Toevallig las ik een artikel dat een diesel motor ook omgebouwd kan worden, en geschikt voor LPG. Niet voor de volle 100% LPG, maar aangepast.
Er wordt een bepaalde hoeveelheid LPG in het inlaatcircuit aangezogen, )zelfde manier zoals het vroeger ging met een soort ring) en verder aangevuld met maar ong 70% diesel (vergeleken met de originele vraag) ingespoten.
Qua vermogen is er een toename van 20-30%, maar tegen mindere kosten.
Rond 25% LPG wordt er verbruikt, en 75% diesel erbij gespoten.
LPG literprijs is toch de helft van de dieselliterprijs, icm redelijke vermogenstoename is toch wel aantrekkelijk.
Heeft iemand ervaring hiermee, vooral naar verbruik en belastingtechnisch ben ik nieuwsgierig.
artikel: http://web.mac.com/twan.schoenmakers/JO ... ectie.html
inbouwstation: http://www.allroundspijkenisse.nl/allro ... ultifuels/
of http://www.allroundspijkenisse.nl/allro ... onen-auto/
Een D5 dieselmotor draaien op LPG ??
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
waarom niet, een benzine met lpg mag ook :?945i schreef:Jammer dat het niet mag in Nederland.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
Nee dat niet dacht ik!?
maar WAAROM zou het verboden zijn dan?
maar WAAROM zou het verboden zijn dan?
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
In Nederland wordt er al wel mee gereden, lees het artikel maar.
Tevens zijn er al meerder inbouwstations in Nederland (wo spijkenisse) die het uitvoeren, dus waarom mag het niet?
Tevens zijn er al meerder inbouwstations in Nederland (wo spijkenisse) die het uitvoeren, dus waarom mag het niet?
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21235
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Je mag in Nederland geen km-tellers terugdraaien maar er wel voor adverteren.Laguna-S60 schreef:Nee dat niet dacht ik!?
maar WAAROM zou het verboden zijn dan?
Er zijn dingen die niet helemaal met elkaar in evenwicht zijn.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
dit is een bedrijf van een Nederlander:
http://www.iwemalpg.com/Diesel_LPG.htm
Die stelde zelf al op zijn website dat het in de meeste Europse landen niet wettelijk toegestaan is
http://www.iwemalpg.com/Diesel_LPG.htm
Die stelde zelf al op zijn website dat het in de meeste Europse landen niet wettelijk toegestaan is
Volvo for life
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Dank je Bart, ik hoopte al dat jij een link had, wist het namelijk van jou.. 
Het stukje waar het om gaat...
The DFD LPG system is functioning marvelous and therefore we intended years ago to start supplying the system.
Unfortunately we aren't able to supply because of legal reasons.
At this moment you are not allowed to install and use any diesel LPG system in most of the European countries.
Therefore we can't offer this system.

Het stukje waar het om gaat...
The DFD LPG system is functioning marvelous and therefore we intended years ago to start supplying the system.
Unfortunately we aren't able to supply because of legal reasons.
At this moment you are not allowed to install and use any diesel LPG system in most of the European countries.
Therefore we can't offer this system.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Kan de lol er wel steeds meer van in zien, oudere diesels roeten behoorlijk minder, diesels op lpg schijnen in zijn algemeenheid behoorlijk zuiniger te zijn.
Volvo for life
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Als het niet is toegestaan, houdt het op natuurlijk......
Maar ik weet dat er in Nl ook zware dieseltrucks rijden met deze techniek......
Hier een erkend inbnouw stations die het gewoon uitvoert in Nederland, op Nl trucks en bedrijfswagens.
Hoe kan dat dan als het niet mag ???
http://www.lpginbouwstation.nl/diesel.html
Maar ik weet dat er in Nl ook zware dieseltrucks rijden met deze techniek......
Hier een erkend inbnouw stations die het gewoon uitvoert in Nederland, op Nl trucks en bedrijfswagens.
Hoe kan dat dan als het niet mag ???
http://www.lpginbouwstation.nl/diesel.html
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Volgens mij neemt het verbruik met ongeveer 25% af. Berekend over Diesel en LPG.
Blijft vreemd dat het niet mag. Belasting kan het niet zijn, want als dieselrijder betaal je al de top.
Blijft vreemd dat het niet mag. Belasting kan het niet zijn, want als dieselrijder betaal je al de top.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
@ wim de jong, stel die vraag aan de wetgever die het verboden heeft
Volvo for life
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Iemand heeft het al uitgevogeld:
Bron: http://www.campercafe.nl/viewtopic.php?f=24&t=2935
De auto blijft in het diesel tarief.Volgens de laatste berichten zit het zo:
- Voor "hulpbrandstoffen" is wettelijk (nog) niks geregeld.
- Na inbouw hoeft er geen keuring plaats te vinden.
- U mag het systeem zelf ontwikkelen en/of inbouwen.
- Bij de APK keuring moet alleen gecontroleerd worden dat het systeem niet lekt.
- Voor het veilig functioneren bent u zelf verantwoordelijk.
Bron: http://www.campercafe.nl/viewtopic.php?f=24&t=2935
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Er staat niet impliciet vermeld dat het in Nederland verboden is. En wat niet verboden is, is toegestaan...945i schreef:Dank je Bart, ik hoopte al dat jij een link had, wist het namelijk van jou..
Het stukje waar het om gaat...
The DFD LPG system is functioning marvelous and therefore we intended years ago to start supplying the system.
Unfortunately we aren't able to supply because of legal reasons.
At this moment you are not allowed to install and use any diesel LPG system in most of the European countries.
Therefore we can't offer this system.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Zolang er geen tegenargument is heb je gelijk.. 
Maar mede omdat de techniek er al lang is en het nog nauwelijks wordt toegepast, heb ik mijn twijfels over de legaliteit van dit alles....

Maar mede omdat de techniek er al lang is en het nog nauwelijks wordt toegepast, heb ik mijn twijfels over de legaliteit van dit alles....
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Allround bouwt dit naar eigen zeggen in na dit samen met de Firma Prins autogas Systems in Eindhoven, TNO, RDW en VROM ontwikkeld te hebben. Zij bouwen dit echter alleen in trucks in en (nog) niet in personenwagens. E.e.a. zou dus zo maar eens met een gebrek aan (inbouw) ruimte te maken kunnen hebben.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race