Met de eerste koude morgen achter de rug, ben ik druk bezig de auto winterklaar te maken. 4 nieuwe Continental Wintercontacts zijn besteld en worden deze week nog geleverd, maar nu nog de hulpkachel controleren. Volgens mij werkt hij namelijk niet. Normaal gesproken zou hij bij minder dan 7 graden aan moeten springen. Ik heb er echter weinig vertrouwen in.
Hoe kan ik controleren of hij nog functioneert? Waar zit zijn zekering? Als hij dan werkt, laat ik ook de software installeren voor de standkachelfunctie.
Hulp/Standkachel controleren! Hoe?
- toppertje
- 6th Gear member
als het zoals afgelopen nacht koud(idd onder de 7gr)is moet hij automatisch
zelf aanslaan na een korte tijd,om te helpen de motor zo sneller op temperatuur te krijgen.
je kunt dit ook horen.
ook kun je bijv. even na dat je de motor gestart hebt even voelen onder het uitlaatje vd kachel.
deze zit achter je linker voorspatbord vlak voor je voorwiel.
de zekering vd standkachel is no 1(als ik het goed heb), en zit in de zekeringkast onder de motorkap
zelf aanslaan na een korte tijd,om te helpen de motor zo sneller op temperatuur te krijgen.
je kunt dit ook horen.
ook kun je bijv. even na dat je de motor gestart hebt even voelen onder het uitlaatje vd kachel.
de zekering vd standkachel is no 1(als ik het goed heb), en zit in de zekeringkast onder de motorkap
geen glans zonder wrijving
- Jers3n
- 5th Gear member
Standkachelzekering is volgens mijn instructieboekje nummer 4!! (in zekeringkast onder motorkap, zekering nr. 1 is van ABS)
Bij koud weer zou de hulpverwarming inderdaad aan moeten gaan, de 4 graden van vanmorgen was bij ons in ieder geval koud genoeg. Al heb ik in datzelfde instructieboekje nog nergens kunnen vinden vanaf welke temperatuur het kou genoeg is.
Overigens is de "hulp-functie" van de standkachel omschreven als zijnde hulp voor het sneller opwarmen van interieur.....
Bij koud weer zou de hulpverwarming inderdaad aan moeten gaan, de 4 graden van vanmorgen was bij ons in ieder geval koud genoeg. Al heb ik in datzelfde instructieboekje nog nergens kunnen vinden vanaf welke temperatuur het kou genoeg is.
Overigens is de "hulp-functie" van de standkachel omschreven als zijnde hulp voor het sneller opwarmen van interieur.....
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
-
- 5th Gear member
zelf sinds heel kort ook 2006 model met standkachel ( met remote en twee timers in display):toppertje schreef:als het zoals afgelopen nacht koud(idd onder de 7gr)is moet hij automatisch
je kunt dit ook horen.
daar moet ie ook vanzelf aanslaan na starten onder 7 graden?
heb hem ook voor eerst vannacht op timer gezet... hij sloeg wel heel vroeg aan.... is dat normaal? of zijn er nog onderhouditems aan de standkachel om evt na te laten kijken? denk wel uur voor timer tijdstip
en normaal wanneer hij op de timer nog aan het opwarmen is, kan je dan gewoon starten en wegrijden of moet je dan eigenlijk eerst de standkachel uitzetten? en wanneer schakelt ie zichzelf eventueel uit tijdens rijden?
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
-
- 2nd Gear member
Ik zal deze zekering eens vervangen en dan morgenvroeg eens voelen aan het uitlaatje. Welk geluid moet ik horen als hij aan is?
Volvo XC90 D5 2019 R-Design met (vrijwel) alle opties
Volvo XC60 D3 2015 Ocean Race
OUD: Volvo V70 D5 2003 Automaat - Comfort + Estateline
OUD: Volvo V50 1.6 2009 Drive start & stop + RTI
- sbv
- 6th Gear member
Als de standkachel aanslaat ruik je het wel even en je hoort ook wat zoemen/zacht brommen aan de bestuurderszijde bij de voorbumper
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- Jers3n
- 5th Gear member
@crackedtooth:
Ik denk niet dat de hulpverwarming (die er is om het interieur bij een diesel sneller op te warmen, zie instructieboekje) bij een benzinemotor vanzelf aangaat bij koud weer. Benzine motor geeft sneller meer warmte af.
Bij een diesel gebeurt dit (bij koud weer) kort na het starten en gaat de hulpverwarming bij voldoende warmte ook vanzelf weer uit (als je de auto eerder uitzet gaat deze uiteraard ook uit, ventilator loopt nog wel even na).
Hoe de standkachel bediend moet/kan worden staat natuurlijk in het instructieboekje (ergens rond pag. 88, evt. te downloaden/bekijken via Volvocars.nl) en als je even zoekt staat er ook een en ander in enkele andere topics op het forum.
Maar zoals je het uitlegt klinkt het mij normaal. Hoe koud was het toen hij zo vroeg aan ging? Computer bepaald nl. aan de hand van de buitentemperatuur de starttijd.
Standkachel kan max. 60 minuten aaneengesloten branden, en zal na die 60 min of 10 min na ingestelde timer-tijdstip automatisch uit gaan, ook onder het rijden.
Ik denk niet dat de hulpverwarming (die er is om het interieur bij een diesel sneller op te warmen, zie instructieboekje) bij een benzinemotor vanzelf aangaat bij koud weer. Benzine motor geeft sneller meer warmte af.
Bij een diesel gebeurt dit (bij koud weer) kort na het starten en gaat de hulpverwarming bij voldoende warmte ook vanzelf weer uit (als je de auto eerder uitzet gaat deze uiteraard ook uit, ventilator loopt nog wel even na).
Hoe de standkachel bediend moet/kan worden staat natuurlijk in het instructieboekje (ergens rond pag. 88, evt. te downloaden/bekijken via Volvocars.nl) en als je even zoekt staat er ook een en ander in enkele andere topics op het forum.
Maar zoals je het uitlegt klinkt het mij normaal. Hoe koud was het toen hij zo vroeg aan ging? Computer bepaald nl. aan de hand van de buitentemperatuur de starttijd.
Standkachel kan max. 60 minuten aaneengesloten branden, en zal na die 60 min of 10 min na ingestelde timer-tijdstip automatisch uit gaan, ook onder het rijden.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
-
- 5th Gear member
ik hoor hem toch behoorlijk, maar wel lekker warmsbv schreef:Als de standkachel aanslaat ruik je het wel even en je hoort ook wat zoemen/zacht brommen aan de bestuurderszijde bij de voorbumper
@j3rsen : bedankt voor antwoord 60 minuten, vanochten vrij koud maar geen -10 ofzo.
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
-
- 2nd Gear member
Nope, zekering nummer 4 is nog perfect in orde. Wat kan ik nog zelf controleren.
Volvo XC90 D5 2019 R-Design met (vrijwel) alle opties