geluid vanaf starten op benzine tot overschakeling op LPG

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
en
2nd Gear member

Mijn V70 eind 2000 (nieuw model) op LPI Vialle, heeft een nieuw geluid...

Vanaf het opstarten, op benzine dus, tot het moment dat de wagen automatisch overschakelt naar lpg (dus afhankelijk van temperatuur motor meestal tussen 10sec en 3 min.) is er een soort stofzuigergeluid, of je kunt het ook wel vergelijke misschien met het geluid van een afzuigkap in de keuken, dus een soort blaas/zuig-geluid. Dit geluid is het best hoorbaar van binnen in de auto, want toen ik eens buiten ging horen, kon ik het moeilijk vaststellen. Het geluid lijkt van richting de achterbak te komen.

Let wel: dit is dus zeker lpg-specifiek. Dit gebeurt enkelals de schakelaar op lpg staat vanaf starten op benzine tot de overschakeling op lpg. Als ik de wagen op benzine zet, is het geluid niet aanwezig.

Verder lijkt de wagen wel perfect te rijden op lpg, zowel als op benzine, dus ik merk er behalve dat geluid niets van..

Iemand enig idee??

Alvast bedankt!!
V70 2.4 Aut. 140pk, Vialle LPI, bouwjaar Dec. 2000, 278000 km
Ludo
6th Gear member

het geluid komt uit de tank.
daar zit nl de pomp in die het lpg naar de motor stuurt onder hoge druk.
die pomp bouwt vanaf de start druk op, omdat bij Vialle LPi de pompdruk altijd hoger moet zijn dan de tankdruk.
vanaf het moment er voldoende druk is zal het geluid verminderen.
geen zorgen maken, is dus volkomen normaal.
joost
7th Gear member

Idd volkomen normaal. Heb ook Vialle LPi en herken het geluid. Eenmaal eraan gewend, hoor je er niets meer van.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
en
2nd Gear member

Hartelijk bedankt voor deze geruststellende antwoorden. Maar toch begrijp ik iets nog niet helemaal: dit geluid heb ik nu pas, terwijl ik al 7 weken met de wagen rijd. Het is dus ook zo, dat het stopt precies op het moment dat ie overschakelt naar gas..?

Nog een vraagje: hopelijk kunnen de lpg-kenners hierop iets vertellen:
Het koud starten gaat erg moeilijk. Warm starten is probleemloos, koud starten is ca. 3 seconden de starter ingedrukt houden waarna hij met een moeite (alsof ie naar adem snakt) start. Mijn garage zei dat het te maken hebben met de lpg? Dat er nog lpg in zit en de benzine niet in de pomp zit; zo iets dergelijks? Ben zelf volledig a-technisch op dit vlak...
V70 2.4 Aut. 140pk, Vialle LPI, bouwjaar Dec. 2000, 278000 km
Ludo
6th Gear member

dat geluid is toch altijd aanwezig hoor, wellicht heb je er niet zo op gelet.

het koud starten kán meerdere oorzaken hebben.
bv door een of meerdere lekke injectors.
die druppelen dan als je de motor stillegt nog even na waardoor er lpg in het inlaatspruitstuk blijft zitten.
bij de koudstart word dan dus benzine én een beetje lpg ingespoten, dan wil ie wel moeilijk starten of eens 'pruttelen'.

kán ook dat er injector(s) loszitten waardoor valse lucht getrokken word.

kán ook dat de benzinepomp niet optimaal (meer) werkt, zorg daarom dat je altijd minstens 20 liter in de benzinetank houdt zodat de benzinepomp (die ook draait tijdens lpg bedrijf) de benzine koel kan blijven rondpompen.
Ludo
6th Gear member

en schreef: Het is dus ook zo, dat het stopt precies op het moment dat ie overschakelt naar gas..?
o ja, het overschakelen van benzine naar lpg is afhankelijk van een aantal factoren, en in sommige gevallen ook nog van installatie/LPE computer.
het kan dus zijn dat er enkele factoren wél al okee zijn (bv het lambdasondesignaal) maar dat de pompdruk nog niet hoog genoeg is, dan wacht het systeem tot de druk voldoende is en schakelt dan pas over.

de pompdruk is dus belangrijk, dit is ook de reden waarom een LPi installatie (in tegenstelling tot een AMS systeem) niet rechtstreeks op lpg kan starten. :wink:
joost
7th Gear member

Ik merk bij het starten dat ie soms direct start en soms doet ie er wat langer over. Dit is mij door andere LPG rijders ook verteld en dus vind ik het normaal.

Joost.
paulbrouwer
1st Gear member

Beste, wat het geluid van de LPI pomp betreft, ik vond het niet om aan te horen en heb bij Vialle geregeld dat zij een nieuwe computer opstuurden met een aangepast programma. Het toerental is nu verlaagd gedurende de periode dat de auto op benzine rijd. Standaard staat het hoogste toerental ingesteld.

Mijn LPI inbouwer (2M te Tilburg) heeft hierbij prima geholpen.
groet Paul
joost
7th Gear member

Kosten?
Ludo
6th Gear member

paulbrouwer schreef:ik vond het niet om aan te horen en heb bij Vialle geregeld dat zij een nieuwe computer opstuurden met een aangepast programma. Het toerental is nu verlaagd gedurende de periode dat de auto op benzine rijd. Standaard staat het hoogste toerental ingesteld.
hier klopt toch iets niet hoor.
de pomp draait 5 verschillende toerentallen, afhankelijk van motorbelasting (frequentie gestuurd).
alleen als de installatie in noodloop zit, draait de pomp continu op 2000 toeren.
als je op benzine rijd is standaard 500 toeren.
hopelijk heb je niet voor de nieuwe computer moeten betalen... :wink:
paulbrouwer
1st Gear member

Nee, geen kosten. Maar..... mijn vorige S70 deed dat inderdaad zo, laag toerental. Deze installatie is in 2005 ingebouwd. Volgens Vialle is dit nodig om evt lucht uit de leiding te pompen en worden alle installaties zo nu afgeleverd. Gezien de eerdere klachten op dit forum lijkt dat te kloppen. Dus iets nieuws?

gr Paul
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”