Profieldiepte banden V70 xc AWD 2001
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
even in zijn algemeenheid, ben je niet bij machte om op banden met > 4mm te blijven rijden moet je overwegen te stoppen met autorijden
Volvo for life
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Hetzelfde als Bart Simpson zegt, als dat gebeurt, moet je overwegen te stoppen met autorijden, want dan kan je geen situatie inschatten en de snelheid die daarbij hoort.Koidream schreef:Maar wat ben je met een wagen die vooraan aan de weg plakt en waarvan de achterkant "uitbreekt" bij de eerste de beste bocht?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Koidream
- 3rd Gear member
- Berichten: 474
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 12:22
- Locatie: Limburg
Wie is er begonnen met de voorkant te laten glijden???
Trouwens gaat de vraag niet over koersvastheid, maar over het al dan niet schadelijke profieldiepteverschil bij een AWD...
Trouwens gaat de vraag niet over koersvastheid, maar over het al dan niet schadelijke profieldiepteverschil bij een AWD...
BMW 315
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
KIJK, je voorbanden komen als eerste in contact met water/ een plas water, deze maken de weg "vrij" voor de achterbanden zodat deze minder water te verplaatsen hebben.
in een bocht maken de achterwielen een iets andere radius dan de voorwielen, vandaar de snelheid aanpassen in bochten.
Als je voor minder profiel hebt, zal je rechtuit minder hard kunnen, itse simpel. En ik weet niet of jij meer bochtjes maakt dan rechtuit rijdt?
En ja, gewoon 4 nieuwe banden op die XC.
in een bocht maken de achterwielen een iets andere radius dan de voorwielen, vandaar de snelheid aanpassen in bochten.
Als je voor minder profiel hebt, zal je rechtuit minder hard kunnen, itse simpel. En ik weet niet of jij meer bochtjes maakt dan rechtuit rijdt?
En ja, gewoon 4 nieuwe banden op die XC.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
dat heb je met 2mm rap voor elkaarKoidream schreef:Wie is er begonnen met de voorkant te laten glijden???
Volvo for life
- Koidream
- 3rd Gear member
- Berichten: 474
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 12:22
- Locatie: Limburg
Wat een uitleg...945i schreef:KIJK, je voorbanden komen als eerste in contact met water/ een plas water, deze maken de weg "vrij" voor de achterbanden zodat deze minder water te verplaatsen hebben.
in een bocht maken de achterwielen een iets andere radius dan de voorwielen, vandaar de snelheid aanpassen in bochten.
Als je voor minder profiel hebt, zal je rechtuit minder hard kunnen, itse simpel. En ik weet niet of jij meer bochtjes maakt dan rechtuit rijdt?
En ja, gewoon 4 nieuwe banden op die XC.
Dat je achterbanden een andere weg volgen dan je voorbanden is juist. Welk spoor maken je voorbanden dan vrij? Dat waar de achterwielen komen of juist ernaast?
Uw gewauwel raakt kant noch wal.
In mijn eerste reactie vraag ik gewoon wat nut het heeft dat of de voorban,den of de achterbanden goed zijn. Een verstandig lezer had al onmiddellijk door dat de boodschap was om goede banden te leggen, Maar NEEN (om ook eens te roepen) er zijn zo van die mensen die graag nalopen en onmiddellijk beginnen schreeuwen als ze twee woorden van een antwoord gelezen hebben...
Trouwens, er zijn wel meer specialisten die liever de beste banden op de achteras leggen. Zo dom was deze opmerking dus ook weer niet door MyDJ
BMW 315
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Toe maar, er wordt met U gesproken
..
Bij de ANWB adviseer(d)en ze ook het beste rubber achter te leggen. Redenatie weet ik niet meer, sorry..

Bij de ANWB adviseer(d)en ze ook het beste rubber achter te leggen. Redenatie weet ik niet meer, sorry..
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
+1 (zie soms 1,6 mm rubber voor en 8mm achter, op advies van de ANWB)
Volvo for life
- Koidream
- 3rd Gear member
- Berichten: 474
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 12:22
- Locatie: Limburg
@ BS: Wie met 1,6 mm de winter in gaat, voor of achter, is volgens mij verkeerd bezig.
@945i: Ik zou verder kunnen gaan en me proberen te verlagen tot uw niveau. Maar hier pas ik liever voor, kwestie om niet voor verstandelijk onvermogend uitgescholden te worden...
En om af te sluiten:
Lees dit dan eens,
Waarom nieuwe of minder versleten banden achteraan monteren? Terug naar 'De adviezen van Bibendum'
Ongeacht of u voor- of achterwielaandrijving hebt, adviseren wij u om de nieuwste banden op de achteras te monteren voor meer veiligheid in onverwachte en lastige situaties (noodstop, scherpe bocht, enz.), vooral op een natte ondergrond.
Talrijke testen hebben aangetoond dat het veel gemakkelijker is om de vooras onder controle te houden dan de achteras.
De voorbanden slijten doorgaans sneller dan de achterbanden, vooral bij voorwielaandrijving waar tegenwoordig bij de meeste auto’s sprake van is.
Nieuwe voorbanden:
- Het gedrag van de auto verandert, omdat het evenwicht tussen voor en achter wordt omgekeerd.
De bestuurder, die eraan gewend is dat de auto aan de voorkant minder grip heeft, komt dus voor een verrassing te staan.
- Op een gladde weg zal de achterkant eerder wegglijden dan de voorkant van de auto.
De bestuurder heeft geen enkele mogelijkheid om de achteras onder controle te krijgen en heeft dan de neiging om opnieuw gas te geven, wat het verschijnsel van ‘achterstevoren gaan’ zal versterken. Alleen een zeer ervaren bestuurder weet hiermee om te gaan...
Nieuwe achterbanden:
- Het gedrag van de auto is gelijk aan het gedrag dat de bestuurder kende voordat de banden verwisseld werden, omdat het evenwicht in grip gelijk is.
- De grip van de achteras wordt beter en de bestuurder kan zijn auto zonder problemen onder controle houden en besturen door gas los te laten en door het stuur met de bocht mee te draaien.
Adviseert Michelin u om de risico’s zoveel mogelijk te beperken door de nieuwe of minder versleten banden op de achteras te monteren voor:
- een betere grip in bochten.
- meer veiligheid.
Effe gestolen van de Michelin site.
@945i: Ik zou verder kunnen gaan en me proberen te verlagen tot uw niveau. Maar hier pas ik liever voor, kwestie om niet voor verstandelijk onvermogend uitgescholden te worden...
En om af te sluiten:
Lees dit dan eens,
Waarom nieuwe of minder versleten banden achteraan monteren? Terug naar 'De adviezen van Bibendum'
Ongeacht of u voor- of achterwielaandrijving hebt, adviseren wij u om de nieuwste banden op de achteras te monteren voor meer veiligheid in onverwachte en lastige situaties (noodstop, scherpe bocht, enz.), vooral op een natte ondergrond.
Talrijke testen hebben aangetoond dat het veel gemakkelijker is om de vooras onder controle te houden dan de achteras.
De voorbanden slijten doorgaans sneller dan de achterbanden, vooral bij voorwielaandrijving waar tegenwoordig bij de meeste auto’s sprake van is.
Nieuwe voorbanden:
- Het gedrag van de auto verandert, omdat het evenwicht tussen voor en achter wordt omgekeerd.
De bestuurder, die eraan gewend is dat de auto aan de voorkant minder grip heeft, komt dus voor een verrassing te staan.
- Op een gladde weg zal de achterkant eerder wegglijden dan de voorkant van de auto.
De bestuurder heeft geen enkele mogelijkheid om de achteras onder controle te krijgen en heeft dan de neiging om opnieuw gas te geven, wat het verschijnsel van ‘achterstevoren gaan’ zal versterken. Alleen een zeer ervaren bestuurder weet hiermee om te gaan...
Nieuwe achterbanden:
- Het gedrag van de auto is gelijk aan het gedrag dat de bestuurder kende voordat de banden verwisseld werden, omdat het evenwicht in grip gelijk is.
- De grip van de achteras wordt beter en de bestuurder kan zijn auto zonder problemen onder controle houden en besturen door gas los te laten en door het stuur met de bocht mee te draaien.
Adviseert Michelin u om de risico’s zoveel mogelijk te beperken door de nieuwe of minder versleten banden op de achteras te monteren voor:
- een betere grip in bochten.
- meer veiligheid.
Effe gestolen van de Michelin site.
BMW 315
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Mooi Mydj, ga jij lekker met 30 m/ph rondjes rijden en je hebt gelijk, maar in de praktijk rij je rechtdoor en bochten neem je (als het goed is), aangepast aan de situatie met beleid.
En nu vind ik het mooi geweest, als je het nu nog niet snapt is het jammer.
En nu vind ik het mooi geweest, als je het nu nog niet snapt is het jammer.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Ik heb nu beide argumentaties gelezen en er valt voor beide wat te zeggen. Heb toevallig vandaag de winterbanden gemonteerd en kwam erachter dat de zomerbandjes achter 5.5mm en voor 3.0 mm hebben.
Argumentatie A:
Weinig profiel achter is niet zo erg, voorbanden halen meeste water weg.
Voordeel:
Bij rechtdoor rijden minder last van aqua planning.
Nadeel:
Als je te snel in een bocht gaat kun je overstuur krijgen, wat vrij lastig te corrigeren is.
Argumentatie B:
Weinig profiel voor is veiliger, omdat stabiliteit in bochten gewaarborgd is.
Voordeel:
Veiliger in bochten, als het mis gaat krijg je onderstuur wat makkelijker (gas los) te corrigeren is.
Nadeel:
Als je plots water tegen komt kun je sneller aqua planning krijgen omdat je voorwielen het water niet kwijt kunnen raken.
Nu ben ik geneigd te denken dat je eerder een aqua-planning situatie zult tegenkomen als je rechtdoor rijdt. Maar eigenlijk is dat een persoonlijke inschatting, zou ook zo maar anders kunnen. Wat ik me wel afvraag is waarom door veel instanties wordt aangeraden om goede banden achter te zetten, daar zal vast over nagedacht zijn.
Persoonlijk neig ik zelf naar goede banden achter. Het argument dat je met beleid bochten zou kunnen nemen geldt net zo goed voor rechtdoor rijden tijdens hevige regenval. Wat dan overblijft is het verschil tussen het opvangen van onderstuur/overstuur, ik heb niet genoeg ervaring om laatstgenoemde de baas te kunnen.
Argumentatie A:
Weinig profiel achter is niet zo erg, voorbanden halen meeste water weg.
Voordeel:
Bij rechtdoor rijden minder last van aqua planning.
Nadeel:
Als je te snel in een bocht gaat kun je overstuur krijgen, wat vrij lastig te corrigeren is.
Argumentatie B:
Weinig profiel voor is veiliger, omdat stabiliteit in bochten gewaarborgd is.
Voordeel:
Veiliger in bochten, als het mis gaat krijg je onderstuur wat makkelijker (gas los) te corrigeren is.
Nadeel:
Als je plots water tegen komt kun je sneller aqua planning krijgen omdat je voorwielen het water niet kwijt kunnen raken.
Nu ben ik geneigd te denken dat je eerder een aqua-planning situatie zult tegenkomen als je rechtdoor rijdt. Maar eigenlijk is dat een persoonlijke inschatting, zou ook zo maar anders kunnen. Wat ik me wel afvraag is waarom door veel instanties wordt aangeraden om goede banden achter te zetten, daar zal vast over nagedacht zijn.
Persoonlijk neig ik zelf naar goede banden achter. Het argument dat je met beleid bochten zou kunnen nemen geldt net zo goed voor rechtdoor rijden tijdens hevige regenval. Wat dan overblijft is het verschil tussen het opvangen van onderstuur/overstuur, ik heb niet genoeg ervaring om laatstgenoemde de baas te kunnen.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Neem eens een anti-slipcursus, echt, er gaat een wereld voor je open en je gaat een stuk zelfverzekerder de winter in.. (niet te, hoop ik) 
Met 3 mm aan de voorkant (achter ook niet trouwens..) zou ik de herfst/winter niet in willen gaan!

Met 3 mm aan de voorkant (achter ook niet trouwens..) zou ik de herfst/winter niet in willen gaan!
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Koidream
- 3rd Gear member
- Berichten: 474
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 12:22
- Locatie: Limburg
Begin je blaren te krijgen van je kont in alle richtingen te draaien?945i schreef:...En nu vind ik het mooi geweest, als je het nu nog niet snapt is het jammer.

BMW 315
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4