Stotterende D2 motor
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 04.07.2010 - 13:09
- Locatie: 't Harde
- Contacteer:
Kan inmiddels ook melden dat de auto met de nieuwe software, naast dat de launch control er grotendeels 'uitgeprogrammeerd' is, ook weer een stuk zuiniger is geworden en dat de verbruiksmeter van de boordcomputer nu dichter bij het werkelijke verbruik zit. Ondanks stevig doorrijden haalde ik vandaag 5,7 l/100 km. De boordcomputer gaf zelfs 5,8 l/100 km aan! De vorige tank (ook na de update) zat ik op 5,8 l/100 km werkelijk, terwijl de boordcomputer 5,6 l/100 km aangaf. Ook op dit vlak begint het dus ergens op te lijken!
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ohw, klinkt of ik ook die update wil. Mijne staat op 6.5l/100km
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Martinvh
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 06.09.2010 - 20:31
Grappig,Ralf T schreef:Kan inmiddels ook melden dat de auto met de nieuwe software, naast dat de launch control er grotendeels 'uitgeprogrammeerd' is, ook weer een stuk zuiniger is geworden en dat de verbruiksmeter van de boordcomputer nu dichter bij het werkelijke verbruik zit. Ondanks stevig doorrijden haalde ik vandaag 5,7 l/100 km. De boordcomputer gaf zelfs 5,8 l/100 km aan! De vorige tank (ook na de update) zat ik op 5,8 l/100 km werkelijk, terwijl de boordcomputer 5,6 l/100 km aangaf. Ook op dit vlak begint het dus ergens op te lijken!
Ik reed gisteren, op de cruisecontrol 130 km/h en keek op het scherm:
"He, maar 5,1 L / 100 km op het schermpje" en dat bleef ook gewoon staan op een vlakke weg.
Dat was normaal altijd boven de 6 L.
Hij is natuurlijk niet echt zuiniger, maar het is toch leuk dat het display doet alsof!
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ik heb nog gevraagd voor die update. Ze zouden kijken de volgende keer als de server er niet uit ligt of mijn auto de update pakt. Misschien wordt mijne dan ook zuiniger, al denk ik dat niet met 18inch wielen... maar if you don't try....
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Even een kopie vanuit het S60 gedeelte, wie herkent dit?
Net weer die schok van eerder. Dit keer wat minder heftig.
Verbruik daalde na die schok drastisch op de snelweg. Rond de 4,5L-5L/100km. Ik moest helaas van de snelweg af. Maar ik ging er toch weer op. Weer de cruise op 125. Verbruik was nu een tijd lang rond de 6,5-6,8L/100km. Dus ik vermoed dat de roetfilter aan het reinigen was. Na een tijdje zakte het verbruik naar het verbruik wat die normaal verbruikt namelijk 5,5-6L/100km. Weer naar het zelfde stuk gereden waar het verbruik na die schok daalde, maar nee hoor, verbruik bleef gewoon zoals altijd rond de 5,5L/100km.
Ik ben dus benieuwd wat die schok doet om het verbruik te laten dalen. De auto kan dus wel weinig verbruiken, op de snelweg, alleen lijkt het alsof iets dit blokkeert. (roetfilter??)
ps: de weg is daar vlak. Dus loopt niet naar beneden.
Net weer die schok van eerder. Dit keer wat minder heftig.
Verbruik daalde na die schok drastisch op de snelweg. Rond de 4,5L-5L/100km. Ik moest helaas van de snelweg af. Maar ik ging er toch weer op. Weer de cruise op 125. Verbruik was nu een tijd lang rond de 6,5-6,8L/100km. Dus ik vermoed dat de roetfilter aan het reinigen was. Na een tijdje zakte het verbruik naar het verbruik wat die normaal verbruikt namelijk 5,5-6L/100km. Weer naar het zelfde stuk gereden waar het verbruik na die schok daalde, maar nee hoor, verbruik bleef gewoon zoals altijd rond de 5,5L/100km.
Ik ben dus benieuwd wat die schok doet om het verbruik te laten dalen. De auto kan dus wel weinig verbruiken, op de snelweg, alleen lijkt het alsof iets dit blokkeert. (roetfilter??)
ps: de weg is daar vlak. Dus loopt niet naar beneden.
- TrickyZ
- 2nd Gear member
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 02.03.2011 - 15:22
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Roetfilterregeneratie kan maar het kan ook zijn dat je de je de airco voelt in/uitschakelen.
Mijn eerste eigen Volvo(tje): C30 D2 R-Edition (MY2011). Gereden: 360, 440, 460, 480, 850, 940, S40, V40, S60, V60, XC60, C70, V70, XC90, maar gelukkig of jammer genoeg (afhankelijk van model) allemaal van een ander...
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Maar dan blijft het verbruik niet 3km lang erg laag staan. Aico staat op auto. (dus eigenlijk altijd aan)
- TrickyZ
- 2nd Gear member
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 02.03.2011 - 15:22
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ik heb gisteren mijn C30 D2 naar de dealer gebracht o.a. vanwege het gebrek aan vermogen in de eerste versnellingen. De dealer Serva in Amersfoort heeft de auto voorzien van nieuwe software en een calibratierit gemaakt. Daarna moest ik naar Den Haag en dat was volgens de monteur goed omdat het motormanagement dan zich automatisch zou aanpassen. En dat gebeurde ook. Hij nagelde in Amersfoort behoorlijk meer dan ik gewend was, en nu niet meer. Hij rijdt ook een stuk beter! Hij is echt vlotter geworden. Ook de boordcomputer geeft een veel lager verbruik aan. Nu vraag ik me wel af of het bij de pomp net zo zuinig wordt, want dat is het enige dat telt en de meter gaf voorheen telkens enkele tienden te veel aan. Hij stottert nog wel een beetje bij koude motor, maar daar is volgens de Volvo-monteur niets aan te doen.
Mijn eerste eigen Volvo(tje): C30 D2 R-Edition (MY2011). Gereden: 360, 440, 460, 480, 850, 940, S40, V40, S60, V60, XC60, C70, V70, XC90, maar gelukkig of jammer genoeg (afhankelijk van model) allemaal van een ander...
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 29.07.2011 - 12:01
Ik reed vanmorgen naar Volvo in Gent (Ja, de vakantie zit er weer al op), was aan't cruisen tegen 130 ongeveer en opeens in kalken, auto begint te horten en te stoten (was precies een tractor waar ik mee reed), cruise control viel uit en is sindsdien ook niet meer aan te krijgen, hij wil wel maar hij kan het blijkbaar niet.
Vanmiddag gebeld naar mijn dealer, mag dinsdag al binnen voor controle. Daar sta je dan met een spiksplinternieuwe wagen die nog slechter rijdt dan mijn vorige renault van negen jaar oud.
Ik moet wel zeggen als ik gewoon rijdt op de autostrade zonder cruise control dan rijdt hij wel zalig.
Vanmiddag gebeld naar mijn dealer, mag dinsdag al binnen voor controle. Daar sta je dan met een spiksplinternieuwe wagen die nog slechter rijdt dan mijn vorige renault van negen jaar oud.
Ik moet wel zeggen als ik gewoon rijdt op de autostrade zonder cruise control dan rijdt hij wel zalig.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 04.07.2010 - 13:09
- Locatie: 't Harde
- Contacteer:
Weer even een update:
De auto heeft inmiddels ruim 63.000 km op de teller staan. Helaas heb ik incidenteel weer last van schokken rond de 1800 tpm. Dat lijkt ook te maken te hebben met de lagere buitentemperatuur. Ook is het wegrijden weer problematischer geworden. Ik heb gemerkt dat de auto bij wegrijden gewoon zelf echt wat gas bijgeeft, maar het daarna weer terugneemt. Heel onnatuurlijk en dat heeft weer regelmatig als resultaat dat je met teveel of juist te weinig gas wegrijdt. Hoe dan ook, het blijft een gekunsteld geheel.
De auto staat nu bij een andere dealer. Daar herkennen ze de problemen en ze zullen er, naast het uitvoeren van de 60.000 km beurt, nog 'ns goed naar kijken.
Ik houd jullie op de hoogte.
De auto heeft inmiddels ruim 63.000 km op de teller staan. Helaas heb ik incidenteel weer last van schokken rond de 1800 tpm. Dat lijkt ook te maken te hebben met de lagere buitentemperatuur. Ook is het wegrijden weer problematischer geworden. Ik heb gemerkt dat de auto bij wegrijden gewoon zelf echt wat gas bijgeeft, maar het daarna weer terugneemt. Heel onnatuurlijk en dat heeft weer regelmatig als resultaat dat je met teveel of juist te weinig gas wegrijdt. Hoe dan ook, het blijft een gekunsteld geheel.
De auto staat nu bij een andere dealer. Daar herkennen ze de problemen en ze zullen er, naast het uitvoeren van de 60.000 km beurt, nog 'ns goed naar kijken.
Ik houd jullie op de hoogte.
- Cisco
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 14.04.2011 - 11:06
Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn c30 d2. Het ontkoppelen is gewoon heel gevoelig en inderdaad het voelt gewoon aan alsof de auto zelf gas bijgeeft. Daardoor schiet ik de ene keer weg en de andere keer valt de auto bijna uit, omdat ik te voorzichtig ben.
Ik moet wel toegeven dat ik het nu na 20k wel enigzins onder de knie heb gekregen, maar de auto blijft alsnog heel onvoorspelbaar...
Ik ga morgen langs de dealer voor de eerste beurt, dan zal ik ook meteen het probleem aankaarten.
Ik moet wel toegeven dat ik het nu na 20k wel enigzins onder de knie heb gekregen, maar de auto blijft alsnog heel onvoorspelbaar...
Ik ga morgen langs de dealer voor de eerste beurt, dan zal ik ook meteen het probleem aankaarten.
- TrickyZ
- 2nd Gear member
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 02.03.2011 - 15:22
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Heb ik ook. Lijkt net of je niet kunt autorijden terwijl ik dat met vorige auto's niet had. Ik rijd nu zo'n 20k met mijn auto, dus ik ben ook aan de beurt voor een beurt. Ook aan de "kloenk" bij het koppelen begin ik me meer te irriteren. Verder vind ik het een heerlijke auto. Het verbruik is sinds de laatste update veel constanter geworden. Check ook de Autoweek verbruiksmonitor.
Mijn eerste eigen Volvo(tje): C30 D2 R-Edition (MY2011). Gereden: 360, 440, 460, 480, 850, 940, S40, V40, S60, V60, XC60, C70, V70, XC90, maar gelukkig of jammer genoeg (afhankelijk van model) allemaal van een ander...
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 04.07.2010 - 13:09
- Locatie: 't Harde
- Contacteer:
Ik heb mijn Volvo vanmiddag weer opgehaald. De auto heeft de 60.000 km beurt gekregen, 2 nieuwe voorbanden en een nieuwe softwareupdate. En het lijkt er nu eindelijk op dat de ellende met het wegrijden verdwenen is! De auto heeft onderin ook weer wat meer vermogen gekregen en dat merk je vooral bij het rijden in z'n 6. Als je voorheen iets onder de 80 km/u in 6 reed en gas gaf, begon de auto flink te brommen. Dat is nu een heel stuk minder en de auto kan zelfs vanaf zo'n 70 km/u in 6 zonder morren versnellen (al is dat misschien niet helemaal het juiste woord
). Anyway, wegrijden kan nu weer soepel en natuurlijk en dat was het belangrijkste. Ik kan dan ook iedereen met een D2 (DRIVe) aanraden om even een afspraak te maken bij z'n Volvodealer voor de nieuwe softwareupdate (met bijbehorende adaptierit).

- TrickyZ
- 2nd Gear member
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 02.03.2011 - 15:22
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Klinkt goed Ralf. Ik ben benieuwd of jij nu dezelfde update hebt als ik al had, of dat er toch weer aan gesleuteld is aan de software. Welke dealer ben je geweest?
Mijn eerste eigen Volvo(tje): C30 D2 R-Edition (MY2011). Gereden: 360, 440, 460, 480, 850, 940, S40, V40, S60, V60, XC60, C70, V70, XC90, maar gelukkig of jammer genoeg (afhankelijk van model) allemaal van een ander...
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 04.07.2010 - 13:09
- Locatie: 't Harde
- Contacteer:
Ja, het is eigenlijk heel triest dat Volvo zo veel tijd nodig had om de auto een beetje probleemloos te laten rijden.
TrickyZ, ik ben bij Henk Scholten in Ede geweest. Volgens mij is de update behoorlijk recent, dus ik zou gewoon even een afspraak maken.
TrickyZ, ik ben bij Henk Scholten in Ede geweest. Volgens mij is de update behoorlijk recent, dus ik zou gewoon even een afspraak maken.
- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim
Nu nog maar zien hoe lang het duurt...
Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -

'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Je ervaring klinkt zoals ik al 40.000km met mijn auto rijd, heb dan denk ik die update niet nodig.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- TrickyZ
- 2nd Gear member
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 02.03.2011 - 15:22
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ik moet binnenkort voor de 40k beurt, dus we zullen het wel zien.
Mijn eerste eigen Volvo(tje): C30 D2 R-Edition (MY2011). Gereden: 360, 440, 460, 480, 850, 940, S40, V40, S60, V60, XC60, C70, V70, XC90, maar gelukkig of jammer genoeg (afhankelijk van model) allemaal van een ander...
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Geen update gehad. Wat me wel weer opviel, net 30km gereden staat de auto na te blazen en komt er een verbrande lucht van de wielen achter... Weird
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra