uitvallende ontsteking...?

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

ik heb met mijn b18u weer een nieuw en vervelender probleem. de motor valt dikwijls plots uit. het komt steeds vaker voor. in een keer alles weg. vervelend op de snelweg.
soms pakt hij weer op, dan is het horten en stoten.
hij doet het zowel op lpg als benzine. exact identiek.
de anwb verdenkt de ontsteking. (inderdaad ben dus weggesleept omdat hij niet verder wilde). ze dachten aan of de bobine of de tijdstipzender op het viegwiel.
meestal wil hij nog wel starten, maar zodra je wat gas geeft EN je rijdt weg dan valt hij uit. het komt net over als een draadbreuk die over gaat als het motorblok beweegt.

ik kan de lpg computer en de lambdasonde monitoren en heb geen aanwijzingen voor problemen in de lambda. als de motor loopt loopt ie keurig. het is echt "aan of uit".

iemand ideeen...?
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Behalve de bobine en vliegwielsensor kan het ook aan het contactslot liggen.
Ik zou om te beginnen de vliegwielsensor eruit halen en de tip schoonmaken met contactspray en een tandenborstel. Maak ook de connector ervan schoon als je toch bezig bent. Hij zit onder het injectorhuis op de naad van versn.bak en motorblok. Het is een halvemaanvormig beugeltje met 2 M11 boutjes. Er komt een zwarte kabel uit met stekker.
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

dank voor je reactie IRoll,
ik ga het nalopen.
het contactslot: werkt dat door aarding/kortsluiting van de pulsgever? of anders gezegd, hoe grijpt het contactslot in op het ontstekingscircuit?
afijn, zal ook in het electr. schema kijken.

dank, gr. sleutelaar
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Als de sleutel in de startpositie is wordt de +15 op het hoofdrelais aangestuurd en wordt de ecu en ontsteking geactiveerd. Hoofdrelais zit naast het benzinerelais achter het handschoenkastje. Dat relais is dus ook een mogelijke oorzaak.
Gebruikersavatar
erik-hakkers
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 28.08.2008 - 21:59
Locatie: hardenberg

Contactslot wil idd nog wel eens problemen geven bij de 400 serie
volvo 480 forum
volvo 480 1.7 es 1987 kleurcode 305

volvo s70 2.5 10v 1998
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

wederom dank.

aan IRoll:
Het kan dus zijn dat het contact schijnbaar aan staat: alle lampjes branden op het instr.paneel etc. + koplampen etc., maar dat de ecu en de ontsteking door een fout in het contactslot afzonderlijk géén stroom krijgen?

gr. Sleutelaar.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Dat kan, maar meestal valt ook de verlichting uit.
Maar het uitvallen, gebeurde dat in het begin pas na een tijdje rijden? En langzamerhand gebeurde dat steeds eerder?
Als dat zo is dan zou ik de bobine eens doormeten.
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

ik had een lange tocht gemaakt.

1e uitval na 70km. wegslepen nodig.

daarna probleem weg.
2e uitval 200km verder.
daarna reed ie weer even.

na 30 km weer uitvallen, progressief. wegslepen opnieuw nodig...
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

Ik geloof dat het toch weer opgelost is, althans lijkt vooralsnog.

Ik heb een andere bobine geplaatst (had er nog twee op de schap liggen), maar ook toen viel hij uit.
Nog eens de foutmeldingen door gekeken. Toen viel de injector wiring faulty melding op. Toen nagedacht over de aanpassing in de bedrading die de lpg-boer er ooit in heeft gemaakt, voor de hoofdstekker op de monopoint injector. Een los contact daarin zorgde ook al voor het eerdere probleem bij starten op warme dagen.
Zie topic:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... 8cf6bb5472

Er leek toch weer wat los te zitten in de nieuwe stekkertjes. Ik heb voor de aardigheid die verbindingen toen los gehaald, en toen startte hij helemaal niet meer.
Nu opnieuw vastgemaakt, maar gesoldeerd, en het lijkt nu verholpen (knock on wood)
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Probeer eens een andere computer. Bij de bijrijder zn voeten zit die. Mn broer rijdt een B18u en had stationair en soms uitvallen en belachelijke CO waarde bij APK. Voor de grap andere computer erin gehangen, had totaal geen zin om uren bezig te zijn met alles uit te wisselen. En waarempel problemen waren allemaal verdwenen haha.

Op de sloop vaak voor weinig mee te krijgen.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

bedankt voor de tip. ga ik proberen.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

het probleem van de uitvallende ontsteking is terug helaas. na ongeveer 500 km zonder problemen. maf hoor. de anwb moest weer slepen en kon het niet bijzonder waarderen, na de eerdere sleep.
er is nu een probleem bij: de accu laadt niet meer bij. en het acculampje ging niet branden! dus de regulator v d dynamo is ook kapot.
wellicht een verband tussen de twee? ik vind het maar een vreemd toeval.
aan uitwisselen van de ecu ben ik nog niet toegekomen.

ik hou jullie op de hoogte.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Gebruikersavatar
erik-hakkers
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 28.08.2008 - 21:59
Locatie: hardenberg

En waarm kon de anwb het niet waarderen dan?
Omdat de auto weer op sleep moest? mogen ze normaal niet over klagen.
volvo 480 forum
volvo 480 1.7 es 1987 kleurcode 305

volvo s70 2.5 10v 1998
Dirtbag
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 16.03.2011 - 20:39

als je een "oudere" auto hebt en ze moeten vaak komen helpen dan gaan ze problemen maken.

M'n moeder met de oude mini heeft ze ook regelmatig om hulp moeten vragen, voordat we er achter kwamen dat je het beste elke herfst de verdelerkap en inhoud kon vervangen.


Even een stukje van de website van de anwb wegenwacht.
Hoe vaak heeft u recht op hulp?
• In Nederland heeft u 7 keer per kalenderjaar recht op sleutelhulp. Vanaf de 5e
keer vragen wij daarvoor de volgende eigen bijdragen:
- 5e keer: € 50,-
- 6e keer: € 75,-
- 7e keer: € 100,-.
Na overschrijding van 7 hulpverleningen kunnen wij alsnog besluiten u
sleutelhulp te bieden. U betaalt hiervoor per keer € 150.-.
• Wij helpen u met 2 verschillende kentekens per kalenderjaar. Elk volgend
kenteken helpen wij alleen met sleutelhulp. Hiervoor rekenen wij per keer € 150,-.
• Tot en met de 7e hulpverlening heeft u 2 keer per kalenderjaar recht op trans-
porthulp (waarvan maximaal 1 keer in de woonplaats).
mvg

db
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

dank voor de anwb regels.
maarre, heeft iemand anders ook gehad dat als de dynamo niet meer laadt, de ontsteking er (haperend) mee ophoudt?
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Als de accu leger wordt zal de ontsteking ook problemen krijgen op een bepaald moment. Ja.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1360
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Brandt je accu lampje wel voordat de auto loopt?
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

nee, branden deed ie niet meer, maar dat viel me pas later op
(toen alles dimde en de accu duidelijk niet meer bijgeladen werd).
Daarvoor heb ik een keer bij afslaan alleen het oliegietertje zien oplichten. Het drong toen niet tot me door dat het acculampje niet oplichtte en dus "ontbrak".

Ik heb nu de regulator uit de dynamo gehaald en kunnen vervangen.
Ik hoop dat ie nu fatsoenlijk bijlaadt (bij stationair werd voltage ong. 14,4)

Ook heb ik van de sloop een andere BDP sensor gehaald voor de ontsteking. Ook deze heb ik nu vervangen.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”