turbo timer ??
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 03.12.2010 - 00:03
- Locatie: genk
heeft er iemand ervaring met een turbo timer ??
1996 tot - Volvo 440 1.8i uit 1996
2011 tot - Volvo 740 TD uit 1987
2011 tot - Volvo 740 TD uit 1987
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20762
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Eerlijk gezegd weet ik niet eens wat dat is.
Vertel het eens, wat doet zo'n apparaat. Misschien weet ik het dan.
Vertel het eens, wat doet zo'n apparaat. Misschien weet ik het dan.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
Ik ken zat mensen met een turbo timer, zelf zou ik hem ook inbouwen als we een auto kopen met turbo.
het verbeterd de levensduur van de turbo aanzienlijk!
Zou dan wel een goede kopen (HKS bijvoorbeeld)
het verbeterd de levensduur van de turbo aanzienlijk!
Zou dan wel een goede kopen (HKS bijvoorbeeld)
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1435
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20762
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ik dacht het al. Onnodig apparaat dus. Gewoon doen zoals EVV. (Doe ik ook, laatste km's zijn bij mij toch altijd "rustig" gezien de 80 km wegen.) 

VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Inderdaad, gewoon de laatste kilometers rustig aan en bij aankomst de auto even laten nadraaien. Misschien is dat gedeeltelijk een psychische aangelegenheid, maar ik voel me er wel bij 

2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ze verzinnen wat tegenwoordig!
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Het is een gadget die leuk bij de benzinepomp staat.
Je komt aanrijden, trekt de sleutel uit het contact terwijl de motor blijft draaien en doet de auto op slot om binnen een kop koffie te gaan drinken.
De auto draait dan nog 1 minuut door, je moet dan wel voor het raam gaan staan om te kijken of het iedereen wel opvalt
Daarbij komt, de koffie is thuis veel beter.
Onnodig dus.
Je komt aanrijden, trekt de sleutel uit het contact terwijl de motor blijft draaien en doet de auto op slot om binnen een kop koffie te gaan drinken.
De auto draait dan nog 1 minuut door, je moet dan wel voor het raam gaan staan om te kijken of het iedereen wel opvalt
Daarbij komt, de koffie is thuis veel beter.
Onnodig dus.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Ook op afstand mee te starten! Leuk als je buurman dat heeft en vergeet de auto in vrij te zetten... Ik geloof dat het schadebedrag ergens de 20 ruggen naderde..
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27334
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Wat veel mensen duidelijk niet snappen is dat dit vooral voor de extremere auto's is.
Als jij een dagje op het circuit gaat spelen wordt de boel dusdaning flink belast dat zo'n ding ineens wel nut heeft. Je kan de boel zelf gewoon afsluiten terwijl de techniek ervoor zorgt dat de turbo op een rustige manier afkoelt en flink langer mee gaat.
En dan draait de motor ook niet slechts een minuutje of wat na, maar een flinke poos.
Voor dagelijks gebruik is het de moeite niet, dan volstaat het om de laatste kilometers gewoon rustig aan te doen en de boel nog heel even na te laten draaien.
Als jij een dagje op het circuit gaat spelen wordt de boel dusdaning flink belast dat zo'n ding ineens wel nut heeft. Je kan de boel zelf gewoon afsluiten terwijl de techniek ervoor zorgt dat de turbo op een rustige manier afkoelt en flink langer mee gaat.
En dan draait de motor ook niet slechts een minuutje of wat na, maar een flinke poos.
Voor dagelijks gebruik is het de moeite niet, dan volstaat het om de laatste kilometers gewoon rustig aan te doen en de boel nog heel even na te laten draaien.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Ik had een Greddy FATT turbo timer op me Nissan. Ja, je kunt wat langzamer rijden voordat je thuis bent, maar ach... Dit is een leuke gadget, niet duur, en zitten leuke features op.
De auto draait rustig na, terwijl jij binnen aan de koffie zit
Hier wat leuk leesvoer;
http://ww.greddy.com/upload/file/FATT.pdf
De auto draait rustig na, terwijl jij binnen aan de koffie zit

Hier wat leuk leesvoer;
http://ww.greddy.com/upload/file/FATT.pdf
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20762
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
En dat ben ik volledig met je eens. In extreme gevallen oké. Maar voor normaal gebruik: Overbodig.fredhead schreef:Wat veel mensen duidelijk niet snappen is dat dit vooral voor de extremere auto's is.
Als jij een dagje op het circuit gaat spelen wordt de boel dusdaning flink belast dat zo'n ding ineens wel nut heeft. Je kan de boel zelf gewoon afsluiten terwijl de techniek ervoor zorgt dat de turbo op een rustige manier afkoelt en flink langer mee gaat.
En dan draait de motor ook niet slechts een minuutje of wat na, maar een flinke poos.
Voor dagelijks gebruik is het de moeite niet, dan volstaat het om de laatste kilometers gewoon rustig aan te doen en de boel nog heel even na te laten draaien.
Ik ken het systeem dus wel van horen zeggen. Wist alleen niet dat het ook (onder de titel Turbo timer) voor "normaal" gebruik te koop is.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1435
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Juist na flink belasten is het beter om een stuk rustig te rijden voordat je de boel stil zet, in plaats van de auto stilzetten en laten draaien, anders blijft alle warmte onder de motorkap en krijgt nog weinig kans af te koelen. Bij F1 bijvoorbeeld rijden ze niet voor niets nog een uitloop ronde.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27334
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Minder extreem dan de F1, als ik op het circuit rijd doe ik ook altijd nog een rustiger rondje voordat ik de pitstraat binnen kom.
Inderdaad om de boel een beetje af te laten koelen voordat je stilstaat, met warm weer doe ik de motorkap ook altijd open als de auto stil staat
Inderdaad om de boel een beetje af te laten koelen voordat je stilstaat, met warm weer doe ik de motorkap ook altijd open als de auto stil staat
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27334
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Mee eens, rijd zelf turbo-loos op het circuit.
De keer dat de Ibiza het circuit op is geweest hebben we precies hetzelfde gedaan.
Verbaas me er eigenlijk wel over hoeveel mensen dit soort dingen vergeten, net als bijvoorbeeld dat je de handrem maar even niet moet gebruiken nadat je de baan af komt en je remmen nog gloeiend heet zijn
De keer dat de Ibiza het circuit op is geweest hebben we precies hetzelfde gedaan.
Verbaas me er eigenlijk wel over hoeveel mensen dit soort dingen vergeten, net als bijvoorbeeld dat je de handrem maar even niet moet gebruiken nadat je de baan af komt en je remmen nog gloeiend heet zijn
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik heb het een keer gezien met iemand die in een gekietelde Impreza wrc reed.
Hij deed de hele avond niets anders dan als een waanzinnige door het pitoreske Meppel te rijden om daarna op het drukste moment bij de lokale benzineboer te stoppen en het speeltje te laten zien.
@thijs ROFLMAO dat moet je met eigen ogen zien.
Hij deed de hele avond niets anders dan als een waanzinnige door het pitoreske Meppel te rijden om daarna op het drukste moment bij de lokale benzineboer te stoppen en het speeltje te laten zien.
@thijs ROFLMAO dat moet je met eigen ogen zien.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
In de F1 is de turbo al een jaar of 20 geleden verbannen, die zijn allemaal N/A.EVV schreef:Juist na flink belasten is het beter om een stuk rustig te rijden voordat je de boel stil zet, in plaats van de auto stilzetten en laten draaien, anders blijft alle warmte onder de motorkap en krijgt nog weinig kans af te koelen. Bij F1 bijvoorbeeld rijden ze niet voor niets nog een uitloop ronde.