temperatuurmeter blijft hangen

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20787
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

edraket schreef:
roadrage schreef:hmm weet eigenlijk niet hoe het er bij mijn d5je aan toe gaat.. heel geleidelijk volgens mij..

ik had liever een olie temp meter gehad ipv koelvloeistof temp meter
Bij de D5 is de olietemperatuur nagenoeg gelijk aan de koelvloeistof temperatuur. Komt door de oliekoeler. Als de koeltemp meter in het midden staat is je olie 100 graden.
Nou ik heb niet graag een koelvloeistoftemperatuur van 100 graden hoor.
Bij circa 75 graden is het genoeg.
Olie graag wel richting de 100 graden.

Verder klopt het wel met betrekking tot de oliekoeler. (Was bij mij lek bij de vorige beurt. ai!)

Overigens is de temperatuurmeter bij mijn D5 nu bij ongeveer 15 km op de "bedrijfs"stand.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Waarom is 100 graden te hoog? Bij nagenoeg alle auto's is de koelwater temp rond de 100 graden.

Met de oliekoeler is die temp van 75 graden onhaalbaar, bovendien gaat het thermostaat pas bij iets van 95 graden open!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1456
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

75 is echt te weinig, de thermostaat gaat dan inderdaad nog niet eens open, dat geeft wel genoeg aan. Het systeem staat onder druk, dus koken doet de vloeistof dan nog lang niet.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20787
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik heb altijd begrepen (maar correct me, if I am wrong) dat koelvloeistof (dus water) nooit boven de 85 graden mag uitkomen. En dat als de meter in het midden staat je op circa 80-82 graden zit.
(Dit is in ieder geval zo bij mijn 480 benzine, daar gaat de termostaat bij 85 graden open)
Olietemperatuur is circa 103 graden bij veel snelweggebruik.

Bij de diesel is het dus anders blijkbaar. Weer wat geleerd. 8)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Nee hoor, is bij een benzinemotor ook zo. Heb je het verkeerd begrepen :wink:
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”