Hallo,
Nog zo gehoopt hier niet te hoeven posten, behalve dat ik nog eens een mooie foto van mijn 245 uit '80 (B23 blok) hier zou plaatsen.
Zojuist stopte de motor er mee, plots en viel in 1 keer uit, geen horten en stoten, gewoon stop.
Bobine is goed, ook het contactpuntje in de verdelerkap gechecked, deze vonkt, maar de bougies krijgen geen vonk (rotor draait wel rond).
Ik neem aan dat de verdelerkap stuk is. Klopt mijn gedachte?
En wat kan er kapot aan een verdelerkap, als het zo in eens gaat? Bij oxidatie of ingebrande contactpuntjes krijg je toch voortekenen. Ook is het huis niet gescheurd.
Wie kan mij informeren?
bvd, groeten Martijn
Geen vonk / verdelerkap stuk?
-
- 2nd Gear member
Maar de bobinekabel geeft wél stroom door naar de verdeelkap.....Kan dan toch de condensator stuk zijn?
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
- Iroll
- 6th Gear member
De codensator zit na de bobinekabel op het verdeelhuis. Het kan ook zijn dat de contactpunten kortsluiting maken met het verdeelhuis, kijk dus ook even of de isolatoren goed zijn van de puntjes. En vervang gewoon de rotor en verdeelkap mee met de condensator, ze kosten geen drol. Dat zijn basis slijtage onderdelen. Zorg dus altijd dat die ontstekingsonderdelen tiptop in orde zijn, daar moet je niet over willen discussiëren.
- biadman
- 4th Gear member
je zal nl niet de eerste zijn (kuch)
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
-
- 2nd Gear member
Uiteraard 1 op 1 de kabels gewisseld (maar je zou het maar niet weten, dus toch bedankt).
'Mijn monteur' heeft hem vandaag meegenomen en hij loopt weer, contactpuntjes (zijn het er meer dan 1?) vervangen en hij heeft de rotor vervangen. Hoe of wat werd me zo snel aan de telefoon niet duidelijk, maar hij doet het weer.
Toch wil ik nog graag weten waarom hij perfect aanslaat en na 300 meter in 1 keer uitvalt. Is hier een logische verklaring voor?
'Mijn monteur' heeft hem vandaag meegenomen en hij loopt weer, contactpuntjes (zijn het er meer dan 1?) vervangen en hij heeft de rotor vervangen. Hoe of wat werd me zo snel aan de telefoon niet duidelijk, maar hij doet het weer.
Toch wil ik nog graag weten waarom hij perfect aanslaat en na 300 meter in 1 keer uitvalt. Is hier een logische verklaring voor?
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
- Iroll
- 6th Gear member
Dat gebeurt als er iets stuk gaat, zo doetie 't en zo doetie 't niet meer. Daarom zei ik al dat je altijd moet zorgen dat de basis van de ontsteking tiptop moet zijn om niet langs de kant van de weg te komen staan. Het gaat bovendien om onderdelen die weinig kosten, dus niet wachten tot ze het laten afweten maar op tijd vervangen. En contactpunten zijn een paar, een bewegende en een vaste. Je kan eventueel een electronische ontsteking erin zetten, dan ben je van het gezeur van contactpunten en condensator af. Zoals bijv. Pertronix. Hoef je alleen nog maar de verdelerkap en rotor te vervangen elke 20dkm. Maar er zijn verschillende mogelijkheden, de mooiste is de volledig electronische 1-2-3 ontsteking, maar wel duur.
-
- 2nd Gear member
Ik had gisteren deze link al gevonden: http://www.fs1forum.com/Ontsteking.html
Is dan wel van een brommer (1 cilinder), maar de werking is in principe hetzelfde.
(als ik er hier helemaal naast zit hoor ik het wel en kan/haal ik de link wel weg)
Is dan wel van een brommer (1 cilinder), maar de werking is in principe hetzelfde.
(als ik er hier helemaal naast zit hoor ik het wel en kan/haal ik de link wel weg)
- oudevolvo
- 3rd Gear member
Heb dit ook gehad met mijn 1800ES.
Zie ook mijn blogposts:
- Eerste rit met 1800ES naar APK
- Weer gestrand op weg naar de APK met 1800ES
Nadat ik zo'n beetje alle onderdelen van het injectiesysteem had vervangen (was de eerste verdachte) bleek het de verdelerkap te zijn.
Een klein haarscheurtje wat pas een probleem wordt bij warmte (dus groter worden) kan dit al veroorzaken.
Zie ook mijn blogposts:
- Eerste rit met 1800ES naar APK
- Weer gestrand op weg naar de APK met 1800ES
Nadat ik zo'n beetje alle onderdelen van het injectiesysteem had vervangen (was de eerste verdachte) bleek het de verdelerkap te zijn.
Een klein haarscheurtje wat pas een probleem wordt bij warmte (dus groter worden) kan dit al veroorzaken.
- 2nd Gear member
Ja, hier is een logische verklaring voor. De rotor was stuk. Dit kan zeer plotseling optreden. De rotor is gemaakt van een hard soort kunststof. Deze kan door de vele wisselingen in temperatuur opeens scheuren.xnozemx schreef:Uiteraard 1 op 1 de kabels gewisseld (maar je zou het maar niet weten, dus toch bedankt).
Hierdoor kan de vonk door de scheur naar de as van de rotor "ontsnappen". Dit is de kortste weg naar de aarde. Soms kun je aan de rotor zien dat hij heeft doorgeslagen, soms niet.
Het is wel handig om een reserve rotor bij je te hebben. De meeste doe-het-zelf-maar monteurs vernieuwen de complete ontstekings handel en bewaren de gedemonteerde delen als reserve. Net als bijvoorbeeld de V-snaar. Sta je nooit zonder spullen. Dan kan de ANWB-er direct vernieuwen als je zelf niet zo handig bent.