Snel last van beslagen voorruit

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Beste medeVolvofielen,

Ik heb, zeker met het weer van de laatste tijd, erg snel last van een flink beslagen voorruit. De ontwasemstand van de ECC helpt weinig, het gaat pas goed over als de ECC warmte gaat produceren. Mijn airco heeft het bekende probleem: in de zomer 10-15 min. goed functioneren en dan einde oefening (magneetkoppeling?). De voorruit is twee jaar terug vervangen door een nieuwe originele ruit vanwege steenslagschade. Als er te veel vocht de auto binnenkomt, dan verdenk ik de achterklep. Daar komt na een stevige regenbui bij openen nog wel eens een straaltje water uit. Het bovenste rubber (aansluiting dak) zit op de hoeken wat los. Dat is het simpelste klusje en lijm ik een dezer dagen even vast. Ik gebruik de auto voornamelijk voor kortere stukjes, dus echt de kans op goed heet- / droogstoken heb ik niet vaak. Twee weken terug wel (2x200 km/dag), maar dat maakt blijkbaar niet veel uit.

Is dit een bekend probleem? Waar zou ik het moeten zoeken?
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Controleer de vloerbedekking boven- en onderop op vochtplekken om het lek te lokaliseren. Leg anders kranten neer op verdachte plekken en zet de tuinslang op de buitenkant, zie je vanzelf waar de kranten nat worden.
Andere oorzaken zijn een verstopte condens afvoer v.d. airco of koelvloeistof verlies door een lekke kachelradiateur.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ramen al eens ontvet? En de airco repareren inderdaad.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Iroll schreef:Andere oorzaken zijn een verstopte condens afvoer v.d. airco of koelvloeistof verlies door een lekke kachelradiateur.
Koelvloeistofverlies heb ik nauwelijks. Maar de condensafvoer van de airco, hoe controleer ik dat?

Airco repareren gaat sowieso (op termijn) gebeuren, maar wat voor een invloed kan dat nu hebben? Het eerste kwartier doet 'ie het en ik rij zelden langer dan een kwartier. Behalve dat hij het onder bepaalde temperaturen sowieso niet doet. Ramen ontvetten heb ik mijn best op gedaan.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Beter de airco dan niet meer gebruiken! Gewoon AC uitschakelen, want nu wordt je verdamper onderweg wel nat, maar (mede door de korte stukjes) daarna nat geparkeerd en droogt de verdamper niet meer. Het vocht wat in de verdamper blijft zitten, wordt de volgende dag direct na het starten door je auto heen geblazen en slaat als condens neer op je koude ruiten.

Overigens is de constructie van de verdamper bij een classic een zwak punt bij het ontwerp geweest, want praktisch alle verdampers gaan bij de classic lekken door corrosie. Voor vervanging moet het hele dashboard worden verwijderd. Goed droog wegzetten is symptoombestrijding, maar wel de oplossing!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Lekke kachelradiateur id mijn eerste verdachte. Hoor je ook klotsgeluiden bij het nemen van bochten ? Indien ja, dan kan de condenswater afvoer wel eens verstopt zitten

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Geus schreef:
Iroll schreef:Andere oorzaken zijn een verstopte condens afvoer v.d. airco of koelvloeistof verlies door een lekke kachelradiateur.
Koelvloeistofverlies heb ik nauwelijks. Maar de condensafvoer van de airco, hoe controleer ik dat?
Zwart slangetje, onderaan de middenconsole. Vloerbedekking tegen de middenconsole weg trekken, dan kunststof plaatje weg halen. Dan zie je het zwarte slangetje zitten.
Let op dat als de slang verstopt zit, er veel water in het kachelhuis kan zitten. Als je het slangetje los trekt, loopt dat allemaal de wagen is. Probeer dat op te vangen met een teiltje o.i.d. en wat handdoeken.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Dat klinkt als een praktisch advies. Waar moet ik de vloerbedekking precies weg trekken, links, rechts?
Geen klotsgeluiden waargenomen tot nu toe.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

werkt de kachel aanjager nog goed naar behoren? Deze blijven ook niet eeuwig meegaan. Deze zit achter het handschoenkastje.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Hij blaast nog stevig, als je dat bedoeld.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Check ook even de auto op lekkages aan de binnekant. Heb het met de 850 meegemaakt dat het raam niet juist was geplaatst na vervanging dat daardoor er behoorlijk wat vocht naar binnen kwam. Ook wil er wel eens water in de bakken links en rechts van de kofferbak blijven staan. Is een afwateringskanaaltje die vaak wil verstoppen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 536
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Als de airco wordt gebruikt om te ontwasemen kan je hem daarna niet meer uitzetten zonder dat de voorruit weer opnieuw enorm beslaat. Ik gebruik daarom nooit de airco om te ontwasemen (dus ook niet de standaard instelling voor 'maximum ontwasemen') simpelweg omdat ik dan een hele tijd aan die airco vast zit. Dus als die van jou er na een paar minuten standaard weer mee ophoudt dan kan dat ook een oorzaak zijn voor het beslaan. Ook hier weer geldt: airco niet gebruiken totdat hij gerepareerd is.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”