v40 2000 Cruise controll en ventilatie storing

Geproduceerd bij NedCar in Born
Gebruikersavatar
reneweteling
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 05.04.2011 - 09:12
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Drama drama, Ik heb sinds februari een mooie V40 uit 2000 van Nederlandse fabricatie prachtig exemplaar alleen heeft 2 kuren.

De ventilatie gaat soms hard blazen, dan weer op de stand waar hij op staat en dan weer niet. De temperatuur knop reageert soms niet, de keuzeknop voor waar de lucht uit moet komen reageert soms ook niet, de airco knop reageert altijd, net als de achterruit verwarming.

Verder werkt de cruise control soms niet. Hij is al een keer helemaal uitgelezen bij de Volvo-dealer maar wanneer de cruise control kuren heeft kunnen ze geen contact maken met de cruise computer en wanneer de cruise het wel doet verbind hij gewoon als of er niets aan de hand is.

Dan nu het leuke, vaak werken beide goed of beide niet. Dus ik vermoed dat deze twee acties verband hebben met elkaar.

Ik heb het volgende al gedaan:

-kachel weer stand vervangen
-ventilator motor uit elkaar gehaald schoon gemaakt en in elkaar gezet (loopt nu veel mooier)
-uit laten lezen bij de volvo dealer zonder resulaat
-nieuwe Piher 5K Trimweerstanden in de ventilatie regelaar (knoppen op je dash) gesoldeerd

Alles zonder resultaat. Maar wanneer ik wat wiebel en trek aan de kabels achter deze unit werkt ineens alles goed of niet meer.

Dus het is duidelijk een contact ding, alleen ik zou niet weten waar ik zou moeten beginnen met controleren. Of dat ik misschien een stuk van de kabelboom moet vervangen.

Alvast bedankt voor de info!!!

Groetjes

Rene
v0lv0freak
4th Gear member
Berichten: 607
Lid geworden op: 17.04.2009 - 09:44
Locatie: Zuid-Limburg

Zitten beide niet toevallig op dezelfde zekering?
Kijkt me sterk (kachelweerstand is normaal aparte zekering), maar je weet maar nooit...
Volvo C70 t-5 1998 saffron
Volvo 850 t-5r cream yellow (auto van de vrouw)
Volvo 360GLE 1987 blauw
Volvo 760TURBO intercooler 1986 flamenco red
Gebruikersavatar
reneweteling
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 05.04.2011 - 09:12
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Ik denk niet dat het een zekering issue is, gezien de cruise het soms niet doet en soms wel maar altijd het dash lampje aangaat, alleen het pedaal niet naar beneden.

Ik heb de zekering ook er uit gehaald en dan gaat het lampje niet meer aan. Dus daar zal het dan wel niet aan liggen lijkt me.

Iemand nog suggesties?
2022 - Lynk & Co o1 - 1.5 PHEV
2005 - XC90 - T6
1996 - S70 - 2.5d
2001 - V40 - 2.0
1996 - 460 - 1.6
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik gok op een droge soldeer verbinding op de printplaat. Loop die eens na met een loep, alles wat er gescheurd of zwart uitziet even opieuw vloeibaar maken met de soldeerbout.
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11740
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

De cruise control van een V40 is bijzonder simpel van opbouw. Er zit maar een enkel schakelkastje achter je radio die het regelt. Misschien dat je op de sloop een andere kunt scoren om te kijken of dat het oplost?
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
reneweteling
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 05.04.2011 - 09:12
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Arnoud,

Ik heb gister even mijn radio er uit gesloopt, en toen tijdens het rijden de stekker van de ventilatie er uit getrokken (zitten er 2 in een voor de ventialtie en een voor de airco) dus uit de regelunit waar je hem bedient. Toen deed de cruise control het. Maar bij het versnellen middels het pookje had ik het idee dat de cruise motor wat te weinig stroom kreeg. Hij klonk aarzelend.

Hoe leg ik dat nu weer uit je voelt gewoon als je je voet op het pedaal laat rusten dat hij niet genoeg kracht heeft om deze naar beneden te duwen.

toen deed ik de stekker van de ventilatie er weer in, en toen werkte de cruise niet meer. Toen ging ik wiebelen aan de kabels achter de ventilatie en toen deed ineens alles het goed. Weer wiebelen toen ging spontaan de ventilatie voluit en kapte de cruise er weer mee.

Dus ik vrees een draadbreuk of zo in de boom. Of wat ik hoop dat ik door aan de boom te wiebelen een ander kastje / stekkertje beweeg en dat hij het daarom weer doet.

Heeft iemand een idee wat ik kan checken? Of iemand in de buurt waar ik dit voor max 200 gewoon kan laten fixen? Ik ben het zo zat!

Bedankt jongens!!
2022 - Lynk & Co o1 - 1.5 PHEV
2005 - XC90 - T6
1996 - S70 - 2.5d
2001 - V40 - 2.0
1996 - 460 - 1.6
Gebruikersavatar
reneweteling
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 05.04.2011 - 09:12
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Iroll schreef:Ik gok op een droge soldeer verbinding op de printplaat. Loop die eens na met een loep, alles wat er gescheurd of zwart uitziet even opieuw vloeibaar maken met de soldeerbout.
Droge verbinding waar? Ik heb de ventilatie unit al nagelopen. Ik heb zelfs de trimweerstanden vervangen! (tip radio rotor in amsterdam!)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Okke
4th Gear member
Berichten: 587
Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42

Is je algehele boordspanning wel in orde? Het lijkt er dus op als je meer (zwaardere) verbruikers inschakelt, de rest te weinig spanning krijgt en er zodoende mee op houdt. Dit zou je kunnen meten met een multimeter, aan de verbruikerskant. Je ziet de spanning dan dalen bij inschakelen van een andere verbruiker.

Check in dat geval dan je aansluitingen naar je accu en massa naar je naar je chassis, dat is een bekend probleem.
V40
Gebruikersavatar
reneweteling
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 05.04.2011 - 09:12
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Okke!

Kijk hier heb ik wat aan! Alleen kan je nog een kleine verduidelijking geven wat je bedoelt met de verbruikerskant en wat ik dan waar zou moeten door meten?

En hoe check ik of de aansluiting van massa naar het chassis goed zit? Als ik hier een multimeter op zet knalt deze dan niet uit elkaar? Ik ben een beetje een scheitert met stroom heb er laatst aan gehangen en dat was niet fijn, had een week last van mijn motoriek :P

bedankt!!
2022 - Lynk & Co o1 - 1.5 PHEV
2005 - XC90 - T6
1996 - S70 - 2.5d
2001 - V40 - 2.0
1996 - 460 - 1.6
Gebruikersavatar
Okke
4th Gear member
Berichten: 587
Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42

Dan moet je meten met een multimeter (Volt) over de + en de - van de aansluitingen van het apparaat, in jouw geval dus de aanjager of de CC.

De spanning mag dan niet dalen bij inschakelen van een andere verbruiker. Als dat wel zo is, dan gaat er ergens iets mis. Eerst beginnen bij je Accu aansluitingen, dan dan de stekkerverbindingen (ook je zekeringen) controleren.

Overigens, het is gelijkspanning en daar moet je inderdaad niet mee knoeien. Mocht je twijfelen...zal het toch een garage worden. Het is niet zozeer de spanning, maar mee de (gelijk!) stroom welke inderdaad hoog kan oplopen. Van gelijkspanning kom je niet meer "los", en een kleine stroom door je lichaam is levensgevaarlijk. En bij slechte reparatie's of overgangen met een hoge weerstand is er natuurlijk brandgevaar (warmte!).
V40
Gebruikersavatar
Okke
4th Gear member
Berichten: 587
Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42

Massa aanlsuiting van je accunaar chassis kan je zo meten: voltmeter (niet ampere!!!) direct op je - en naar de aansluiting op je chassis. Moet dan 0 volt zijn (mag geen spanning over vallen). Als dat wel zo is, controleren of de verbinding goed aangeknepen is/ corrosie vrij. Anders nieuwe kabel/ connector/ schoonmaken.
V40
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik zou om te beginnen de solderingen van de stekker aansluiting op de printplaat verdenken. Dit omdat je zegt dat als je aan de bedrading rommelt hij het wel gaat doen.
Gebruikersavatar
reneweteling
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 05.04.2011 - 09:12
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Heren van het goede leven, ik ga het vanavond proberen!

@okke: ga ik doen, en voorzichtig!
@Iroll: De solderingen van de stekker op de printplaat.... dus dat groene plastic ding die op de plaat zit van de ventilatie? Ga ik er vanavond ook weer even uit trekken.

Ik ben benieuwd! Echt bedankt voor de input jongens!! ik laat het weten! Groetjes
2022 - Lynk & Co o1 - 1.5 PHEV
2005 - XC90 - T6
1996 - S70 - 2.5d
2001 - V40 - 2.0
1996 - 460 - 1.6
Gebruikersavatar
reneweteling
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 05.04.2011 - 09:12
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Nou ik heb de accuspaning gecontroleerd en er zat inderdaad 0.20 volt verschil in na het schoonmaken van pool was dit nog maar 0.00 soms 0.01 maar dat kan aan de multimeter liggen. De ventilator regel unit werkt nu weer goed! Wat ik ook wiebel aan de draden hij veranderd niet. ook tijdens het rijden blijft alles goed werken.

Maar...... de Cruise controll doet nu helemaal niets meer.

Gezien ik de boel flink heb bewogen achter de radio denk ik dat ik misschien iets heb losgetrokken van de Cruise.

Waar zit dat schakelkastje van de cruise controll? is het dat kastje aan de passagierskant in het middenconsole? laatste plaatje

Afbeelding

op deze site gevonden http://www.vw-bluediamond.de/haupttemp.htm

Dit is ook wel een handig linkje http://www.volvopartswebstore.com/showA ... odelYear=0

Alvast super bedankt weer!
Gebruikersavatar
reneweteling
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 05.04.2011 - 09:12
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Ok nu heb ik mijn cruise controll systeem losgehaald maar niets slechts gevonden toen heb ik mijn ventilatie tegel unit uit elkaar gehaald en alle stekkerputen opnieuw vast gezet opnieuw getest

Soms werkte de ventilatie en cruise controll, de ventilatie werkt altijd maar de cruise af en toe wanneer je de regelmaat demonteerd werkt de cruise altijd.

Ik snap er geen jota van. Ik heb nog de spanning gecontroleerd tussen chassis en min pool van de accu. Deze is 0 en ik heb ook nog de weerstand gemeten deze is 0.001 ohm dus dat is ook helemaal goed.

Hebben jullie nog suggesties? Anders ga ik maar wat sloperijen af op zoek naar een regel unit voor de ventilator en airco ik heb toch het vermoeden dat dit daar mee te maken heeft
Gebruikersavatar
Okke
4th Gear member
Berichten: 587
Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42

Als de ingamgspanning op beide units ok is, tsja. Lastig, ik kan je niet echt verder helpen.
V40
Gebruikersavatar
reneweteling
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 05.04.2011 - 09:12
Locatie: Hilversum
Contacteer:

De ingangsspanning heb ik nog niet gemeten. Hoe doe ik dat dan? Kijken of er 12 volt op staat en dan kijken of die er nog op staat als de ventilator draaid of zo?
Gebruikersavatar
Okke
4th Gear member
Berichten: 587
Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42

Precies!
V40
Gebruikersavatar
reneweteling
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 05.04.2011 - 09:12
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Ga ik vanavond even proberen, ik laat het weten! Bedankt voor de info!
2022 - Lynk & Co o1 - 1.5 PHEV
2005 - XC90 - T6
1996 - S70 - 2.5d
2001 - V40 - 2.0
1996 - 460 - 1.6
Gebruikersavatar
reneweteling
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 05.04.2011 - 09:12
Locatie: Hilversum
Contacteer:

uiteindelijk met hulp van de jongens op het volvo40forum kwam ik er achter dat het snelheidssignaal wat in mijn ventilatieunit zorgde voor een storing op mijun cruise unit. Dus daar zat een soldering verkeerd. Gezien het toch geen climate controle is heef thij dat toch niet nodig dus doorgeknipt en nu werkt alles geweldig!!!!

Ben super blij! erg bedankt voor alle tips!
2022 - Lynk & Co o1 - 1.5 PHEV
2005 - XC90 - T6
1996 - S70 - 2.5d
2001 - V40 - 2.0
1996 - 460 - 1.6
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”