Kleppenstellen uitgestellen?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

In 1 van mijn vorige topics heb ik laten weten dat de klepspeling van de uitlaatkleppen van een cilinder op 0,36 mm staat. Bij 0,35 mm word aangeraden de kleppen te stellen. Ik denk dat dit dus binnen 10.000 km maar eens moet gebeuren.

Mijn vraag is; hoe vaak kun je de kleppen laten stellen? Als ik over 10.000 km de kleppen laat stellen, kan ik dan weer door rijden tot 0,35 mm speling en kunnen de kleppen dan weer worden gesteld?

Wanneer houd het op en moet die dure koprevisie komen?

Mijn schatting is dat de auto al 100.000 km op lpg heeft gereden met flashlube. Stel ik de kleppen, kan ik dan in theorie er weer 100.000 tegen aan en herhaald het truukje zich dan weer.

Ik heb van dit onderwerp nog weinig kaas gegeten dus het kan zijn dat ik dit te simpel of verkeerd benader. Ik hoor graag van mensen hun eigen ervaringen hiermee (kleppenstellen :P).
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Je hebt mijn verhaal dus niet echt goed begrepen!
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Dat zou kunnen zijn, maar ik kan me niet herrineren dat we het hebben gehad over wanneer er na het kleppelstellen weer gesteld moet worden.

Hoe schat jij de situatie in?

Ik spreek jouw over 10.000 km weer voor het stellen van de kleppen :D!
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

na het opnieuw stellen kun je er misschien weer 60000km tegen aan,maar dat is koffiedik kijken.
Ka ook langer duren voor ze weer inzakken,maar er kan er ook eentje verbranden ,dat weet niemand van te voren.
Gast

Verbranden kan ook door ruime klepgeleiders. Ze draaien dan niet meer zo geweldig.
Meestal in combinatie met klepspeling.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Verbranden komt door te kleine klepspeling, niet door ruime klepgeleiders!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Te smalle klepzittingen is ook vaak een oorzaak van verbranden,te weinig contact om af te koelen is er dan..
Sju Art,keer stellen en dan maar zien waar het schip strand!
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Ik kan er meeleven elk jaar de kleppen te stellen (50.000 km per jaar), maar wanneer kun je niet meer stellen? Ik had begrepen dat het een keer ophoud. Dat de kop dan gereviseerd moet worden. Wat veranderd er naast de klepspeling als je stelt?
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Dat je steeds een stukje dichter bij het einde bent...

En dan ben je uitgestellen. :?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gast

edraket schreef:Verbranden komt door te kleine klepspeling, niet door ruime klepgeleiders!
Oh?
Daar denk ik iets anders over....
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

AlexV70 schreef:
edraket schreef:Verbranden komt door te kleine klepspeling, niet door ruime klepgeleiders!
Oh?
Daar denk ik iets anders over....
Als er te veel ruimte op de klepgeleiders zit,dan wordt het contactvlak met de klepzittingen te klein of zelfs zo dat er geen contact is met de gehele klepzitting,waardoor verbranding of vervorming van de klep ontstaat!
Met als gevolg een lekke klep of kleppen.
Gast

Juist en (daar)door de klep niet of minder draait, waardoor er maar 1 contactvlak ontstaat met als gevolg dat de klep minder zal koelen.
Overdreven zal de klep "scheef" in de geleider staan.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Heeft Volvo geen natrium gekoelde kleppen?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Ik ga ze binnenkort in ieder geval laten stellen, daar ik tot Juni zowieso nog met deze auto rijd (en het minium bijna is bereikt). Daarna ga ik 70.000 km per jaar rijden en dan vraag ik me af in hoeverre LPG nog uit kan (tegen over diesel).
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Diesel is ook niet goedkoop hoor in onderhoud. Af en toe een nieuwe injector of een dual massa vliegwiel wordt je ook niet vrolijk van!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

edraket,

Dat idee krijg ik ook wel en met name de aanschaf van een 200.00+ km D5 is een risico (koppeling, vliegwiel, versnellingsbak). Alhoewel een 2.4T bijvoorbeeld ook wel wat te verduren heeft.

Deze auto's kosten gewoon geld, dat is duidelijk.

Maar waar ik eigenlijk op doelde met dit topic is de ervaringen van forummers met LPG auto's; hoe lang doen ze met nieuw gestelde kleppen, zijn turbo's eerder aan de beurt, wie heeft er al een koprevisie gehad?

En dan de ervaringen van mensen zelf, geen conclusies, maar wat heeft men nu zelf ervaren.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

sju_art schreef:edraket,

Dat idee krijg ik ook wel en met name de aanschaf van een 200.00+ km D5 is een risico (koppeling, vliegwiel, versnellingsbak). Alhoewel een 2.4T bijvoorbeeld ook wel wat te verduren heeft.

Deze auto's kosten gewoon geld, dat is duidelijk.

Maar waar ik eigenlijk op doelde met dit topic is de ervaringen van forummers met LPG auto's; hoe lang doen ze met nieuw gestelde kleppen, zijn turbo's eerder aan de beurt, wie heeft er al een koprevisie gehad?

En dan de ervaringen van mensen zelf, geen conclusies, maar wat heeft men nu zelf ervaren.

Daar is geen antwoord op,er rijden Volvo,s zonder klepproblemen met hoge kilometerstanden en er zijn berijders die het een na het andere probleem hebben.
Ik ken Volvo,s waarvan de kleppen nooit gesteld zijn op LPG en nog steeds binnen de tolerantie vallen.
Je hebt geluk of pech!
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

e.e.a. is denk ik sterk afhankelijk van rijstijl.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Voor deze antwoorden was ik al bang :P, er is niks zinnigs over te zeggen. Nou mag ik graag wel doorrijden, dus zal ik wat eerder aan de beurt zijn. Hoe lang/hoeveel km die "wat" dan precies is, zal de vraag blijven...
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Je kunt hem altijd nog inruilen voor een mooie D5 S60. :)
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”