Volvo 240 Polar harde knal starten

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
jph-9
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 26.07.2011 - 13:22

Hallo

Vanochtend met mijn volvo 240 polar op gas gereden.
Na een bezoek aan winkel, wilde ik hem weer starten, toen hoorde ik links
voorin een harde knal, ik dacht dat ik over een plastci beker reed
Nu start hij wel en prutelt een beetje, maar als ik het gaspedaal indruk lijkt wel of ie verzuipt en doet helemaal niks op gas
Enig idee wat idee wat het kan zijn, ik ben een leek maar lijkt iets brandstof toevoer

Alvast bedankt

Jeroen
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

ws een backfire gehad. Kijk even of er bij inlaatspruitstuk en bij het luchtfilter slangen los gesprongen zijn. Vermeld ook even bouwjaar en motortype van je 240.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Hmmm, back-fire. Dat heeft het leven van mijn vader's 940 gekost. Eerst een vorstelijke back-fire en vervolgens de kraaiende rode haan. De arme man kon net op tijd de auto uit terwijl de brandweer slechts het wrak kon koelen zodat de berger hem kon afvoeren naar de sloop.

En als je dan dus toch met het kopke onder de kap gaat, check even de klepspeling mijn waarde.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
jph-9
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 26.07.2011 - 13:22

weet iemand een goede reparateur in Den Haag en omstreken voor een volvo 240 Polar U9. 1991
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20838
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Met name motortype (inhoud) is van belang. (2.0, 2.3)

En gebruik voor een goede reparateur even de zoekfunctie. Er zijn in Den Haag e.o wel een paar te vinden.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Garage Hardeman op de Snelliusstraat.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
volvo rob
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
Locatie: Boornbergum

check vomd.nl eens (dordrecht).
Is een goeie.
jph-9
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 26.07.2011 - 13:22

bedankt voor alle feedback
Inmiddels met mijn buurman (gepensioneerde HTM monteur) naar de moter gekeken en de moter loopt stationair op bezine, maar niet van harte op gas helemaal niet. Het gaat hier om een 240 Polar U9 2.0 uit 1991.
Mijn buurman vermoedt dat de ontsteking niet meer op tijd staat.
Heeft iemand een beschrijving van de ontsteking (om welke ontsteking gaat het hier, het is in iedergeval een bosch) misschien ook ervaring met een dergelijk probleem
Alvast bedankt
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

Ontsteking is gecomputeriseerd, kan je niks aan afstellen. EZ-116K heet-ie.

Halverwege de luchtinlaatslang zit een zwart ding ter grootte van een colablikje met een brede stekker eraan, de luchtmassameter (LMM). Haal eens de stekker van de LMM los (contact uit) en start dan nog een keer. Loopt en reageert-ie dan beter of slechter (eenmaal warmgedraaid)?
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

Misschien kan je het onboard diagnostic systeem eens uitlezen, dit houdt alle foutcodes van het motormanagement bij. Tussen rembekrachtiger en motorkapscharnier hangt een zwart doosje met dekseltje, eronder 6 gaatjes, en een knopje en een LED, waaraan een stiftje hangt. Steek het stiftje in opening no. 2 en druk 1-3 seconden op het knopje. Geeft codes van LH 2.4 injectiesysteem.
De LED gaat dan in een soort morse 3 codes knipperen, de laatste geregistreerde eerst. 1-1-1 is alles ok, 1-3-2 is accuspanning te laag of te hoog, enzovoorts. Als je wat gemist hebt of de tel kwijt raakt , laat je alles doorknipperen en begin je weer van voor af aan.
Als er niks gebeurd moet je de contactsleutel op ON zetten (was bij mij zo, in het boek staat van niet) en dan het knopje 1-3 sec. indrukken, enzovoorts.

Dan steek je het stiftje in opening 6, en volgt dezelfde procedure. Geeft codes van EZK-116 ontstekingssysteem.

Als je het knopje langer dan 5 sec. ingedrukt houdt begin je de wis-procedure, niet doen.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”