cruisecontrol alleen bij warme motor

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
volvolvo
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 24.03.2007 - 00:54

sinds kort werkt mijn cruise control in mijn V70 24 (140pk/2001) alleen nog maar als de motor (goed) warm is.

wellicht een beetje mijn eigen schuld, maar toch.
wie kan me hierin helpen?

die eigen schuld zit 'm hierin:
vanwege storingsmelding lamdasonde ben ik het gasklephuis (Marelli) te lijf gegaan met remmenreiniger. (las ik op forum)

als volgt:
luchtslang los gehaald en rechtsom remmenreiniger gespoten op DENSO-sensor (bovenop luchtfilter)
linksom remmenreiniger gespoten in gasklephuis
methode: gasklep open houden en flink sprayen.

gevolg. gasklep huis niet meer goed gekregen en inmiddels vervangen door revisie-exemplaar.

maar sindsdien ook de cruisecontrol ernstig van slag.
aanzetten kan, uitschakelen gebeurt automatisch na enkele meters rijden. weer aanschakelen is niet mogelijk;
dit slaagt pas al motor helemaal is opgewarmd (20m km rijden minimaal).
en dan eerst contact uit/aan zetten.
word ik gek van!

vraag±
wat heb ik 'nat' gespoten (o.i.d ) met die remmenreiniger? en wat kan ik doen om de situatie weer te krijgen op oorspronkelijke toestand?

maak me blij....

groet
wouter
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Je hebt dus ook gewoon met die remmenreiniger in je motorblok zitten spuiten, door de openstaande klep van de ETM heen? Zo stond het in elk geval niet op het forum beschreven!

Als er een andere ETM is geplaatst, is het vaak nodig software te downloaden. Dus dat eerst maar eens proberen...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
volvolvo
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 24.03.2007 - 00:54

ja, dat klopt.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Je luchtmassameter kun je eenvoudig uit je luchtfilterhuis verwijderen en daarna reinigen. Je ETM reinigen kun je het beste doen nadat je deze hebt verwijderd. Maar dat is allemaal achteraf...

Heb je wel weer een nieuwe pakking geplaatst tussen je blok en de vervangende ETM?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
volvolvo
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 24.03.2007 - 00:54

nee, pakking was nog ok
Gast

Welke storingsmelding(en) heb je (laten) uitgelezen?
volvolvo
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 24.03.2007 - 00:54

nu nog even niks,
binnenkort wordt voorste lamdasonde vervangen. die geeft nu nog telkens emissie-code.

op dat moment wordt alles uitgelezen. / gereset.
maar dat is al eens eerder gedaan. en daar kwam verder niets uit (behalve dan nieuwe emissiemelding omdat lambda nog niet functioneert)

maar het gaat dus nu vooral even om de cruisecontrol die telkens eerst op (hoge) temperatuur moet komen....
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Als je lang met een defecte voorste lambdasonde rondrijdt, loop je een grote kans op schade aan je katalysator. Ik zou daar dus niet meer mee wachten.

En ik kan er niet bij dat een 10 jaar oude pakking nog zo goed is, dat je die opnieuw kunt gebruiken. Bij de eerste montage wordt deze helemaal plat gedrukt, dus als je die opnieuw gebruikt, dicht deze echt niet meer voor 100% af. Bovendien kosten die iets van € 1,50 per stuk, dus waar gaat het over?

Foutcodes uitlezen/resetten en/of software updaten zou kunnen helpen. Het kan ook gewoon een haperende pedaalsensor zijn die beter functioneert als het interieur is opgewarmd/opgedroogd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
volvolvo
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 24.03.2007 - 00:54

tot aan moment van inspuiten functioneerde alles foutloos. vóórdat het gasklephuis door mij werd gedemonteerd. dus alleen daar moet m.i. oorzaak worden gezocht. en niet in pedaalsensor of pakking.


wat ligt er verscholen in het inlaat spruitstuk dat mogelijk is aangetast c.q. slecht beïnvloed door de remmenspray? is er een sensor daar die we over het hoofd zien?
zo ja, valt dat te reinigen waardoor storingsmelding verleden tijd wordt?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Stekker los gehaald met contact aan ?????
Uitlezen ,resetten of nieuwe software brengt de oplossing denk ik!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Gasklephuis kan natuurlijk ook gewoon stuk zijn.
volvolvo
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 24.03.2007 - 00:54

ramon,

denk dat gasklephuis goed functioneert. toeren (keren inmiddels) weer mooi terug naar 800-1000..

alleen cc weigert dienst als motor niet op temperatuur is.

en nee..., ETM-stekker indertijd niet los gehaald met contact aan.
wel een beetje van jou geleerd inmiddels.

nog andere bedenksels over oorzaak?

reset en zo moet nog.
andere lambdasonde moet er nog in.
Gebruikersavatar
modiniro
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19

Reageert wel het CRUISE symbool in het meterdisplay ?

Ik merk zelf de afgelopen dagen ook dat de CC niet meteen inkomt .
Mijn verdenking gaat naar de koppelingsschakelaar of de remlichtschakelaar. Die twee ga ik komende weekend even controleren.
Gebruikersavatar
RPS
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 02.04.2007 - 22:22
Locatie: Hengelo

Werkt de airco nog?
Ik kan mij voorstellen dat de druk in de condensor hoger wordt naarmate de auto warmer wordt.
Hierdoor kan het zijn dat de lage druk beveiliging niet in aktief is.
Een koude motor heeft een lagere condensordruk waardoor de lage druk beveliging wel aktief is, wat weer een storing in je motormanagement veroorzaakt en de c.c. niet meer werkt.

Heb namelijk zelf het probleem gehad dat de c.c. niet werkte met een lekke condensor.
Na reparatie van de condensor werkte de c.c. weer.
S40 phI 2.0i bouwjaar 1996. Groen metalic.
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

volvolvo schreef:ramon,

denk dat gasklephuis goed functioneert. toeren (keren inmiddels) weer mooi terug naar 800-1000..

alleen cc weigert dienst als motor niet op temperatuur is.

en nee..., ETM-stekker indertijd niet los gehaald met contact aan.
wel een beetje van jou geleerd inmiddels.

nog andere bedenksels over oorzaak?

reset en zo moet nog.
andere lambdasonde moet er nog in.
Met goed uitlezen,desnoods tijdens het rijden,moet er toch een storing uit komen lijkt mij!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

ABS,DSTC,dat werkt wel?
Werkt je ABS wel?
Probeer dat ook is tijdens het rijden,even bovenop de rem staan en kijken of hij werkt en er geen lampje gaat branden tijdens het remmen.
Wel er voor zorgen dat er niemand achter je rijdt natuurlijk. :)
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”