turbo timer ??

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
rotterdammertje010
3rd Gear member
Berichten: 299
Lid geworden op: 03.12.2010 - 00:03
Locatie: genk

heeft er iemand ervaring met een turbo timer ??
1996 tot - Volvo 440 1.8i uit 1996
2011 tot - Volvo 740 TD uit 1987
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20762
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Eerlijk gezegd weet ik niet eens wat dat is.
Vertel het eens, wat doet zo'n apparaat. Misschien weet ik het dan.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1435
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Dat is toch zo'n kastje dat de motor (of was het nu alleen het koelwater?) nog een tijdje laat draaien na het uitzetten om de turbo te laten koelen?
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Ik ken zat mensen met een turbo timer, zelf zou ik hem ook inbouwen als we een auto kopen met turbo.

het verbeterd de levensduur van de turbo aanzienlijk!

Zou dan wel een goede kopen (HKS bijvoorbeeld)
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1435
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Ach, gewoon de laatste paar kilometers rustig aan rijden, of de motor zelf even laten na draaien, dan komt het ook wel goed. Genoeg turbo (diesel) rijders die dat niet doen, en zo vaak hoor je niet dat een turbo stuk gaat.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20762
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik dacht het al. Onnodig apparaat dus. Gewoon doen zoals EVV. (Doe ik ook, laatste km's zijn bij mij toch altijd "rustig" gezien de 80 km wegen.) 8)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Inderdaad, gewoon de laatste kilometers rustig aan en bij aankomst de auto even laten nadraaien. Misschien is dat gedeeltelijk een psychische aangelegenheid, maar ik voel me er wel bij :D
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ze verzinnen wat tegenwoordig!
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Het is een gadget die leuk bij de benzinepomp staat.
Je komt aanrijden, trekt de sleutel uit het contact terwijl de motor blijft draaien en doet de auto op slot om binnen een kop koffie te gaan drinken.
De auto draait dan nog 1 minuut door, je moet dan wel voor het raam gaan staan om te kijken of het iedereen wel opvalt :rofl:
Daarbij komt, de koffie is thuis veel beter.
Onnodig dus.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ook op afstand mee te starten! Leuk als je buurman dat heeft en vergeet de auto in vrij te zetten... Ik geloof dat het schadebedrag ergens de 20 ruggen naderde..
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27334
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Wat veel mensen duidelijk niet snappen is dat dit vooral voor de extremere auto's is.

Als jij een dagje op het circuit gaat spelen wordt de boel dusdaning flink belast dat zo'n ding ineens wel nut heeft. Je kan de boel zelf gewoon afsluiten terwijl de techniek ervoor zorgt dat de turbo op een rustige manier afkoelt en flink langer mee gaat.
En dan draait de motor ook niet slechts een minuutje of wat na, maar een flinke poos.

Voor dagelijks gebruik is het de moeite niet, dan volstaat het om de laatste kilometers gewoon rustig aan te doen en de boel nog heel even na te laten draaien.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Ik had een Greddy FATT turbo timer op me Nissan. Ja, je kunt wat langzamer rijden voordat je thuis bent, maar ach... Dit is een leuke gadget, niet duur, en zitten leuke features op.

De auto draait rustig na, terwijl jij binnen aan de koffie zit :D

Hier wat leuk leesvoer;

http://ww.greddy.com/upload/file/FATT.pdf
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20762
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

fredhead schreef:Wat veel mensen duidelijk niet snappen is dat dit vooral voor de extremere auto's is.

Als jij een dagje op het circuit gaat spelen wordt de boel dusdaning flink belast dat zo'n ding ineens wel nut heeft. Je kan de boel zelf gewoon afsluiten terwijl de techniek ervoor zorgt dat de turbo op een rustige manier afkoelt en flink langer mee gaat.
En dan draait de motor ook niet slechts een minuutje of wat na, maar een flinke poos.

Voor dagelijks gebruik is het de moeite niet, dan volstaat het om de laatste kilometers gewoon rustig aan te doen en de boel nog heel even na te laten draaien.
En dat ben ik volledig met je eens. In extreme gevallen oké. Maar voor normaal gebruik: Overbodig.
Ik ken het systeem dus wel van horen zeggen. Wist alleen niet dat het ook (onder de titel Turbo timer) voor "normaal" gebruik te koop is.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1435
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Juist na flink belasten is het beter om een stuk rustig te rijden voordat je de boel stil zet, in plaats van de auto stilzetten en laten draaien, anders blijft alle warmte onder de motorkap en krijgt nog weinig kans af te koelen. Bij F1 bijvoorbeeld rijden ze niet voor niets nog een uitloop ronde.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27334
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Minder extreem dan de F1, als ik op het circuit rijd doe ik ook altijd nog een rustiger rondje voordat ik de pitstraat binnen kom.
Inderdaad om de boel een beetje af te laten koelen voordat je stilstaat, met warm weer doe ik de motorkap ook altijd open als de auto stil staat
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1435
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Overigens is dat ook voor auto's zonder turbo aan te bevelen.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27334
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Mee eens, rijd zelf turbo-loos op het circuit.
De keer dat de Ibiza het circuit op is geweest hebben we precies hetzelfde gedaan.

Verbaas me er eigenlijk wel over hoeveel mensen dit soort dingen vergeten, net als bijvoorbeeld dat je de handrem maar even niet moet gebruiken nadat je de baan af komt en je remmen nog gloeiend heet zijn
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb het een keer gezien met iemand die in een gekietelde Impreza wrc reed.
Hij deed de hele avond niets anders dan als een waanzinnige door het pitoreske Meppel te rijden om daarna op het drukste moment bij de lokale benzineboer te stoppen en het speeltje te laten zien.
@thijs ROFLMAO dat moet je met eigen ogen zien.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

EVV schreef:Juist na flink belasten is het beter om een stuk rustig te rijden voordat je de boel stil zet, in plaats van de auto stilzetten en laten draaien, anders blijft alle warmte onder de motorkap en krijgt nog weinig kans af te koelen. Bij F1 bijvoorbeeld rijden ze niet voor niets nog een uitloop ronde.
In de F1 is de turbo al een jaar of 20 geleden verbannen, die zijn allemaal N/A.
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1435
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Ze komen wel terug :)
Ging me meer om aan te geven dat je beter een rondje extra kunt rijden om de alle warmte af te voeren en niet alleen specifiek die van een turbo, dus ook bij niet-turbo motoren.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”