Hallo,
Ik heb op het forum al het nodige gelezen over trillingen en balanceren van de wielen. Ik sinds een jaar of 4-5 in de winterperiode winterbanden. Vanaf het begin gewoon trillingsvrij. In de loop van de jaren een lichte toename van het trillen bij een snelheid vanaf 115-120 km. Werd vorig jaar meer maar geen tijd gehad om daar aandacht aan te besteden. (Rijden met de zomerbanden is vrijwel trillingsvrij)
Gisteren de winterbanden maar eens laten balanceren. Volgens Euromaster zat er vrij veel onbalans in. Er zat ook de nodige "hoogteslag" aanwezig te zijn. Tijdens het proefrijden merk ik echter dat de onbalans niet verdwenen is maar over een andere bereik toegenomen is.
Heeft dit wellicht te maken met het feit dat het onderstel / vering / etc. langzaam maar zeker (gedurende de laatste 4 jaar) is ingesteld op de "oude" stand van de winterbanden? Dat het geheel moet "wennen" aan de nieuwe balans in de wielen?
Balanceren en toename trilling
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Nee, waarschijnlijk is het nieuwe balanceerlood zink, niet meer in relatieve balans met de hoogteslag in de band.
Het is kiezen uit twee kwaden in dit geval... Je zou de band nog kunnen draaien op de velg om tot een beter resultaat te komen...
Na een jaar of 4-5 zijn de banden toch bijna op denk ik zo....
Het is kiezen uit twee kwaden in dit geval... Je zou de band nog kunnen draaien op de velg om tot een beter resultaat te komen...
Na een jaar of 4-5 zijn de banden toch bijna op denk ik zo....
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Tegen hoogteslag is niet veel te doen, daar helpt geen blanceren aan. Die band moet vervangen worden. Met wennen heeft het niets te maken, als je met de zomerbanden geen last hebt van trillingen zit het toch echt in de winterband(en). Je kan nog proberen of het helpt om de verdachte band opnieuw om de velg te laten leggen, maar garantie dat het helpt is er niet.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Een band van 5 jaar oud loshalen en opnieuw monteren zou ik alleen om financiële redenen al niet eens aanraden. Kost je € 20,00 per band, dus € 80,00 voor een rondje monteren/balanceren. En hoe lang denk je er nog mee te gaan doen? Een band van vijf jaar oud, zal niet meer dan de helft van het oorspronkelijke profiel bezitten.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Gaat het om hoogteslag in de banden of velgen? Ook niet onbelangrijk om te weten.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Donic
- 2nd Gear member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 27.08.2006 - 10:06
- Locatie: Deventer
Betreft hoogteslag in de band(en).
Ik weet niet precies hoeveel profiel er nog op zit, maar wij rijden erg weinig km's, zeker in de winter.
Daarom zullen we ze nog wel een tijdje onder de auto hebben liggen.
Ik weet niet precies hoeveel profiel er nog op zit, maar wij rijden erg weinig km's, zeker in de winter.
Daarom zullen we ze nog wel een tijdje onder de auto hebben liggen.
Volvo 360 GLT 2.0
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Dat trillen is niet echt lekker voor de ophanging en stuurinrichting. Als je weet welke band de hoogteslag boosdoener is zou ik op die as gewoon 2e hands banden leggen. Even een paar slopen in de buurt bellen en voor 2 tientjes p.st heb je een andere band. Wel gaan bellen voordat de winter losbreekt anders zijn ze niet meer te vinden.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10705
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Ik zeg in jouw geval het volgende;
Banden opnieuw monteren, wellicht ook velgen wijzigen. Velgen goed schoonmaken met name aan de binnenkant. Daar zit vaak, vooral bij een stalen velg, rotzooi aangekoekt. Dan het zaakje weer monteren en laten balanceren. Een laatste middel zou kunnen zijn om de wielen aan de auto te laten balanceren........
Een tovenaar op dit gebied loopt bij P..... Centre in N'dal rond...
Banden opnieuw monteren, wellicht ook velgen wijzigen. Velgen goed schoonmaken met name aan de binnenkant. Daar zit vaak, vooral bij een stalen velg, rotzooi aangekoekt. Dan het zaakje weer monteren en laten balanceren. Een laatste middel zou kunnen zijn om de wielen aan de auto te laten balanceren........
Een tovenaar op dit gebied loopt bij P..... Centre in N'dal rond...
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
- Donic
- 2nd Gear member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 27.08.2006 - 10:06
- Locatie: Deventer
Nog een afsluitend bericht.
Omdat ik er echt tabak van had, heb ik een controlecheck laten uitvoeren bij Euromaster (dat ging erg snel en soepel). Het bleek dus dat de voorgaande monteur zijn werk niet goed gedaan had. Een een (ervaren?) collega van hem was wel in staat om de wielen perfect uit te balanceren. De trillingen zijn weg en het is een verademing om weer trillingsvirj te rijden. Men heeft excuses aangeboden en erkend dat het werk in 1e instantie niet goped was uitgevoerd.
Ik ben in ieder geval weer een blije rijder met een perfect sturendeV70
Donic
Omdat ik er echt tabak van had, heb ik een controlecheck laten uitvoeren bij Euromaster (dat ging erg snel en soepel). Het bleek dus dat de voorgaande monteur zijn werk niet goed gedaan had. Een een (ervaren?) collega van hem was wel in staat om de wielen perfect uit te balanceren. De trillingen zijn weg en het is een verademing om weer trillingsvirj te rijden. Men heeft excuses aangeboden en erkend dat het werk in 1e instantie niet goped was uitgevoerd.
Ik ben in ieder geval weer een blije rijder met een perfect sturendeV70
Donic
Volvo 360 GLT 2.0
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
Volvo 850 GLT
V70 2.4T AWD 2001
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
De onkunde zelf is veelal het probleem nog niet eens. Maar de onwil er iets aan te doen temeer. Klanten die terugkomen, zijn zeurpieten. En zolang die instelling binnen een bedrijf heerst, gaat er niks veranderen...
Fijn dat het (uiteindelijk) is opgelost.
Fijn dat het (uiteindelijk) is opgelost.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 06.09.2011 - 19:23
- Contacteer:
Bij Euromaster is het toch zo dat na een bandenwissel je na +/- 500KM rijden de wielmoeren opnieuw moet laten controleren (niet dat iemand dit doet
) maar dan kun je gelijk dit soort klachten kwijt.

Prive: V70 2.5T (250pk) Kinetic & Polar tuning- MY08
Nu op 215.000km
Zakelijk: V60 D4 (181pk) Summum - MY13
Nu op 70.000km
V70 D5 (163pk) MY02
Comfort Premium Line/ECC/LMV/Leer/Navi/Schuifdak
Nu op 288.000km
Nu op 215.000km
Zakelijk: V60 D4 (181pk) Summum - MY13
Nu op 70.000km
V70 D5 (163pk) MY02
Comfort Premium Line/ECC/LMV/Leer/Navi/Schuifdak
Nu op 288.000km
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Over onkunde en knoeiwerk is genoeg te lezen op het forum,dat is waar.
Als men een Volvo V70 rijder 1000 euro uit zijn zak trekt voor het vervangen van een distributieriem,dan vraag ik me af of er nog eerlijke bedrijven zijn.
laat je goed informeren wat betreft reparaties en onderhoud,op internet is er genoeg te vinden over dit onderwerp.
Als men een Volvo V70 rijder 1000 euro uit zijn zak trekt voor het vervangen van een distributieriem,dan vraag ik me af of er nog eerlijke bedrijven zijn.
laat je goed informeren wat betreft reparaties en onderhoud,op internet is er genoeg te vinden over dit onderwerp.