Een D5 dieselmotor draaien op LPG ??

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Het laatste antwoord kwam vanmiddag binnen van Allround LPG inbouw station te Spijkenisse.
Deze gaf aan dat ze het best willen inbouwen in mijn VOLVO V70 D5.
Dat was geen probleem.
De kosten zijn gauw € 3500 voor CNG of LPG.

Een stukje uit de mail:
........Ja een en ander kan tegenwoordig omdat wij dit systeem ontwikkeld hebben voor de grote vrachtwagens.
Het voordeel is wel dat deze mannen veel verbruiken en veel km maken, waardoor er een behoorlijk rendement te behalen is.
Bij 100.000 km is dat ruim 5000 euro (CNG) maar ze gebruiken dan ook 33/35 ltr op de 100 km.
Voor een personenauto ligt dat heel anders en de kosten van een systeem zijn al gauw 3500 euro (CNG)
Lpg kan ook, maar dan is het rendement veel lager.

als ik een beetje zijn mail begrijp, is eea voor een personenwagen (verbruik D5 al gauw 5-6 l/100 km) echt goed rendabel bij vrij hoge jaarkilometers.
Misschien wel meer dan 50000 / jaar.
De inbouwkosten zijn vrij hoog (op dit moment)
Voordat je die € 3500 eruit zijn.........
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

zij garanderen dat het aan alle wettelijke eisen voldoet?
Volvo for life
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Blijkbaar wel, ik neem aan het inbouwstation niet zijn vergunningen op het spel zet.
Met de aPK heb je helemaal geen problemen.
Hij geeft aan dat het zo in mijn auto ingebouwd kan worden, en ermee gereden kan worden.

Alleen het rendement valt wat tegen, aangezien eea nog kostbaar is.
Is wel interessant bij veelgebruikers (lees vrachtwagens en autobussen)
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”