef:
Iroll schreef:J
.....als iets een schroefdraad heeft vet je dit in. Dit is het eerste wat mij geleerd is op het werk als we gaan sleutelen en in elkaar zetten, invetten en dan pas de luchthamer erop :lol:
Behalve wielmoeren, is mij dan weer geleerd....
RHS
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Dat is je dan helemaal verkeerd geleerd, ook wielbouten moet geolied worden. Doe je dat niet dan kom je niet aan het vereiste aanhaalmoment door de weerstand op het schroefdraad en heb je meer kans op loslopen van de bouten.
Gebruikersavatar
Ziko
4th Gear member
Berichten: 544
Lid geworden op: 03.03.2010 - 12:23
Locatie: Velp

Kopervet op de wielmoeren heb ik geleerd...
Gebruikersavatar
RHS
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 16.11.2010 - 17:25
Locatie: Coimbra

Iroll schreef:Dat is je dan helemaal verkeerd geleerd, ook wielbouten moet geolied worden. Doe je dat niet dan kom je niet aan het vereiste aanhaalmoment door de weerstand op het schroefdraad en heb je meer kans op loslopen van de bouten.
Huh? Hoe beter gesmeerd hoe gemakkelijker ze lossen, lijkt mij.
RHS
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Als het schroefdraad niet schoon en gesmeerd is lijkt het door de weerstand op het schroefdraad (roest, vuil)of je de juiste Nm's al gehaald hebt bij het vastdraaien met de momentsleutel. Maar in werkelijkheid gaat de bout niet zover het schroefdraad in als dat het zou gebeuren met schoon en gesmeerd schroefdraad. Door gebruik (vibraties, schokken etc) kan het vuil/roest loslaten en komt er langzamerhand dus speling op het schroefdraad et voila de bout/moer loopt los. Speciaal de wielbouten zijn daar erg gevoelig voor door de enorme (centrifugaal)krachten die daar op uitgeoefend worden.
Nog een andere reden om schroefdraad altijd te smeren is dat het dan niet kan vastroesten, zodat je de bouten met losdraaien niet beschadigd. Zelfs na 30 jaar draai je ze dan zo los. Voorkomt dus ook allerlei soort van sleutel ellende.
Er zijn een paar uitzonderingen die niet gesmeerd mogen worden zoals bijv. de bouten waarmee de remklauwen vastzitten. Die wel schoonmaken maar niet invetten. Die zet je vast met minimaal 150Nm en zeker je door een drupje loctite (soort schroefdraad lijm) op het schroefdraad. Ook de zelfborgende moeren (nylock) mogen niet gesmeerd worden zols die waarmee de cardanas onderling verbonden is.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”