Hallo,
ik ben van plan een S80 te kopen. Nu heb ik een S80 op het oog van april 2000, en één van begin 2001. Ik heb vernomen dat de eerdere S80's wel eens problemen geven, en de latere wat beter zijn. Mijn vraag: is het zo dat de eerdere storingsgevoeliger zijn? Zo ja, is een 2000 auto nog van de eerste lichting, en een 2001 auto van de tweede lichting?
Ik ben benieuwd.
Ik heb in de S80 van 2000 gereden. Hij reed goed, alleen hoorde ik een geluidje bij de riemen. Ik zag ook dat 1 loopwiel van de multieriem slingerde. Deze zouden ze er nieuw op zetten. Nu had ik echter het idee dat het geluid meer bij de distributie weg kwam, maar dat is moeilijk te bepalen.
De originele distributieriem zit er nog op. De auto heeft 88.000 km gelopen. Volgens de verkoper (hij heeft het bij volvo nagevraagd) moet een riem voor die auto om de 150.000 km of 10 jaar vervangen worden. Wat zouden jullie doen? Ik vind 150.000 km wel erg ver, of moeten ze dat makkelijk kunnen hebben?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Met vriendelijke groet,
Maarten Trilsbeek
advies gevraagd over S80 2.4 van April 2000
-
- 2nd Gear member
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Ik weet niet welk om type motor het gaat, maar bij de 2.9 is dat 160.000km. De moderne distributieriemen kunnen dat allemaal met gemak hebben.
Heb gisteren die van mij bij 159.500km laten vervangen.
Heb gisteren die van mij bij 159.500km laten vervangen.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
De S80 kwam in '98 op de markt maar toen zijn er bijna geen meer op kenteken gezet. De meeste kom je vanaf begin '99 tegen. Model '00 en '01 zijn volgens mij nog hetzelfde. Er is een keer een facelift geweest in '02 of '03. Durf ik niet meer precies te zeggen. Ik heb een S80 2.9 van april '99 en heb weinig last van storingen. Net het lampje van de emissie service brand regelmatig maar dat kan geen kwaad.
Piet
Piet
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
De S80 was er vanaf oktober 1998 als T6 en 2.9, pas in januari kwamen daar de 2.4 motoren met de toen geheel nieuwe 5 trapsautomaten bij.
in een later stadium kwam de 2.4T pas, ik meen laat 2000 pas.
De 2.5D, d 2.9 en de T6 hadden (als ze een automaat hadden) een 4 traps automaat, alle andere modellen hadden een 5-traps automaat
De face-lift kwam in febr. 2003, deze werd op de RAI van dat jaar geintroduceerd.
Een 2000 of 2001 S80 zal niet veel verschillen kennen.
in een later stadium kwam de 2.4T pas, ik meen laat 2000 pas.
De 2.5D, d 2.9 en de T6 hadden (als ze een automaat hadden) een 4 traps automaat, alle andere modellen hadden een 5-traps automaat
De face-lift kwam in febr. 2003, deze werd op de RAI van dat jaar geintroduceerd.
Een 2000 of 2001 S80 zal niet veel verschillen kennen.
-
- 2nd Gear member
De 2000 S80 is een 2.4 140pk met 88.000 km en de 2001 S80 een 2.4 170pk met 100.000km.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Een 170pk heeft een minimale meerwaarde, het ding moet meer toeren (1500) maken om die pk´s af te geven en het koppel is verwaarloosbaar meer bij een eveneens hoger toerental.
Is het een automaat op een handbak en wat zijn de uitrustingsnivo verschillen?
Is het een automaat op een handbak en wat zijn de uitrustingsnivo verschillen?
Volvo for life
Kijk er ook goed naar of je het interieur mooi vind! Toen ik mijn S80 kocht ging ik eigenlijk bij een zwarte 2.4 170 pk van begin 2000 kijken met 80.000 km, deze had een grijs/zwart interieur en had een handbediende airco, geen radiobediening op het stuur handbak, geen leren stuur, enz enz. Er stond ook een groene ( mijn huidige) S80 2.9 automaat van april 1999 die veel luxer was met iets meer km, 103.000. Die had een mooi beige half-lederen interieur, automaat, Climate Control, leren stuur, (nep)houten panelen op dashboard enz. Deze was zo'n 1000,- euro duurder maar ik ben nog elke dag blij dat het deze is geworden. Dus kijk net zoals Bart zegt goed naar de uitrusting en interieurkleur enz. Als je hem eenmaal hebt wil je er toch waarschijnlijk een poosje in rijden. Verder is 140 pk benzine misschien niet overdreven veel voor zo'n zware auto. De 170 pk rijd in ieder geval erg goed. De 2.9 is nog wat rustiger maar wel dorstiger.
-
- 2nd Gear member
Ik heb vanmorgen de S80 opgehaald. Rijd goed, alleen ik mis toch nog wel een klein beetje het citroen veer comfort, maar dat zal wel wennen.
Ze hebben de multieriem en de spanrol van de multieriem vervangen. Wat ik echter al dacht blijkt waar te zijn. Het bijgeluitje (zingend geluid: hing hing hing
) is er nog steeds, conclusie, komt bij de distributie vandaan. Kennen jullie dat? Ik weet dat het heel moeilijk is om dit op afstand te beoordelen. Wat zou dat geluid kunnen veroorzaken? De auto heeft 88.000 km gelopen. Kan het nog iets anders zijn (in de buurt van de distributie riem) als de span/looprollen of de waterpomp? Het geluid lijkt echt onder de kap van de distributie vandaan te komen. Ik heb het bovenste kapje er al af gehad.
Als ik het zo bekijk, is het niet gigantisch veel werk om de riem bij een S80 2.4 140pk te vervangen. Hebben jullie een idee wat het aan onderdelen kost en hoeveel sleuteltijd er in zit? Als ik tot vervangen van de distributieriem overga, dan ook maar meteen de waterpomp vervangen?
groet,
Maarten Trilsbeek
p.s. de foto's van mijn nieuwe aanwinst plaats ik binnenkort
Ze hebben de multieriem en de spanrol van de multieriem vervangen. Wat ik echter al dacht blijkt waar te zijn. Het bijgeluitje (zingend geluid: hing hing hing
Als ik het zo bekijk, is het niet gigantisch veel werk om de riem bij een S80 2.4 140pk te vervangen. Hebben jullie een idee wat het aan onderdelen kost en hoeveel sleuteltijd er in zit? Als ik tot vervangen van de distributieriem overga, dan ook maar meteen de waterpomp vervangen?
groet,
Maarten Trilsbeek
p.s. de foto's van mijn nieuwe aanwinst plaats ik binnenkort