C30 Tunen

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Ventus2cm
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 26.11.2007 - 21:29

Hallo!

Sinds afgelopen vrijdag ben ik trotse eigenaar van een C30 1.6Drive.
Ik zit in het dubio of ik deze wil laten tunen en zo ja, waar..
Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben, wordt het wel/niet aangeraden enz.

Dank voor je input!

gr.

Wout
V70 R-Design D4
C30 1.6D
940 2.3T
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20649
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik zou om te beginnen het Tuning draadje maar eens helemaal doorlezen. Dan kan je zien of je er wat aan hebt.

Overigens veel plezier met je nieuwe aanwinst.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

als het een non turbo motor is zou ik er niet aan beginnen.
veel plezier met je auto
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20649
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

"Dieseltjes" zijn altijd Turbo 8) :wink:
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Hayke
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 16.12.2006 - 17:58

Ik heb ergens gelezen dat de 6-versnellingsbak die samen met de 1.6d / D2 wordt geleverd, niet heel veel extra vermogen aankan.

Kan het niet direct terugvinden, maar de "volledig betrouwbare" (klok&klepel) bron is hier

:silent:
Volvo C30 1.6d Summum (2010)
Ventus2cm
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 26.11.2007 - 21:29

uhm, dat klinkt niet zo mooi!
Bij twijfel niet tunen lijkt me..!

zijn er mensen die het wel gedaan hebben?

gr!
V70 R-Design D4
C30 1.6D
940 2.3T
Gebruikersavatar
V70 T5 assen
5th Gear member
Berichten: 1329
Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
Locatie: Drenthe

Je zou nog op andere flora kunnen kijken , dit blok zit ook in ford en psa producten .
Of er dan dezelfde bak achter zit is mij onbekend
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Gebruikersavatar
sgt.flippy
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 28.08.2011 - 22:31
Locatie: Ham, Limburg

Denk dat er in dat topic een vergissing is gebeurd met de versnellingsbakken.

In de Fiesta en de Focus komt de 1.6 TDCI, met 90 pk, met een IB5 versnellingsbak. Deze is vrij zwak en kan niet veel meer aan dan 300 NM.
Onze wagens komen met die genoemde MTX75 bak, die veel sterker zou moeten zijn. Werd namelijk gebruikt bij Ford voor de zwaardere Escort modellen en Mondeo (2.0 motoren en groter, ook 4x4).
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21126
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik vraag mij af waarom het een Drive is geworden en geen 2.0d of D5?
Wellicht had je dan het vermogen gehad zonder te smachten naar tuning..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

goeiekoop en/of lage bijtelling
Volvo for life
Gebruikersavatar
sgt.flippy
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 28.08.2011 - 22:31
Locatie: Ham, Limburg

diesel01 schreef:Ik vraag mij af waarom het een Drive is geworden en geen 2.0d of D5?
Wellicht had je dan het vermogen gehad zonder te smachten naar tuning..
Omdat niet iedereen bakken geld heeft voor die versie te kopen, of de verzekering ervoor te betalen, zeker als je jonger bent dan 25.

Ik betaal meer dan 1000 euro aan verzekering per jaar, wil je echt weten wat het word als ik men verzekeringsagent ga vragen wat het me zou kosten een D5 te verzekeren?
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

waarom denk je dat dat zo is?
Volvo for life
Gebruikersavatar
sgt.flippy
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 28.08.2011 - 22:31
Locatie: Ham, Limburg

bart simpson schreef:waarom denk je dat dat zo is?
Omdat jongeren meer kans op een ongeval hebben, statistisch gezien.

Maar moet dat verschil echt zo belachelijk groot zijn? Ik heb men rijbewijs nu 4,5 jaar, zonder ongevallen, en mijn polis word vanaf volgend jaar 65 euro goedkoper, maar betaal dus nog steeds meer dan 1000 euro.

Hoeveel betalen jullie dan? Full omnium voor een D5? Wat verandert er zo magisch op het moment dat je 25 word?

Ik vind dat je verzekering gewoon moet stijgen wanneer je een ongeval hebt gehad. Zoals het nu is, is het gewoon geldklopperij, jongeren betalen per jaar meer dan wat hun auto waard is!
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Een verzekeraar schat de risico's in op basis van statistieken, denk dat onder de 25 dat risico substantieel groter is zeker icm met meer vermogen, ik vermoed dat maar een verzekeraar weet dat.
Wat ik/wij betalen is in het geheel niet relevant, ik red het met een std 1.6D namelijk prima.
Jongeren zijn door zelfoverschatting bij veel meer bij ernstige ongelukken betrokken dan de groep > 25 jaar, dat is statistisch bewezen, een verzekeraar past de premie heel simpel op dat risico aan
Volvo for life
Gebruikersavatar
sgt.flippy
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 28.08.2011 - 22:31
Locatie: Ham, Limburg

Weet ik wel, langs een kant logisch, maar anderzijds ook weer niet. Ik betaal nu jaren lang zoveel verzekering, die ik misschien nooit nodig heb en dan heb ik zitten betalen voor die brokkenmakers... Maar zo werkt het nu eenmaal.

De wereld in het algemeen werkt averechts, een jongere moet zowat overal meer betalen, terwijl je dan net geen geld hebt. Wanneer je geld hebt, word alles goedkoper :D

Maar dat is dus een goede reden om te tunen, natuurlijk is dat een beetje de verzekering oplichten, maar dat doet de verzekering ook, je doet dus gewoon mee. Je rijd met een krachtigere wagen aan goedkopere prijzen.

Het zijn dan nog niet eens alleen jongeren die het doen.

Het is dus gewoon financieel gunstig, de auto is goedkoper, verzekering is goedkoper, verbruik is lager, belastingen zijn goedkoper (in België) en dat alles voor maar 5-600 euro extra. Heb je snel terug verdient (zolang er niets stuk gaat).
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Dat je een D5 qua verzekering niet betalen kunt is dan misschien wel een stuk zelfbescherming.
Het risico neemt iig niet af als je als 20 jarige een auto tunen gaat.
Dat jullie Belgen er zo fier op zijn de fiscus/overheid te tillen is voor jullie eigen rekening, je kiest die club die de belastingen bepaald tenslotte wel eerst zelf
Volvo for life
Gebruikersavatar
sgt.flippy
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 28.08.2011 - 22:31
Locatie: Ham, Limburg

We staan er wel wat voor bekend ja... Maar we noemen dit niet voor niets een apenland.

Als ik nu een Lotus Elise zou willen verzekeren, kost relatief weinig, dat is maar een 1.6.
Zo vallen er nog wel goedkopere en snellere auto's te bedenken die qua verzekering eigenlijk goedkoop zijn.

Als het om zelfbescherming gaat, zouden ze mij heel veel korting moeten geven om voor een moderne, veilige auto te kiezen.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Ben je een Griek ofzo?
Volvo for life
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1396
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Als je in Nederland meer dan een bepaald percentage meer vermogen hebt (ik dacht 20%), voldoe je niet meer aan de type goedkeuring, en ben je automatisch niet meer verzekerd. Mocht je dus een ongeluk veroorzaken en ze komen erachter, ben je echt flink de klos, kan je alle schade zelf betalen. Dus verzekering "oplichten" door een auto te tunen naar een nivo dat je eigenlijk niet kan verzekeren kan lelijk verkeerd uitpakken.
En het lijkt me zeker niet verstandig dit soort uitspraken te doen op een open forum als dit je reden zou zijn...
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1671
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

EVV schreef:Als je in Nederland meer dan een bepaald percentage meer vermogen hebt (ik dacht 20%), voldoe je niet meer aan de type goedkeuring, en ben je automatisch niet meer verzekerd. Mocht je dus een ongeluk veroorzaken en ze komen erachter, ben je echt flink de klos, kan je alle schade zelf betalen. Dus verzekering "oplichten" door een auto te tunen naar een nivo dat je eigenlijk niet kan verzekeren kan lelijk verkeerd uitpakken.
En het lijkt me zeker niet verstandig dit soort uitspraken te doen op een open forum als dit je reden zou zijn...

van ander forum:

Edit: Herkeuren bij RDW.
Ander type motorblok (van D naar B,H, of K)
Andere Cylinder inhoud (1.5 naar 1.6 of nog hoger)
Vermogenswinst (meer dan 40% aantoonbaar middels een rollerbankuitdraai)
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”