Upgrade radio in V70

Alles over Audio - Video, Navigatie en communicatie in de auto
Plaats reactie
ajschol
Starter

Hi iedereen,

ik heb sinds kort een V70. blij blij blij
de radio die erin zit is vrij standaard,
mijn dealer adviseerde om deze te upgraden naar de hu-850,
inclusief extra speakers en versterker.

Totale kosten voor een 2e hands-set is 500 euro.

Dat is natuurlijk niet weinig.

Daarom de vraag aan jullie: hoe merkbaar is dat geluidsverschil eigenlijk? Is het de moeite waard?
Is deze 500 euro een fair bedrag voor een nieuwe radio, speakers en versterke, zij het 2e hands?
CeeBee
5th Gear member

Ik was bij Rima voor een 803 weliswaar, incl versterker, d-stijl speakers en centerspeaker, 150 euro kwijt.
Dus denk dat het wel goedkoper kan als die €500,-
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
ajschol
Starter

hmmm, das wel een verschil idd...
Qua geluid: onovertroffen? de moeite waard geweest?
CeeBee
5th Gear member

Er zat bij mij een HU-1205 in, klonk niet eens zo heel slecht.

Maar dit is toch een wereld van verschil en ik heb niet eens de premium of high-performance versie speakers.
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
sbv
6th Gear member

Wat voor radio heb je er nu in zitten dan ? HU-650 ?

Begin dan even met alle gaten voor speakers op te vullen en desnoods een versterker

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Doeke Dobma
5th Gear member

In mijn S60 zat een HU603 met base-speakers. Dus kartonnen speakers in de voor en achterdeuren. In de voordeur zaten ook de tweeters. De set heb ik geupgrade, ik heb nog steeds de HU603, maar het er een PA200 versterker aan gehangen. Verder Premium achterdeur en hoedenplank luidsprekers en High Performance voordeur speakers. Ik hoop voor de voordeuren ook nog eens de Premium speakers te vinden. Volvo's.nl heeft ze wel, maar 175 euro vind ik nog te duur.

Voor de versterker heb ik 65 euro betaald, voor de (nieuwe!!) Premium achterdeurspeakers heb ik 75 euro betaald en voor de Premium hoedenplankspeakers heb ik 69 euro betaald.

Het geluid is er erg van opgeknapt, voornamelijk dat er wat meer geluid is van achter(het klinkt completer) en de speakers presteren veel beter op hoog volume, de druk van de lage tonen is veel beter. Zeker een aanrader.

Ik ben zeker niet van plan om een HU803 te plaatsen, ik heb er geen voordeel bij. Die heeft dan surround en een 4-cd wisselaar, maar surround hoort niet in een auto en de cd-wisselaars gaan vaak stuk. Weet niet of dat van die wisselaar ook geldt voor de HU850.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
ajschol
Starter

@sbv: ik heb idd een hu-650 erin zitten.

Dank voor alle antwoorden. 500 euro begint wel wat duur te klinken, waarbij ik dus goed moet navragen of ze daarvoor ook premium speakers erin zetten of niet. Als dat wel het geval is, komt het in de buurt.

@Doeke: ik zie dat jij ook een Parrot hebt. Ik heb gehoord dat dit ook je geluid kan verbeteren. Klopt dat? En kan je daarmee makkelijker een ipod aansluiten?
Doeke Dobma
5th Gear member

ajschol, ik heb een Parrot MKi9100. Hieraan zit een kabel(heb ik lopen naar het vak onder de armsteun) met daaraan een usb plug, een 3,5mm plug en een iPod stekker. iPod aansluiten en bedienen werkt inderdaad erg makkelijk, je kunt met de knoppen van de Parrot de iPod bedienen.

Het geluid verbeterd er zeker niet door. De Parrot komt tussen de radio en de speakers, of als je een versterker hebt, tussen de versterker en de speakers. De Parrot heeft dus zijn eigen versterker. Je voelt wel aan dat een Parrot set van 135 euro natuurlijk niet zo'n hele goede versterker aan boord heeft. De audiotechniek is kwalitatief veel minder dan die van je Volvo radio. Ik gebruik de Parrot eigenlijk alleen tijdens de vakantie voor muziek op de achtergrond. Op zich klinkt het prima en op lagere volumes hoor je geen verschil. Op hogere volumes merk je dat er weinig dynamiek in het geluid zit en dat vooral de lagere tonen wat rommelig klinken.

Als je een iPod of iPhone hebt, kun je ook naar een Grom of iMiv kijken. De eerste via MoTrade, de laatste via forumsponsor Volvotech. Dan heb je wel uitstekend geluid. De bediening verloopt dan via je radio.

Overigens had ik zelf eerst de 'betere' speakers aangesloten en later pas de versterker. Ook zonder versterker kun je prima de High Performance of Premium speakers gebruiken. Dat was al een hele verbetering van het geluid.

Als je de kosten beperkt wil houden, zou ik zelf eerst kijken naar High Performance speakers en een Grom of iMiv(Grom is goedkoper). Dit kun je prima probleemloos en makkelijk aansluiten op je HU850. Mocht je daarna nog meer willen, dan kun je altijd later nog een versterker toevoegen en/of naar Premium speakers gaan kijken. Ik zou voor de speakers en evt versterker op een sloop kijken, of bijv bij Auto Rima of Boy Geenacker.

Voor premium voordeurspeakers heb je overigens ook speciale deurpanelen nodig. Als je een foto plaatst van de binnenkant van je voordeur kunnen we zien welk deurpaneel je hebt. High Performance speakers passen altijd, in elk model.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Plaats reactie

Terug naar “Audio - Video - Navigatie - Communicatie”