Hallo,
ik wil graag een Volvo aanschaffen, maar twijfel tussen de S60 en S80.
Het zal iets ouder model worden, want heb budget van ca. € 5.000,00.
Heb zelf al wat research op internet gedaan, maar zit nog met de volgende vragen:
-Ruimte achterin de S80 schijnt achterin stuk groter te zijn dan de S60.
Is het zo dat mensen achterin de S60 echt weinig ruimte hebben of valt dat wel mee?
-Ik rijd zelf ca.20.000 km per jaar. Het omslagpunt voor een Volvo-diesel schijnt op ca. 25.000 km per jaar te liggen. Klopt dit?
-Aangezien ik wel regelmatig mensen achterin vervoer neig ik naar de S80. Zag echter op internet dat wordt aangeraden om geen S80 van voor 2003 aan te schaffen omdat deze regelmatig elektronische gebreken hebben? Dan zou gezien mijn budget de S80 afvallen.
-Zit er verschil tussen benzine-verbruik van de S60 en S80? (benzine-motor)
Hoop dat iemand me kan helpen!
Groeten Dennis
S60 en S80
- P.Mallegrom
- 2nd Gear member
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 26.10.2010 - 20:02
- Locatie: Achterhoek :D
De ruimte achterin een S60 is wel beduidend kleiner. Kleine kinderen zijn er wel in te vervoeren. Indien een grote volwassene stuurt, is het niet aan te raden daar een volwassene achter te zetten 
Een S80 zal uiteraard wat meer benzine drinken dan een S60. Dat ligt vooral aan het grotere gewicht. Volgens Autoweek scheelt het echter niet zo gek veel (1 op 11,2 tegen 1 op 11,4).

Een S80 zal uiteraard wat meer benzine drinken dan een S60. Dat ligt vooral aan het grotere gewicht. Volgens Autoweek scheelt het echter niet zo gek veel (1 op 11,2 tegen 1 op 11,4).
I can not argue with you unless you've paid (Monty Python)
- Rob Bakker
- 5th Gear member
- Berichten: 2189
- Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14
Toevallig in een ander topic net de afmetingen binnenin van de S80 / V70 / S60 onder elkaar gezet.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=937748#937748

Een S80 vind ik veel prettiger qua ruimte als een S60
In het verleden met 5 volwassen personen geen probleem
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=937748#937748

Een S80 vind ik veel prettiger qua ruimte als een S60
In het verleden met 5 volwassen personen geen probleem
S60 2.4 AUT 

S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)


S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)
- P.Mallegrom
- 2nd Gear member
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 26.10.2010 - 20:02
- Locatie: Achterhoek :D
Een S80 heeft dan dus ook 6,4 cm meer ruimte op de achterbank als ik het goed zie. Klinkt als weinig, maar is in de praktijk een wereld van verschil.
I can not argue with you unless you've paid (Monty Python)
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 23.11.2011 - 13:20
Bedankt voor het schema stuk duidelijker zo!
Ik kan dus qua ruimte beter voor de S80 gaan.
Maar hoe zit het met de elektronische problemen van S80's van voor 2003?
Klopt het dat veel auto's deze problemen hebben of is dat een broodje-aap verhaal?
Ik kan dus qua ruimte beter voor de S80 gaan.
Maar hoe zit het met de elektronische problemen van S80's van voor 2003?
Klopt het dat veel auto's deze problemen hebben of is dat een broodje-aap verhaal?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 23.10.2010 - 09:12
Hier kan ik je wel uit eigen ervaring wat over vertellen.
Ongeveer een jaar geleden kocht ik een S80 T6 uit 2000
met een km stand van ongeveer 113.500 km. Er waren net een
nieuwe versnellingsbak en een ruil motorblok (die 116.000 km had gedraait)
door de Volvo dealer geplaatst.
Momenteel staat de km stand op ongeveer 135.000 km en in die
+/- 22.000 km heb ik de voorste lambda sondes vervangen, 2 bobines
en de turbo control valve. (tcv was maar uit voorzorg, omdat de auto soms wat inhield leek het wel. Het koste ook maar 50 euro en 10 minuutjes werk)
Dan nog het verbruik als je benieuwd bent: Op de snelweg niet zuiniger dan 11.3/100 en in de stad .. jaja
.. 14.0 - 14.9/100.
O ja, sinds kort hoor ik een hoge fluittoon die intreed wanneer de turbo z'n werk doet (bij 1800 toeren). Hopelijk dat het een vacuümslang of iets dergelijks kleins is.
Als je het mij vraagt, ik zou je zo'n wagen wel aanraden hoor
Rijd heel comfortabel en het vermogen is ook een hoop plezier. Als je er 1 met een
hoop opties kan vinden (zoals stoelverwarming en dolby) is het nog meer plezier
Hoop je een beetje te hebben geholpen.
M. Waals
Ongeveer een jaar geleden kocht ik een S80 T6 uit 2000
met een km stand van ongeveer 113.500 km. Er waren net een
nieuwe versnellingsbak en een ruil motorblok (die 116.000 km had gedraait)
door de Volvo dealer geplaatst.
Momenteel staat de km stand op ongeveer 135.000 km en in die
+/- 22.000 km heb ik de voorste lambda sondes vervangen, 2 bobines
en de turbo control valve. (tcv was maar uit voorzorg, omdat de auto soms wat inhield leek het wel. Het koste ook maar 50 euro en 10 minuutjes werk)
Dan nog het verbruik als je benieuwd bent: Op de snelweg niet zuiniger dan 11.3/100 en in de stad .. jaja

O ja, sinds kort hoor ik een hoge fluittoon die intreed wanneer de turbo z'n werk doet (bij 1800 toeren). Hopelijk dat het een vacuümslang of iets dergelijks kleins is.
Als je het mij vraagt, ik zou je zo'n wagen wel aanraden hoor

hoop opties kan vinden (zoals stoelverwarming en dolby) is het nog meer plezier

Hoop je een beetje te hebben geholpen.
M. Waals
- S80 Executive
- 5th Gear member
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53
Ik heb heb S80 T6 uit 2003 gehad, net na de facelift. Daar heb ik 0,0 electronische problemen mee gehad. Wel begaf bij mij ook de tcv (zoals M. Waals aangeeft). Voor de S80 had ik een S60. Als je regelmatig volwassenen op de achterbank vervoert en je wilt die te vriend houden, dan is een S80 wel aan te raden. Overigens vraag ik me af of M.Waals een zware rechtervoet heeft. Mijn verbruik is altijd veel gunstiger geweest dan 1 op 10, maar dat waren wel 90% snelwegkilometers. Probeer een dealeronderhouden exemplaar te vinden met goed beschreven historie.

Gemiddeld reed ik zelfs zuiniger dan 1 op 11 (ook in werkelijke liters aan de pomp)

Gemiddeld reed ik zelfs zuiniger dan 1 op 11 (ook in werkelijke liters aan de pomp)
- Rob Bakker
- 5th Gear member
- Berichten: 2189
- Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14
Ik rij met de korte stukken gemiddeld rond de 1 op 7 a 8.....
Maar tot nu toe heb ik alleen de ETM onder garantie vervangen, bougies behoorde bij de beurt, alleen een maand erna ging er een bougie dop stuk......
Maar verder geen elektrische problemen en de Geartronic schakelt nog prima.
Maar tot nu toe heb ik alleen de ETM onder garantie vervangen, bougies behoorde bij de beurt, alleen een maand erna ging er een bougie dop stuk......
Maar verder geen elektrische problemen en de Geartronic schakelt nog prima.
S60 2.4 AUT 

S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)


S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)
Ik rij al vanaf 2004 in een S80 2.9 automaat van maart 1999, het enigste electronische probleem dat ik heb gehad is de ABS-controller en een kleine storing aan een relais waardoor de auto vorige winter af en toe niet startte. Een S80 is een geweldig fijne en comfortabele auto met veel binnenruimte.
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Een S80 is veel meer comfort dan een S60. Een S60 is achterin redelijk krap. Als je nooit mensen meeneemt achterin, dan is het niet zo interessant.
Het is meer wat wil je ?
S60 meer sportief
S80 meer comfort en ruimer
Het is meer wat wil je ?
S60 meer sportief
S80 meer comfort en ruimer
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 23.11.2011 - 13:20
Weer hartelijk dank voor alle reacties!
Ik kan dus op zich met een gerust hart op zoek naar een S80.
Ik had idd al gevonden dat de S60 sportiever rijgedrag heeft en hier ook voor ontworpen is.
Maar wil dat zeggen dat de S80 langzaam is of valt dat wel mee?
Gezien mijn budget zal het een S80 uit 1998-2002 worden.
Ik zie dan grofweg auto's met 140 tot 220 pk.
Kan iemand me meer vertellen over de verschillende benzine-motoren in de S80 in de periode 1998-2002?
Ik kan dus op zich met een gerust hart op zoek naar een S80.
Ik had idd al gevonden dat de S60 sportiever rijgedrag heeft en hier ook voor ontworpen is.
Maar wil dat zeggen dat de S80 langzaam is of valt dat wel mee?
Gezien mijn budget zal het een S80 uit 1998-2002 worden.
Ik zie dan grofweg auto's met 140 tot 220 pk.
Kan iemand me meer vertellen over de verschillende benzine-motoren in de S80 in de periode 1998-2002?
- Discovery
- 5th Gear member
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
- Locatie: Delft
S80 is een nog comfortabelere auto, meer een limousine dan een vlotte sedan. Motoraanbod in beide is bijna hetzelfde en qua snelheid maakt het bijna niks uit aangezien de gewichten vrij dicht bij elkaar liggen.
Benzinemotoren van S80 zijn:
2.4 140 pk verbruik 1:10
2.4 170 pk verbruik 1:10
2.0T 180 pk verbruik 1:11(in Nederland niet geleverd maar wel via import verkrijgbaar)
2.4T 200 pk verbruik 1:9-10
T6 272 pk verbruik 1:8-9
Verbruik hangt natuurlijk erg af van rijstijl en gebruik.
Kijk goed of je niet goedkoper uit bent met een D5 of 2.5d, die verbruiken rond 1:17-19 en zijn dus veel zuiniger. Het kantelpunt benzine:diesel ligt bij deze auto's lager dan je denkt.
Benzinemotoren van S80 zijn:
2.4 140 pk verbruik 1:10
2.4 170 pk verbruik 1:10
2.0T 180 pk verbruik 1:11(in Nederland niet geleverd maar wel via import verkrijgbaar)
2.4T 200 pk verbruik 1:9-10
T6 272 pk verbruik 1:8-9
Verbruik hangt natuurlijk erg af van rijstijl en gebruik.
Kijk goed of je niet goedkoper uit bent met een D5 of 2.5d, die verbruiken rond 1:17-19 en zijn dus veel zuiniger. Het kantelpunt benzine:diesel ligt bij deze auto's lager dan je denkt.
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Ik weet nog wel een S80 T6 op gas te koop
Kwa diesels een D5 is wat moderner en stiller
Kwa diesels een D5 is wat moderner en stiller
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
En nog een aanvulling: een 2.9 zescilinder doet ongeveer 1 op 10.Discovery schreef:S80 is een nog comfortabelere auto, meer een limousine dan een vlotte sedan. Motoraanbod in beide is bijna hetzelfde en qua snelheid maakt het bijna niks uit aangezien de gewichten vrij dicht bij elkaar liggen.
Benzinemotoren van S80 zijn:
2.4 140 pk verbruik 1:10
2.4 170 pk verbruik 1:10
2.0T 180 pk verbruik 1:11(in Nederland niet geleverd maar wel via import verkrijgbaar)
2.4T 200 pk verbruik 1:9-10
T6 272 pk verbruik 1:8-9
Verbruik hangt natuurlijk erg af van rijstijl en gebruik.
Kijk goed of je niet goedkoper uit bent met een D5 of 2.5d, die verbruiken rond 1:17-19 en zijn dus veel zuiniger. Het kantelpunt benzine:diesel ligt bij deze auto's lager dan je denkt.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Succes! http://www.omslagpunt.com/
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 21.11.2011 - 10:18
tja dat is het kantelpunt denk ik...
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 23.11.2011 - 13:20
Heb het ingevuld een een Diesel is al voordeliger vanaf 8400 km.
Bedankt!
Overigens heb ik de aanschafprijs hetzelfde gehouden, maar denk dat de diesel in aanschaf wel duurder is?
Overigens zie ik dat de 2.5D slechts 140 pk heeft.
Is dat genoeg voor een auto met dat gewicht?
Bedankt!
Overigens heb ik de aanschafprijs hetzelfde gehouden, maar denk dat de diesel in aanschaf wel duurder is?
Overigens zie ik dat de 2.5D slechts 140 pk heeft.
Is dat genoeg voor een auto met dat gewicht?