Brandstoffilter verstopt

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Turbodesk
5th Gear member

Kan het zo zijn dat door warmte die algen sneller groeien?

Bij de Focus is het filter namelijk naast de motor gemonteerd. Bij de V70 voor het rechter achterwiel.
Dat is qua warmte een heel verschil. Ook nadat de motor is afgezet, is de warmte nog een tijd aanwezig.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
DawnBlueED
5th Gear member

Het afgescheiden vocht uit de diesel schijnt de boosdoener te zijn, dit vocht hoopt zich op in het brandstoffilter en de algen leven daar dan in. Deze algen voeden zich dan weer met de diesel zelf.

In lees dat in de plezierscheepvaart dit spul word gebruikt

http://www.assinkchemie.nl/pdf/productinfo.pdf

http://www.assinkchemie.nl/pdf/flyer.pd ... 63ivdf92k3

om het probleem te voorkomen, ik zie prijzen van 40 Euro voor een halve liter voorbijkomen, maar dit zou voldoende moeten zijn om 5000 liter diesel te preventief te behandelen.

Regelmatig aftappen van het vocht uit het filter zou ook wel eens kunnen helpen, de meeste filter hebben hier een aftapstop voor.

Ik las ook ergens de suggestie om een zeer kleine hoeveelheid van iets dat water kan binden in de tank te gooien (bv spiritus/alcohol), hier zitten vast ook weer risico's aan vast - ik ga het zelf nog even niet proberen!
toppertje
6th Gear member

@DawnBlueED,
die diesel van jou loopt toch op ruwe stookolie? :headbang:
geen glans zonder wrijving
DawnBlueED
5th Gear member

toppertje schreef:@DawnBlueED,
die diesel van jou loopt toch op ruwe stookolie? :headbang:
Ja, mijn D24TIC loopt op bijna alles :D
Soms zijn er wel wat aanpassingen nodig ........

EDIT:

Ook met modernere Volvo's is er trouwens veel mogelijk, hier een link naar een site van iemand die een V70 D5 heeft omgebouwd naar pure plantaardige olie als brandstof :D

http://www.hqracing.nl/ppo_pagina.html
Schorpioen
5th Gear member

Bedrijfswagen hebben ook regelmatig last van algen in de brandstof en daar gebruiken ze ook "bestrijdingsmiddelen" voor wat in de brandstoftank gedaan wordt.
Het gaat om 1/10 liter van dat spul op 800 liter dieselolie.
Om het water uit de diesel te filteren zijn er ook speciale waterafscheiders met een extra filter gemonteerd welke voor hte normale brandstoffilter gemonteerd is.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Ramon&Ramon
7th Gear member

crackedtooth
5th Gear member

daarom wil je dus ethanol rijden ;o)
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Gast

Ik heb mijn brandstoffilter afgelopen zaterdag ook weer vervangen (na 40.000 km).
De ervaring op forum leert namelijk ook dat 60d te lang is.
Ik heb nog wel even gekeken naar vervuiling en ik moet zeggen dat het mij mee viel.
Het filter was in en in zwart, maar troep heb ik niet aangetroffen.

Nog even een aanvulling. Ik het idee dat ie beter start, maar dat zal wel verbeelding zijn. :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”