Koni FSDschokbrekers / -dempers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene2322
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 14.07.2008 - 13:41
Locatie: Idskenhuizen

Goedemorgen,

Ik rij nu een aantal jaar met veel plezier in m'n S80. Ik ben bekend met het feit dat het geen sportwagen is, al kan ik het soms niet laten om op de snelweg eens te toppen en ook de afrit eens wat sportiever te berijden.

Wat dan opvalt is dat de auto erg aan het zoeken is. Als ik het stuur even snel beweeg voelt hij erg slap in de kont. Vooral bij een corrigerende remactie op een afrit. Nu weet ik ook wel dat het een zware wagen is, maar toch.

Vorige maand heb ik m'n 18-inch wielen met zomerbanden weer vervangen voor 16-inch met winterbanden. Inmiddels weer gewend aan veranderd weggedrag. Toch is 160 met wat onregelmatige zijwind niet echt lekker rijden.

Nu weet ik niet veel van de geschiedenis van de auto en kan het zijn dat met bijna 200.000 op de teller de (mogelijke vanaf fabriek gemonteerde) schokbrekers op zijn.
In dat geval overweeg ik Koni FSD's te (laten) monteren. Als ik me niet vergis zou ik de 2100-4018 moeten hebben. Ik moet nog even rondkijken waar ik dit het best kan kopen. De prijzen lopen mij wat teveel uiteen.

Mijn vraag: zijn er hier forumleden die ook hun S80 van Koni FSD's hebben voorzien. Verbeterde dit de wegligging..? Wat zijn de ervaringen. Past dit direct of zijn er modificaties nodig?
Waarom ook niet...
Volkswagen Golf 1.8 (1991)
Opel Astra 2.0 Dti-16v GL (2000)
Ford Focus 1.8 TDCi Collection (2004)
-->Volvo S80 2.4 170pk (2001) + Vialle LPi<--
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Controleer ook eens de draagarm rubbers voor, die kunnen ook het zoeken veroorzaken, orginele dempers hoeven niet versleten te zijn met deze KM stand, voor de montage van FSD (of gele koni's) moet de bestaande veerpoot worden aangepast, dit is bij bilstein niet nodig.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Rene2322
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 14.07.2008 - 13:41
Locatie: Idskenhuizen

We zijn inmiddels alweer een tijdje verder. Gerammel onder de auto maakt dat ik hem weer even op de brug heb moeten zetten. Stabilisatorstang rechtsvoor en linksachter heeft nogal veel ruimte gekregen. Deze zal ik binnenkort vervangen.

Tevens wil ik meteen een set Bilstein B6 dempers monteren. Het is mij bekend dat mijn steunlager van de veerpoot rechtsvoor soms, na een stuurbeweging, blijft hangen en na een hobbel in de weg weer goed draait. Deze zal ik dan ook meteen vervangen (3546189-B). Waar zit trouwens het steunlager rubber (8646713-B)...? Zou ik deze ook direct moeten vervangen. en is het slim om direct links èn rechts te doen...? 't Kost wel wat, maar wil het wel weer even goed hebben.

Als ik deze exercitie ga uithalen, zijn er nog wat zaken aan te raden om meteen mee te vervangen...? Verder nog tips en tricks...?

Sowieso uit laten lijnen na montage dempers...

Draagarmrubbers lijken nog goed trouwens...

bvd,
René
Waarom ook niet...
Volkswagen Golf 1.8 (1991)
Opel Astra 2.0 Dti-16v GL (2000)
Ford Focus 1.8 TDCi Collection (2004)
-->Volvo S80 2.4 170pk (2001) + Vialle LPi<--
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Check de fusee kogels ook, verder zou ik als de veren roestig zijn deze roest zoveel mogelijk vewijderen en inspuiten met tectly en dan een stevige slang op onderste winding schuiven dit voorkomt later gekraak door de roestige veer.

Pos. 6 is het steunlager rubber, deze moet bijna altijd vern. omdat deze nog weleens willen scheuren, zeker nu je B6's gaat monteren worden deze zwaarder belast, omdat de demper stugger is
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Rene2322
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 14.07.2008 - 13:41
Locatie: Idskenhuizen

Bedankt voor de reactie en de tips. Ga ik zeker wat mee doen.

Greetz,
René
Waarom ook niet...
Volkswagen Golf 1.8 (1991)
Opel Astra 2.0 Dti-16v GL (2000)
Ford Focus 1.8 TDCi Collection (2004)
-->Volvo S80 2.4 170pk (2001) + Vialle LPi<--
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3805
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

waarom geen FSD,s meer?
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Rene2322
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 14.07.2008 - 13:41
Locatie: Idskenhuizen

Beide dempers zullen ongetwijfeld hun voors en tegens hebben. Een echt sluitende reden om niet voor de FSD te gan heb ik niet. Wel moet ik zeggen dat de Bilstein B6 veel degelijker oogt dan de Koni FSD.

Verder heb ik een aantal praktijkvoorbeelden in mijn omgeving die voor mij aangeven dat Bilstein B6 sowieso een goede keuze is. Dit vind ik wel een prettige gedachte, daar het, wat mij betreft, best om veel geld gaat.

Ik heb wel veel reviews gelezen, maar hier heb ik niet echt noemenswaardige nadelen voor een van beide dempers gevonden. Positieve ervaringen zijn voor vergelijkend warenonderzoek niet echt objectief.
Waarom ook niet...
Volkswagen Golf 1.8 (1991)
Opel Astra 2.0 Dti-16v GL (2000)
Ford Focus 1.8 TDCi Collection (2004)
-->Volvo S80 2.4 170pk (2001) + Vialle LPi<--
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Bilstein B6 is echt een hele fijne demper
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

B6 dempers

110 euro per stuk achter
171 euro per stuk voor ex montage..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27690
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Johan s60 schreef:Bilstein B6 is echt een hele fijne demper
Mee eens! Vind Bilstein dempers zelf veel prettiger dan de dempers van Koni
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Maar ook een heeel stuk duurder.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Zoveel scheelt het niet in prijs,als je de weg weet!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ik heb ze voor rond de 170 euro uit duitsland gehaald (Lotte ebay)
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Rene2322
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 14.07.2008 - 13:41
Locatie: Idskenhuizen

De weg die Mario kent ken ik dan weer niet. Ben 4 tientjes duurder uit dan zijn prijzen.

Onderdelen zijn iig besteld. Binnenkort maar even op de brug.
Waarom ook niet...
Volkswagen Golf 1.8 (1991)
Opel Astra 2.0 Dti-16v GL (2000)
Ford Focus 1.8 TDCi Collection (2004)
-->Volvo S80 2.4 170pk (2001) + Vialle LPi<--
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

4 tientjes is nog te overzien
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Rene2322
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 14.07.2008 - 13:41
Locatie: Idskenhuizen

Afgelopen weekend de schokdempers (+ lager en rubber) en stabilisatiestokjes vervangen. Was echt wel nodig. De demper links voor kon ik met bijna gestrekte armen met redelijke snelheid zowel indrukken als uittrekken. De demper rechts was ook wat nat van de olie. Rechtsvoor was het stabilisatiestokjes gescheurd in de "kom".
Achterkant in 2 uur, voorkant in 1,5 uur (toen stond ik vermoedelijk wat minder in de weg).

Morgen nog even de auto laten uitlijnen en dan is dit karwei ook weer klaar.

Resultaat is iig super. Al het gebonk is over. Comfort is nog zeer acceptabel te noemen. Snelheidsdrempels zijn weer loze objecten. Die worden enkel nog uit fatsoen rustig genomen. Een bocht naar links gevolgd door een bocht naar rechts kan weer worden genomen zonder dat de auto instabiel wordt door gewichtsverplaatsing. Lijkt zelfs wel of het sturen lichter gaat.

Kortom, ik rij weer een stuk gelukkiger in de S80. Vraag me af waarom ik dit niet eerder heb gedaan.
Waarom ook niet...
Volkswagen Golf 1.8 (1991)
Opel Astra 2.0 Dti-16v GL (2000)
Ford Focus 1.8 TDCi Collection (2004)
-->Volvo S80 2.4 170pk (2001) + Vialle LPi<--
Gebruikersavatar
ovlov058
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37

Ja waarom niet :roll: Denk ik ook altijd.
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Slijten van schokbrekers gaat heel geleidelijk zodat je het nauwelijks merkt. Pas met een nwe set shocks eronder merk je in wat voor een "boot" je al die tijd gereden hebt. Dan is het een verademing, of je weer in een nwe auto rijdt! En ze laten testen op een schokbrekerbank zegt ook weinig, die keuren fietspompen nog goed.
Gebruikersavatar
ovlov058
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37

Fietspompen :P
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “S80”