temperatuurmeter blijft hangen

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
advolvos
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 13.02.2007 - 16:40

Beste forummers,

na het starten gisteren bleef de meter van de koelvloeistoftemperatuur helemaal links in de hoek liggen. Vreemd dat je dat onmiddellijk opvalt ook al gaat het maar om een paar millimeters. Na enkele honderden meters rijden sloeg hij plotseling een stukje uit. Daarna gewoon naar het midden.
Had ook het idee dat de motor na het starten iets rauwer dan normaal liep.
Wat kan dit zijn (geweest)?
Bijna defecte temperatuursensor?
Dank voor jullie tips.
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1457
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Dat deed mijn S60 altijd al, ik zag geen reden daar een probleem achter te zoeken. Hoe lang heb je de auto al? Misschien is het nu wat kouder zodat het koelwater ook een wat lagere start temperatuur heeft?
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
advolvos
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 13.02.2007 - 16:40

Misschien even verduidelijken. Ik bedoel niet dat de meter langzaam oploopt. Als je het contact aanzet schuift de temperatuurmeter normaliter een klein stukje naar rechts. Nu bleef hij dus enkele honderden meters stijf links tegen de aanslag liggen en ging daarna pas met een schokje een stuk naar rechts om vervolgens gewoon naar het midden te gaan. Heeft volgens mij niets met de buitentemperatuur te maken. Had dit nog nooit gezien en zoals ik al schreef het is heel vreemd maar het valt onmiddellijk op.
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1457
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Dat is precies wat die van mij ook deed, eerst helemaal in de hoek blijven liggen, dan ineens (na een stukje rijden) naar het begin van de schaal springen en daarna rustig oplopen. Hij heeft nooit bewogen bij het op contact zetten bij koude motor.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Ik denk dat je meter in de 0-stand een beetje 'kleeft'.

Als hij weer blijft hangen, klop eens met je hand op het dashbord. Ik denk dat de meter dan gewoon van zijn plek komt.

De temperatuursensor zelf kan soms ook wat kuren, maar meestal is die of heel, of kapot (geeft de meter niets meer aan).

Dat de meter bij contact aan al dan niet een stukje beweegt heeft te maken met de calibratie van het instrument, dus waar de 0 precies staat. Dit kan per auto verschillen, maakt niets uit.

Gr. Marc
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

EVV schreef:Dat is precies wat die van mij ook deed, eerst helemaal in de hoek blijven liggen, dan ineens (na een stukje rijden) naar het begin van de schaal springen en daarna rustig oplopen. Hij heeft nooit bewogen bij het op contact zetten bij koude motor.
Bij mij ook niet. Wellicht is het normaal.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Wees blij dat jullie nog een temperatuurmeter hebben. Nu hebben veel auto's er al geen meer (waaronder een Multipla), en straks hebben we alleen nog maar een voltmeter voor ons neus. :(
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1457
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Toch komen bepaalde merken daar van terug. De 2005 Astra van mijn vriendin heeft er geen, de nieuwe wel weer.
Zolang lekkende koelsystemen en kapotte thermostaten nog steeds voorkomen blijft ik het verkeerde zuinigheid vinden om de meter weg te laten.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Zeker, zou het ook toejuichen als de temperatuurmeter weer in ere hersteld zou worden.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

945i schreef:....en straks hebben we alleen nog maar een voltmeter voor ons neus. :(

Hmmm, een temperatuurmeter is toch een voltmeter, eigenlijk :twisted:


(net als de tankmeter trouwens :wink: )
Gebruikersavatar
Ab S
5th Gear member
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Morgenstond schreef:
EVV schreef:Dat is precies wat die van mij ook deed, eerst helemaal in de hoek blijven liggen, dan ineens (na een stukje rijden) naar het begin van de schaal springen en daarna rustig oplopen. Hij heeft nooit bewogen bij het op contact zetten bij koude motor.
Bij mij ook niet. Wellicht is het normaal.
Zelfde bij mij, altijd zo geweest (denk ik) (S60 2.4 140 PK, 2001)
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
roadrage
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 12.07.2011 - 09:50

hmm weet eigenlijk niet hoe het er bij mijn d5je aan toe gaat.. heel geleidelijk volgens mij..

ik had liever een olie temp meter gehad ipv koelvloeistof temp meter
coming up S60 D5 - Geartronic - Driver Edition II
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics

-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

roadrage schreef:hmm weet eigenlijk niet hoe het er bij mijn d5je aan toe gaat.. heel geleidelijk volgens mij..

ik had liever een olie temp meter gehad ipv koelvloeistof temp meter
die doet bij een D5 heel weinig.
s,winters krijg je de D5 heel moeilijk op temp.
dat kan wel 30km of langer duren,wil de wijzer vd. meter iets uit slaan.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
dieselpower
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35

Bij mij blijft de temp meter ook onderin "plakken" tijdens het eerste stukje om vervolgens ineens een paar milimeter te verspringen en dan netjes vloeiend te blijven oplopen tot bedrijfstemp.
Is nu dus bij mn benzine uitvoering maar had mn vorige D5 ook. Zal wel de eigenschap zijn van de temp. meters die volvo gebruikt.
Wat betreft bedrijfstemp. een D5 doet er bij winterse omstandigheden idd wel 20km over op netjes in het midden te komen.

Je kan trouwens mooi zien wanneer de thermostaat opengaat bij bedrijfstemperatuur. Als ik de bc aanzet op huidig verbruik dan zie je, als de motor vanaf koud naar bedrijfstemperatuur gaat, het verbruik per 100l naar beneden gaan bij constante snelheid. Waneer de thermostaat opent loopt het verbruik weer iets op (er komt koude koelvlkoeistof bij omdat het sysyteem nu wel de hele weg doorloopt). Waneer ook dat weer is bijverwarmt loopt het verbruik weer terug tot de waarde voordat de thermostaat open ging. Het betreft wel maar wat cijfers achter de komma maar het is wel zichtbaar op de bc.
Ik weet niet of iemand dat al ooit is opgevallen maar mij dus wel. Laat meteen zien dat het allemaal werkt.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
advolvos
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 13.02.2007 - 16:40

Beste forummers,
dank voor alle reacties.
Gisteren niet gereden, ik zal de zaak in de gaten blijven houden.
Heb zelf op het internet verder gezocht.

Onderstaande tekst kwam ik tegen op het volvov70-forum.

Ik ha de laatste drie dagen wat last van een koelvloeistof temperatuurmeter met kuren en inmiddels de oplossing ook reeds gevonden, post het hier dus alleen maar even zodat anderen er mogelijk wat aan hebben (schijnt nl. toch wel vaker voor te komen, volgens de dealer, mede getuige diens voorraad).

Euvel:
Bij het op contact zetten van een koude motor, sprong te temperatuurmeter niet meer gelijk naar het '0'-punt, maar bleef strak onderin liggen. Na pakweg 4 a 500 meter rijden, sprong hij ineens omhoog en deed het dan naar behoren. Met een warme motor geen problemen.
Geen foutmeldingen, helemaal niks.

In eerste instantie dacht ik niet aan de temperatuursensor, omdat dan, mijns inziens, de meter toch in ieder geval naar het '0'-punt zou moeten springen en vreesde dus dat het de klokkenwinkel was...

Toen ik gisteravond eens onder de motorkap aan de koelvloeistoftemperatuursensor en de bekabeling/stekker voelde, zag ik dat de meter het opeens helemaal niet meer deed
Even een stukje rijden, maar hij bleef 'dood'. Wel merkte ik dat de koelfan bleef nadraaien, terwijl ik maar zo'n 5 min. had gereden. Normaal heeft hij hier toch een redelijke rit en/of een flinke buitentemperatuur nodig, het was hier echter maar 11 graden...

Gezien de laatste constateringen, vanmorgen toch maar even langs de dealer gereden en een nieuwe sensor gekocht (37,- Euro ex BTW). (startte ook wat vreemd, sprong wel direct aan, maar toerental 'danste' even). De nieuwe sensor gemonteerd (10 min. werk) en...HELAAS! De meter deed het nog steds niet! Wel was het (onnodig) nadraaien van de koelfan voorbij. Weer even bij de dealer langs en...Ondanks geen foutmelding, toch wel een foutmelding in de CEM. Bleek dat ondanks vervanging van de sensor, de CEM nog altijd de oude, gemiddelde, waardes van de storing gebruikte. De melding werd gereset en zie daar, de meter sprong weer vrolijk omhoog en doet weer mee, helemaal zoals het hoort.

Mocht je dus iets dergelijks merken, niet meten het ergste vrezen, het kan dus goed een sensortje zijn van zo'n 4 tientjes
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

roadrage schreef:hmm weet eigenlijk niet hoe het er bij mijn d5je aan toe gaat.. heel geleidelijk volgens mij..

ik had liever een olie temp meter gehad ipv koelvloeistof temp meter
Bij de D5 is de olietemperatuur nagenoeg gelijk aan de koelvloeistof temperatuur. Komt door de oliekoeler. Als de koeltemp meter in het midden staat is je olie 100 graden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
roadrage
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 12.07.2011 - 09:50

oh echt waar?
in dat geval is mijn wagen altijd wel binnen max 15min op temp en dat vind ik 'normaal' en acceptabel. zeker niet lang zoals anderen aangeven op dit forum..(en zekerr niet pas na 30km)

zou je misschien met wat meer detail kunnen uitleggen hoe dat precies werkt.
"komt door de oliekoeler" zegt me niet zo heel veel.
coming up S60 D5 - Geartronic - Driver Edition II
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics

-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Er zit een warmtewisselaar achter de carterpan. Aan de ene kant stroomt daar olie door aan de andere kant koelwater. Het water warmt de olie op tijdens de opwarmfase, en koelt de olie weer af als alles op temperatuur is. Mbv Vida kun je deze tijdens een rit monitoren en dan kun je zien dat water en olie nagnoeg gelijk met elkaar in temp oplopen. Zit nog geen 5 graden verschil tussen. Als de temp meter in het midden staat is het water 100 graden. Olie wordt dan nog een heel klein beetje warmer (110 ong) na verloop van tijd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gast

De mijne is ook zeker binnen 10 km op temperatuur. Ik rijd dan altijd heel rustig.
De genoemde 20 en 30 km herken ik mij ook niet in.
Gebruikersavatar
roadrage
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 12.07.2011 - 09:50

ach so. weer wat geleerd! :-) :thumbleft:
coming up S60 D5 - Geartronic - Driver Edition II
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics

-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”