Geacht forum,
Mijn D5 (325000 km, automaat, 2002) heeft het de laatste tijd niet onder de markt. Na de intercooler-, condensor-, distributie-, injector- en bovenste silentblockhistorie ondervind ik dat de auto vrij "rauw" loopt. T.t.z., er treedt een lichte "onderhuidse" trilling op, op alle voelbare delen van de auto : gaspedaal, rempedaal, pook, stuur, armleuningen, enz. Zou het kunnnen zijn dat de andere silentblocks ook de geest geven? Hoe dan ook zijn de trillingen niet overheersend, maar wel vervelend.
Bedankt voor de reacties.
trillingen D5 2002
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Heb je ook het idee dat de auto onderin, tot zo'n 1800 toeren, minder goed oppakt? Het kan dan goed zijn dat er een motorsteun lek is. De voorste/onderste en achterste/onderste motorsteun zijn vacuum/hydraulisch gestuurd. Als het vacuum lek is merk je dat met oppakken en trillingen. Maar er kan ook iets met het hydraulische gedeelte niet goed zitten.
Na 325.000 km kan ik me voorstellen dat de steunen niet meer fris zijn. Voel je de trillingen ook tijdens het rijden of alleen stationair?
Zijn de koppeling en vliegwiel al eens vervangen?
Na 325.000 km kan ik me voorstellen dat de steunen niet meer fris zijn. Voel je de trillingen ook tijdens het rijden of alleen stationair?
Zijn de koppeling en vliegwiel al eens vervangen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38
Nu ja, pakt wel minder snedig. Ik weet dat de vooste/onderste steun lek is qua vacuum maar nog in goede staat (volgens dealer) en derhalve leiding afgeblokt (volgens dealer). Geen vliegwiel want automaat. Kunnen de rubbers van het subframe hier ook debet aan zijn? Als mocht blijken dat alle rubbers naar de filistijnen zijn, zijn deze in DHZ-beheer (makkelijk?) te vervangen? Trouwens m.b.t. de automaat vind ik ook dat deze wat pendelneigingen heeft en niet zo goed ( = snedig) schakelt. Flushen en herprogrammeren?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Wat ik zou doen is het vacuum controleren. Ik heb daar een vacuum metertje voor. Je kunt dan de slangen vacuum trekken en mbv een metertje zien of er vacuum weg lekt. Je komt er zo heel snel achter of dat goed is. Van daaruit zou ik verder gaan zoeken.
Waarom niet even de steun vervangen. Ook deze speelt een rol in de trillingen. Subframe rubbers zijn makkelijk zelf te vervangen. Is de baksteun nog wel goed en al eens vervangen? Deze gaan ook heel vaak stuk (zit aan de voorkant aan het subframe vast). Als deze nog nooit is vervangen geef ik een grote kans dat deze helemaal door is.
Trilt hij nu juist stationair of tijdens het rijden?
Waarom niet even de steun vervangen. Ook deze speelt een rol in de trillingen. Subframe rubbers zijn makkelijk zelf te vervangen. Is de baksteun nog wel goed en al eens vervangen? Deze gaan ook heel vaak stuk (zit aan de voorkant aan het subframe vast). Als deze nog nooit is vervangen geef ik een grote kans dat deze helemaal door is.
Trilt hij nu juist stationair of tijdens het rijden?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Let dan wel op dat hij niet op je stuurslot springt he :shock:makkelijker is, om tijdens het rijden de motor even uitte zetten
endan voelen of je nog trillingen hebt.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- ovlov058
- 4th Gear member
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37
Ja, en dan hopen dat je volgende auto ook geen trillingen heeft.Rippie V70 schreef:Let dan wel op dat hij niet op je stuurslot springt he :shock:makkelijker is, om tijdens het rijden de motor even uitte zetten
endan voelen of je nog trillingen hebt.
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93

855 2.0 20V 93

- Zeg maar Jan
- 2nd Gear member
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 08.10.2008 - 16:46
Heb ook een trilling in mijn aandrijving. en dan met name vanaf 80km/u tot ongeveer 110km/h. Vandaag aandrijfassen vervangen. Was niet oorzaak.
Kan deze trilling aan deze motorsteunen liggen?
Kan deze trilling aan deze motorsteunen liggen?
Volvo V70 D5 AWD '11
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Stabi-stangetjes??
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Zeg maar Jan
- 2nd Gear member
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 08.10.2008 - 16:46
Heb daar niks aan kunnen ontdekken. Je zou zeggen dat wanneer dez gaR zijn je dit bij elke snelheid opmerkt. Nu is het zo dat met name bijgenoemde snelheid in combinatie met een laag toerental (5 versnelling) de trilli gen het ergst zijn.
Wanneer je bij 80 terug schakelt worden de trillingen per versnelling minder. Dit was ook de reden dat ik de aandrijfassen vervangen heb. Trillingen zijn alleen het zelfde gebleven,...(?)
Wanneer je bij 80 terug schakelt worden de trillingen per versnelling minder. Dit was ook de reden dat ik de aandrijfassen vervangen heb. Trillingen zijn alleen het zelfde gebleven,...(?)
Volvo V70 D5 AWD '11
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
- Voorn
- 4th Gear member
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22
Interessant. Mijn D5 Geartronic 305.000km heeft daar ook last van.Zeg maar Jan schreef:Heb ook een trilling in mijn aandrijving. en dan met name vanaf 80km/u tot ongeveer 110km/h. Vandaag aandrijfassen vervangen. Was niet oorzaak.
Kan deze trilling aan deze motorsteunen liggen?
Ik heb mijn voorbanden laten vervangen (waren op) door Michelin en heb er wat minder last van nu. Het lijkt van achter te komen. Zitten nog Dunlops op de achterkant. Wil ik tezijnertijd ook vervangen door Michelin's. Ik dacht dus dat het aan de banden lag en zeker omdat ik met mijn Vredestein winterbanden minder last heb van trillen. Maar ik lees hier dat ook andere dingen de oorzaak kunnen zijn. Ben benieuwd.
Groeten van Eddy
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 345.000 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 345.000 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Als de voorste of achterste motorsteun lek is (vacuum) dan krijg je toch een foutmelding te zien? Ik gaf bij de garage aan dat ik een motorsteun verdacht, maar een monteur zei me dat dat niet het geval was omdat ik geen foutmelding te zien kreeg in het dashboard.....
Klopt dit niet?
Klopt dit niet?
S60 D5 2002, 842.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Zeg maar Jan
- 2nd Gear member
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 08.10.2008 - 16:46
Verder vraag ik mij af wat de symptomen zijn bij versleten rubbers van de draagarmen. Wellicht dat iemand mij dit kan vertellen.
Ik weet dat van 1 draagarm het achterste rubber enigszins is ingescheurd. Volgens de garage kan dit geen kwaad,… Nu ik hier zo over nadenk twijfel ik hier enigszins aan.
Ik weet dat van 1 draagarm het achterste rubber enigszins is ingescheurd. Volgens de garage kan dit geen kwaad,… Nu ik hier zo over nadenk twijfel ik hier enigszins aan.
Volvo V70 D5 AWD '11
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Kan zeker trillingen veroorzaken, maar vaak merk je ook zoekerig gedrag in bochten met gas erop/gas los. De auto volgt dan niet zijn spoor, maar wijkt wat van zijn koers af. Draagarmen zijn wel zaken die na 2 ton het beste gehad hebben. Ik zou ze dan zowiezo vervangen. Kijk ook naar speling op de stuurkogels. Ook deze gaan vaak na de 2 ton stuk, waardoor je ook trillingen krijgt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Zeg maar Jan
- 2nd Gear member
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 08.10.2008 - 16:46
Weer een stap verder. Nieuwe rubbers voor. Stuurt nu wel beter maar trilling blijft. Blijft over de automaat bak naar mijn idee.
Nu de keus, revisie of iets anders kopen,... Hoe lang kan je met iets dergelijks doorrijden?
Nu de keus, revisie of iets anders kopen,... Hoe lang kan je met iets dergelijks doorrijden?
Volvo V70 D5 AWD '11
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
- Zeg maar Jan
- 2nd Gear member
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 08.10.2008 - 16:46
Trilling treed alleen op wanneer je optrekt. En dan met name in de 5e versnelling zo tussen de 80 en 110 km/u. Wanneer je normaal rolt heb je er geen last van. Verder valt het mij op dat hoe zwaarder de te trekken last hoe meer hij trilt. Karretje beetje meer, caravan een stuk meer.toppertje schreef:makkelijker is, om tijdens het rijden de motor even uitte zetten
endan voelen of je nog trillingen hebt.
Wat voor symptomen heeft een versleten bak nog meer? Wellicht dat ik symptomen kan herkennen.
Tsja t'is wat die Volvo's je zou bijna Japans gaan rijden,...
Volvo V70 D5 AWD '11
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
- Zeg maar Jan
- 2nd Gear member
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 08.10.2008 - 16:46
Nee heb ik nog niet vervangen. Kan me niet voorstellen dat dit het probleem is. Wat voor symptomen hebben versleten motorsteunen nog meer dan alleen trillen?pieneman schreef:Zeg maar Jan,
Heb je je motorsteun wel al vervangen? Dat is een paar keer genoemd maar kan niet terug lezen of je die vervangen danwel uitgesloten hebt van een defect.
Volvo V70 D5 AWD '11
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80