S60 >350k: doorrijden of vervangen?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

Mijn S60 uit 2002 die ik inmiddels 6 jaar heb, en waarmee ik 160.000 km heb afgelegd (gekocht bij 185.000, nu 345.000), doet nu dienst als 2e auto. We rijden er nog maar 12.000 km per jaar mee. Als ik de afschrijving weglaat (auto is betaald, neemt m.i. niet meer af in waarde), kost de S60 me jaarlijks ongeveer 3500 Euro (ik reken 500 Euro onderhoud bij dit lage jaarkilometrage).
Ik heb intercooler, dynamo, distributie, rubbers en stabi's vervangen. Nog steeds de eerste koppeling/vliegwiel.

Mijn vragen zijn:

- bij welk reparatiebedrag zou je besluiten om een andere auto te kopen?
- hoe houdt de auto zich boven 350.000km? Ik weet dat er een paar rondrijden met nog hogere km standen.

Jullie gewaardeerde mening graag!
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als de auto het 3,5 ton vol houdt en hij rijdt nog prima zou ik niet bang zijn dat hij binnenkort sneuvelt.
Maar eerlijk gezegd zou ik lekker op zoek gaan naar een benzine auto. Met 12000 km is een diesel veel te duur, en als bijv de koppeling de geest geeft is hij niets meer waard. De kans dat de koppeling gaat acht ik best wel groot, maar ook injectoren enz kosten een boel centjes. Heb je met een benzine met minder km's geen last van allemaal.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

Als ik eventjes reken, is een diesel wat betreft MRB en brandstof exact even duur als een benzine bij 12.000 km/jr.
Het kritieke punt is dus wanneer er een grote reparatie aan zit te komen; dat kan vliegwiel/koppeling zijn of injectoren.
Dan is de afweging dus of ik de afschrijving en het risico van een andere (oude) auto wil dragen, of dat ik de reparatie betaal. Bij welk bedrag is dat niet lonend meer?
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Gewoon doorrijden. Doe ik na 312.000 km ook. Ik zie wel wanneer hij er mee ophoudt.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
broker
3rd Gear member
Berichten: 269
Lid geworden op: 17.01.2005 - 21:29

Wat is lonend? Als je hem verkoopt, krijg je er in deze tijd ook nauwelijks wat voor terug en zul je voor een goede ( vergelijkbare) vervanger zeker een paar duizend euro bij moeten leggen. En ook dan heb je geen jonge auto en moet je maar afwachten wat er aan achterstallig onderhoud op je af komt. Je huidige auto ken je, je hebt hem goed onderhouden dus wat zou er mis gaan? Tel daarbij op dat roest bij deze Volvo's geen thema is dus je kan er met je huidige jaarkilometers nog heel lang mee rijden.

Zelf breng ik dit principe ook al 4 jaar in de praktijk. Mijn S90 uit 1998 op gas heb ik in 2007 van de zaak op privé gezet en wordt naast de zakelijke auto als 2de auto gebruikt. Ik rijd er ook zo'n 10 tot 12 duizend km per jaar mee. Onderhoud wordt niet op bezuinigd en ik heb aan deze auto nog steeds een prachtige solide en betrouwbare metgezel. De post afschrijving is allang achter de rug en roest is er totaal niet op te vinden. Dus is het mijn bedoeling om er nog vele jaren mee door te rijden. Hij heeft nu 225000 km op de teller dus dat mag geen probleem zijn. Wel af en toe preventief onderhoud zoals nu de waterpomp toen de distributie vervangen werd( alles is dan toch los) en deze maand nog alle bussen en rubbers van de voorste draagarmen die toch wat kleine scheurtjes gaan vertonen. Maar de kosten van goed onderhoud wegen niet op tegen de afschrijving die je met een jonge auto hebt. En doe aan preventief onderhoud zoals koelwaterslangen e.d. vernieuwen zodat je auto net zo betrouwbaar blijft als een jonger exemplaar.
Gezien de leeftijd heb ik wel het voordeel dat ik mijn S90 tegen een schappelijk tarief all-risks kan verzekeren (tegen een taxatiewaarde) zodat alle geld wat ik erin gestoken heb niet weg is als de auto door een aanrijding total loss zou raken. Om het jaar ben ik verplicht deze taxatie te laten uitvoeren. Dat is bij jou auto het enige risico wat je loopt.

Dus als je je auto niet zat bent, je weet dat er geen grote zaken aan zitten te komen, lekker doorrijden en ook als er eens een wat grote reparatie ( zeg bijv. 2000 euro) aankomt gewoon doorgaan. Goedkoper kan je niet rijden.
En ik ken zat mensen die met hun Volvo's al astronomische kilometerstanden ( > 500000 km) hebben gehaald zonder hele grote problemen/kosten en die Volvo's zijn nog steeds heel betrouwbare auto's.

Succes met je beslissing.


Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

Hallo Jan, dank voor je reactie.
Een S90 is natuurlijk nog van massief graniet gemaakt, maar ik denk dat mijn S60 mits goed onderhouden ook best richting de half miljoen moet kunnen. Het is best een sport op zich om dat tegen aanvaardbare kosten te doen.
Je punt omtrent verzekering is wel een goede, maar wat vindt een taxateur van een oude Volvo met >3.5 ton op de klok? Als die hem op 1500 Euro inschat, ben ik het geld voor onderhoud bij een total loss toch kwijt...

Zoals mijn pet nu staat rijd ik door!
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
broker
3rd Gear member
Berichten: 269
Lid geworden op: 17.01.2005 - 21:29

Heel verstandig. En bedenk dat je via gespecialiseerde bedrijven zoals bv. AutoRima hele goede gebruikte onderdelen kunt gebruiken in veel gevallen.
En dat drukt de kosten ook aanzienlijk.
Ik ben er van overtuigd dat ook jouw S60 die half miljoen kan halen tegen aanvaardbare kosten. Ik zie in de Volvo 700 vereniging veel auto's die 5 ton en meer, de koploper heeft op gas al 850000 km gereden met dezelfde motor en transmissie, hebben afgelegd.

Dus nog veel veilige en plezierige kilometers gewenst met je S60.


Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik neig ook naar doorrijden, begrijp me niet verkeerd, maar een Volvo 700 is technisch toch wel iets heel anders dan een S60 D5. Als daar wat aan stuk gaat is het vaak zelf te repareren en/of tegen een heel lage prijs.
Als de S60 straks stuk gaat (bijv koppeling) ben je genoodzaakt of om er heel veel geld in te steken of de auto te verkopen tegen een erg laag bedrag. Nu krijg je er misschien nog een redelijk bedrag voor. Maar het valt en staat denk ik of je de S60 nu nog redelijk goed kunt verkopen.

Veel mensen denken dat een diesel een betrouwbare en goedkoop te onderhouden metgezel is, maar ik denk dat een diesel heel wat hogere onderhoudskosten heeft dan een benzine auto (bij een hoge km stand).

Is inderdaad een lastige keuze, maar zou die laten afhangen of je de S60 voor een geode prijs kwijt kunt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
lodair
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 26.06.2005 - 01:48
Locatie: slochteren

Over mijn S60D5 10/2002 met 375.000 km ben ik zeer tevreden. Ik zou
ém zo weer nieuw willen kopen, bij wijze van spreken dan. Ik heb ook besloten door te rijden, ik zie wel waar het schip strand. Slechts één
injector en de intercooler vervangen, de waterpomp preventief, de rest is nog origineel. De motor vindt ik nog steeds top, die moet hoop ik, minstens de 5 ton kunnen halen. Zeker staan binnen 50.000 km de totale remmerij en koppeling, met dual mass vliegwiel eraan te komen. En er zal nog wel wat meer vervangen dienen te worden. Maar wat krijg je er nu nog voor terug?
Weinig, dus schrijf je weinig meer af. Mits je niet teveel pech hebt denk ik dat doorrijden de goedkoopste optie is. Dat is met zo'n prima auto zeker geen straf.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”