Brandstoffilter verstopt

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Ondanks dat het met mijn leaseauto is gebeurt wil ik het wel even vertellen.

Vorige week reed ik op de ring van Groningen toen na het optrekken bij het stoplicht op het Julianaplein ik met mijn Ford Focus ineens stilstond midden op het plein met een stilgevallen motor. lampje motorstoring brandde en een alarmtoon ging af.
Gelukkig kon ik hem weer aan de praat krijgen en reed verder. 200 meter verderop weer de motor uit. Dat ging nog even door tot aan het stadion.
Omdat ik toch dicht bij de Ford dealer was meteen maar heen gereden (meer op de startmotor dan de motor zelf).
Werd vrij snel geholpen en de monteur keek naar de km stand, net over de 50.000 km. Hij zij meteen dat dat wel eens te wijten kon zijn aan een verstopt brandstoffilter. dat gebeurde de laatste tijd nogal vaak met de diesel motoren. Ik zij meteen dat ik vanaf dat ik de auto heb alleen maar bij de BP en de Shell de Premium diesel had getankt. dat maakte niet uit zij hij.
Eerlijk gezegd geloofde ik er geen reet van en wachtte af. Die 50.000km is in 1 jaar gereden en bij de 60.000km zou pas preventief het filter worden vervangen.

Na een proefrit en uitlezen van de computer die aangaf dat de brandstofdruk te laag is, is het filter eruit gehaald en heeft het ding leeg laten lopen in een kan. Ongelooflijk wat een troep eruit kwam. Daarna met een zaklamp de binnenkant bekeken en die zat inderdaad helemaal dicht.

Na een discussie met de leasemaatschappij goedkeuring gekregen om te vervangen.

Proefrit gemaakt met de monteur met de laptop op schoot om tijdens het rijden de brandstofdruk te meten. Alles was weer goed en geen problemen meer gehad.

Dit geeft maar weer aan dat Premium brandstoffen de boel echt niet schoner maken. Door het vele bijmengen van biodiesel is de kans alleen maar groter dat de boel dichtslibt, zoals mij is overkomen.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik heb het hier ook met de tractoren van mijn buurman reeds diverse malen gehad. Ook het brandstoffilter verstopt. Als ik hem dan reinig, is het vooral een soort van groene algengroei welke de doorstroming ernstig belemmert. Gelukkig zijn die van de tractor goed te bereiken en van doorzichtig kunststof, wat het traceren van het probleem vergemakkelijkt, maar ook hier is het bijmengen van biobrandstof de boosdoener. De toevoeging die mijn buurman er bij krijgt (lees: bij moet aanschaffen) om algengroei tegen te gaan, helpt helemaal niks!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Het was inderdaad groene smurrie wat in het filter zat. Dat is toch niet normaal. Koop je dure brandstof met allerlei additieven en dan krijg je dit.

We worden op deze manier ook nog opgezadeld met extra kosten.

Ik vraag me af hoe dat dan bij de V70 nu gaat. Die rijd maar 20.000 per jaar en dan zal die smurrie harder groeien lijkt mij. 30.000 km geleden is het filter vervangen. Deze moet normaal ook om de 60.000km volgens mij.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Het "voordeel" is dat de algengroei zich voornamelijk lijkt te concentreren in het filter zelf. Filter reinigen of vervangen en het probleem is opgelost.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

ik doe het onderhoud van mijn V70 zelf,maar heb dit nog niet in
mijn brandstoffilter aangetroffen.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Daarom hebben ze twee weken terug van dat Forté spul bij mijn brandstof gedaan. Dat zou hem helpen schoon te blijven, zo werd gezegd. En weet je wat ze nog meer te vertellen hadden? Dat is inderdaad 16,95 euro meneer.

Beetje pertolium bijvoegen en de algen gaan ook deaud.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Turbodesk schreef:de monteur keek naar de km stand, net over de 50.000 km. Hij zij meteen dat dat wel eens te wijten kon zijn aan een verstopt brandstoffilter. dat gebeurde de laatste tijd nogal vaak met de diesel motoren.
Gevaarlijk plekje TD voor zo'n geintje..... gelukkig goed afgelopen en snel opgelost. Wel raar dat iemand die in korte tijd veel kilometers maakt ook dit soort problemen krijgt. Je zou zeggen dat de algen bij jou geen tijd krijgen te groeien... of is dat nu juist wel, omdat ze niet afsterven door langere periode van koude?
Hoe dan ook, goed om te weten en een bevestiging om ook het filter gewoon regelmatig te verversen. Kost niet veel, en kan dus ellende voorkomen.

De oplossing van V70 2.4D om er petroleum bij te gooien deel ik iets minder. 'k Weet niet of de HD dieselpomp en de injectoren hier wel zo blij mee zijn. Ik ga het niet proberen in elk geval. tav die toevoegingen heb ik ook zo mijn twijfels. Misschien dat iemand mij uit zijn dagelijkse praktijk kan overtuigen van het nut, maar ik houd me er voorlopig verre van.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10609
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Mijn Mondeo heeft op 4 nov de 80K beurt gehad. Daarvoor gaf hij weleens een storing en slog in de Noodloop. Bij 180km/h en dan volgas de berg op gaf wel eens wat problemen, alsof de auto niet genoeg brandstof kreeg. Vorige week is er iets bij de brandstofpomp vervangen. Nu voor 98% weg. Auto hikt af en toe bij lage snelheden in de 4, 5 en 6. Zou me niets verbazen als ook het brandstof filter de boosdoener is geweest.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

De oplossing van V70 2.4D om er petroleum bij te gooien deel ik iets minder
Maar dat deden we toch altijd in de winter. Beetje benzine of petrolium toevoegen en de diesel ging niet vlokken. En laten we wel zijn: dat spul is dusdanig chemisch dat daar geen algen in willen groeien, toch?

Of is dat weer teveul oost-Grunneger nuchterhait.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Geloof mij, die groene snot ga jij met een scheutje peut echt niet oplossen!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Oceanracer,

Ik ben lid van Uw kerk, ik geloof U op Uw woord.
Want de woorden zijn gesproken met de beste bedoelingen en
ter voorkoming van verder onheil onder Uw volgelingen.

('T is bijna zondag.......)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Whahaha... ik wist niet dat ik zoveel overredingskracht had. :D
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Nee V70, wat ie ze'gn is goin oost grunniger nuchterhoid, mor gewoon baangoit van mien kaante.. met de oudere diesels (zoals de 1.9D peug) geen probleem, maar in onze moderne machinerie, waarbij de brandstof een smerende functie heeft voor o.a. de pomp, zou ik elk oplosmiddel uit mijn brandstof weren.
Daarbij heeft Erwin gelijk, ook in de praktijk van loonwerkers speelt het probleem. Bio diesel is gewoon "te schoon" waardoor er "iets" in wil groeien... so heb elck voordeel se nadeel...

Dat dit vooral in tanks en filters groeit, zou dat te maken kunnen hebben met het vocht wat daarin aanwezig is? Juist de combi van vocht, wat lucht en de aanwezige stoffen afkomstig uit de biologisch geproduceerde diesel vormen waarschijnlijk die alg-vormige aanslag?
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Het rare is dat één van de drie trekkers er beduidend meer last van heeft, dan de twee andere. Het is weliswaar de tractor die het minst wordt gebruikt, dus zou daar een verklaring in kunnen zitten, maar dat staat weer loodrecht op het relaas van Marcel. Vage materie dus.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Als er alg inzit zal dat ervoor zorgen dat het elke keer weer gaat groeien. Je zou erover kunnen denken om een flesje diesel stabilisator bij te gooien als je 'm voltankt na het vervangen van het filter. Dat gebruiken ze in oa in boten en oldtimers die de winterstalling ingaan. Dat werkt op basis van enzymen en dood oa bacterien en algen en stabiliseert de diesel zodat die niet verouderd. Dan zal je minder snel last hebben van groei omdat je de besmetting dood.
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Ik ga zo maar even wat roepen, maar zou het aan het `type` filter kunnen liggen.

Ik bedoel daarmee, zijn er verschillen in het gebruikte materiaal in de filters. Omdat blijkbaar de een er meer last van heeft dan de ander.

Ondanks dat het voor mij en voor jullie een koud kunstje is om een filter te vervangen, vind ik het toch raar dat je dus niet eens de opgegeven kilometers er mee kan rijden omdat het ding vol groene algen zooi zit.

Dat is dus weer een extra kostenpost van 3 tientjes als je hem voortijdig moet of wilt vervangen.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

In mijn geval gaat het om twee identieke Renault-tractoren met motoren van John Deere. Beide brandstoffilters zijn ook 100% gelijk. Kunststof doorzichtig huis met daarin een terugslagklepje met daarna een kunststof huls met metalen raster/filter. Heel simpel dus. Ik vervang hem dus ook niet, maar reinig hem gewoon.

Volgens mijn buurman heeft hij de toevoeging in de grote tank gemend en daaruit worden de tractoren weer getankt. De brandstof zou technisch gezien in alle drie hetzelfde moeten zijn.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik tank daarom ook geen premium brandstof meer, maar gewone diesel. Dat wordt veel beter verkocht met als gevolg schonere tanks.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Wordt de brandstof bij de benzinepomp eigenlijk gefilterd op het moment van aftanken van de auto?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Geen idee. Weet wel dat verstoppingen tegenwoordig behoorlijk vaak voorkomen. De filter zijn ook veel fijnmaziger, waardoor alles in de tank achter blijft. Die groene aanslag is volgens mij gewoon bacterie groei in de tank. Wat Iroll (geloof ik) aangaf is af en toe een brandstof reiniger in de tank om deze bacterien te verwijderen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”