Volvo Cars Engine gaat begin 2006 in het Zweedse Skövde een moderne tweeliter dieselmotor bouwen. Voor de productie van de viercilinderkrachtbron trekt Volvo Cars Engine zeventig miljoen euro uit en bevestigt daarmee haar rol als dieselmotorcentrum binnen Ford Motor Company.
Op dit moment worden in Skövde 7.500 vierkante meters vrijgemaakt voor de bouw van de nieuwe zelfontbrander. Volvo verwacht ongeveer 190.000 motoren per jaar te kunnen produceren en denkt in de lente van 2007 op volle toeren te draaien.
De tweeliterkrachtbron is onderdeel van de samenwerking tussen Ford Motor Company en PSA Peugeot Citroen en wordt momenteel onder meer aangeboden in de nieuwe Volvo S40 en de Volvo V50. "Dit is een veelbelovend plan voor onze fabriek in Skövde en het onderstreept dat Volvo Cars Engine binnen Europa een zeer competitieve autofabrikant is", aldus sitemanager Thomas Andersson. Bij Volvo Cars Engine zijn in totaal 2650 werknemers werkzaam, waarvan 1350 in Skövde.
bron: autozine
VOLVO BOUWT NIEUWE DIESELMOTOR
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41314
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Als boze tongen maar weer niet gaan beweren dat die motor een Peugeot- of Ctroënmotor is!
In het verleden (jaren 70) hebben bv. Volvo, Renault en Peugeot een gezamenlijke motorenfabriek opgezet in Douvrin (Fr.), waar men 6V-motoren bouwde voor de Renault 30 (later Safrane), Peugeot 604 en de Volvo 264 (later 760). Iedereen in NL beweerde tot vervelens toe dat Volvo Renaultmotoren gebruikte, wat dus een bewust verkeerde voorstelling van zaken was. Het grappige was trouwens wel dat men in Frankrijk beweerde dat de Franse merken Volvomotoren gebruikten.
In het verleden (jaren 70) hebben bv. Volvo, Renault en Peugeot een gezamenlijke motorenfabriek opgezet in Douvrin (Fr.), waar men 6V-motoren bouwde voor de Renault 30 (later Safrane), Peugeot 604 en de Volvo 264 (later 760). Iedereen in NL beweerde tot vervelens toe dat Volvo Renaultmotoren gebruikte, wat dus een bewust verkeerde voorstelling van zaken was. Het grappige was trouwens wel dat men in Frankrijk beweerde dat de Franse merken Volvomotoren gebruikten.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
automobielfabrikanten die geheel zelfstandig zijn en in eigen beheer alle onderdelen voor de auto produceren (en assembleren) zijn er vrijwel niet meer; persoonlijk interesseert het me ook nauwelijks of de motor van mijn auto uit fabriek X of Y komt; ik heb oa een astraatje met een isuzu turbodieselt erin, nou prima, als t ding het maar goed doet.
- Reitse
- 5th Gear member
- Berichten: 1562
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Een diesel is een diesel, of die nou in een Volvo, een Opel of een Jaguar hangt, ze klinken allemaal hetzelfe (pokkepokkepokkepokkepokke) en roken allemaal zwart....
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41314
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Jij bent gewoon jaloers 

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24665
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Datzelfde blok hangt ook in de DeLorean (je weet wel, Back to the Future>>>) en het onderblok schijnt ook door Maserati gebruikt te zijn in de BiTurboBattlecruiser S80 schreef:waar men 6V-motoren bouwde voor de Renault 30 (later Safrane), Peugeot 604 en de Volvo 264 (later 760).
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24665
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Officieel perbericht:
Volvo Cars bouwt hightech-dieselmotor
Beesd, 3 januari 2005 - Volvo Cars Engine gaat begin 2006 in het Zweedse Skövde een hypermoderne tweeliter dieselmotor bouwen. Voor de productie van de viercilinderkrachtbron trekt Volvo Cars Engine zeventig miljoen euro uit en bevestigt daarmee haar rol als dieselmotorcentrum binnen Ford Motor Company.
Op dit moment worden in Skövde 7.500 vierkante meters vrijgemaakt voor de bouw van de hightech zelfontbrander. Volvo verwacht ongeveer 190.000 motoren per jaar te kunnen produceren en denkt in de lente van 2007 op volle toeren te draaien.
De tweeliterkrachtbron is onderdeel van de samenwerking tussen Ford Motor Company en PSA Peugeot Citroën en wordt momenteel onder meer aangeboden in de nieuwe Volvo S40 en de Volvo V50. "Dit is een veelbelovend plan voor onze fabriek in Skövde en het onderstreept dat Volvo Cars Engine binnen Europa een zeer competitieve autofabrikant is," aldus sitemanager Thomas Andersson. Bij Volvo Cars Engine zijn in totaal 2650 werknemers werkzaam, waarvan 1350 in Skövde.
Volvo Cars bouwt hightech-dieselmotor
Beesd, 3 januari 2005 - Volvo Cars Engine gaat begin 2006 in het Zweedse Skövde een hypermoderne tweeliter dieselmotor bouwen. Voor de productie van de viercilinderkrachtbron trekt Volvo Cars Engine zeventig miljoen euro uit en bevestigt daarmee haar rol als dieselmotorcentrum binnen Ford Motor Company.
Op dit moment worden in Skövde 7.500 vierkante meters vrijgemaakt voor de bouw van de hightech zelfontbrander. Volvo verwacht ongeveer 190.000 motoren per jaar te kunnen produceren en denkt in de lente van 2007 op volle toeren te draaien.
De tweeliterkrachtbron is onderdeel van de samenwerking tussen Ford Motor Company en PSA Peugeot Citroën en wordt momenteel onder meer aangeboden in de nieuwe Volvo S40 en de Volvo V50. "Dit is een veelbelovend plan voor onze fabriek in Skövde en het onderstreept dat Volvo Cars Engine binnen Europa een zeer competitieve autofabrikant is," aldus sitemanager Thomas Andersson. Bij Volvo Cars Engine zijn in totaal 2650 werknemers werkzaam, waarvan 1350 in Skövde.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Volvo komt met extra sterke D5 diesel
20 april 2005
Voor modeljaar 2006 komt Volvo met een 185 pk sterke variant van de D5 dieselmotor. Daarnaast zullen alle versies voortaan voorzien worden van een roetfilter.
De vernieuwde vijfcilinder dieselmotoren zullen leverbaar worden in de S60, V70, XC70, S80 en XC90. Er zijn straks drie varianten beschikbaar, de D met 126 pk, de 2.4 D met 163 pk en de D5 met 185 pk. De sterkste variant heeft een maximum koppel van 400 Nm. De S60 sprint met deze krachtbron in 8,2 seconden van 0 naar 100 km/h, de 163 pk versie doet daar 9,5 seconden over. De topsnelheid van de snelste diesel-S60 bedraagt 230 km/h.
De twee sterkste versies worden voorzien van een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak. In het najaar komt een zestraps geartronic beschikbaar. Tot dat moment zullen de dieselversies met de vijftraps geartronic leverbaar blijven. De meerprijs van de 185 pk variant is nog niet bekend, maar ligt afhankelijk van model tussen de 700 en 1.500 euro boven de 163 pk versie. Alle diesels worden standaard voorzien van een roetfilter die tot 240.000 km onderhoudsvrij is.
Bron: Autoweek
20 april 2005
Voor modeljaar 2006 komt Volvo met een 185 pk sterke variant van de D5 dieselmotor. Daarnaast zullen alle versies voortaan voorzien worden van een roetfilter.
De vernieuwde vijfcilinder dieselmotoren zullen leverbaar worden in de S60, V70, XC70, S80 en XC90. Er zijn straks drie varianten beschikbaar, de D met 126 pk, de 2.4 D met 163 pk en de D5 met 185 pk. De sterkste variant heeft een maximum koppel van 400 Nm. De S60 sprint met deze krachtbron in 8,2 seconden van 0 naar 100 km/h, de 163 pk versie doet daar 9,5 seconden over. De topsnelheid van de snelste diesel-S60 bedraagt 230 km/h.
De twee sterkste versies worden voorzien van een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak. In het najaar komt een zestraps geartronic beschikbaar. Tot dat moment zullen de dieselversies met de vijftraps geartronic leverbaar blijven. De meerprijs van de 185 pk variant is nog niet bekend, maar ligt afhankelijk van model tussen de 700 en 1.500 euro boven de 163 pk versie. Alle diesels worden standaard voorzien van een roetfilter die tot 240.000 km onderhoudsvrij is.
Bron: Autoweek
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Leverbaar vanaf juli 2005 op iig de XC70 en de XC90
de 185pk gaat heten D5
de D5 gaat heten 2.4D
en de 2.4D gaat heten D
de 185pk gaat heten D5
de D5 gaat heten 2.4D
en de 2.4D gaat heten D
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41314
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Aaah, dan is het ineens alsof ik 185 pk heb 
Is dat dan ook 'optische tuning'

Is dat dan ook 'optische tuning'

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Als ik het juist interpreteer gaat Volvo in Zweden een motor bouwen die al sinds vroeg 2004 in Frankrijk gebouwd wordt? "nieuw" is het dus voor Skövde maar niet voor Volvo.Ben schreef:Volvo Cars Engine gaat begin 2006 in het Zweedse Skövde een moderne tweeliter dieselmotor bouwen. Voor de productie van de viercilinderkrachtbron trekt Volvo Cars Engine zeventig miljoen euro uit en bevestigt daarmee haar rol als dieselmotorcentrum binnen Ford Motor Company.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 09.03.2005 - 22:38
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Dus Volvo gaat samen met Peugeot (de dieselbouwer binnen PSA) een dieseltje maken..... Hmm.... Dat worden vrachtwagentoestanden als de kinderziektes eruit zijn (beurtje om de 50.000km, en een extra cijfer in je km-teller??)
Wel cool
Gr
Wel cool

Gr

Volvo V70 T5 '97 18T MTE 383.000km
Volvo 850 T-5 '94 263.000km
Volvo 240 Estate GLT '89 280.000km
Volvo 850 2.5 20V '95 LPG 260.000km
Volvo 850 2.5 10V MY97 260.000km
Volvo 740 Estate Turbo Intercooler '88 370.000km
Volvo 240 Estate Turbo '84 358.000km
Volvo 240 Estate Turbo '83 213.000km
Volvo 262 AT B230FT Rica
Volvo 850 2.0 20V '93 280.000km
Volvo 850 GLE 230.000km
Volvo 850 T-5 '94 263.000km
Volvo 240 Estate GLT '89 280.000km
Volvo 850 2.5 20V '95 LPG 260.000km
Volvo 850 2.5 10V MY97 260.000km
Volvo 740 Estate Turbo Intercooler '88 370.000km
Volvo 240 Estate Turbo '84 358.000km
Volvo 240 Estate Turbo '83 213.000km
Volvo 262 AT B230FT Rica
Volvo 850 2.0 20V '93 280.000km
Volvo 850 GLE 230.000km
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
TRD!Dennis schreef:Hoe zou dat gaan heten, D5-R ipv T5-R of zo???
mvg
dennis



net als de BX vroeger
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24665
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
jeroen! GA je mond spoelen!!! :evil:
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
t was anders best een goede diesel motor hoor! 

'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
mest?
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 09.03.2005 - 22:38
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Ja inderdaad! Die heb ik ook eens gezien!Dennis schreef:Ik weet een (goed rijdende) BX met zes ton...
mvg
dennis
Vroeg me alleen af hoeveel veerbollen dat ding al verbuikt had :twisted:
Gr

Volvo V70 T5 '97 18T MTE 383.000km
Volvo 850 T-5 '94 263.000km
Volvo 240 Estate GLT '89 280.000km
Volvo 850 2.5 20V '95 LPG 260.000km
Volvo 850 2.5 10V MY97 260.000km
Volvo 740 Estate Turbo Intercooler '88 370.000km
Volvo 240 Estate Turbo '84 358.000km
Volvo 240 Estate Turbo '83 213.000km
Volvo 262 AT B230FT Rica
Volvo 850 2.0 20V '93 280.000km
Volvo 850 GLE 230.000km
Volvo 850 T-5 '94 263.000km
Volvo 240 Estate GLT '89 280.000km
Volvo 850 2.5 20V '95 LPG 260.000km
Volvo 850 2.5 10V MY97 260.000km
Volvo 740 Estate Turbo Intercooler '88 370.000km
Volvo 240 Estate Turbo '84 358.000km
Volvo 240 Estate Turbo '83 213.000km
Volvo 262 AT B230FT Rica
Volvo 850 2.0 20V '93 280.000km
Volvo 850 GLE 230.000km
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41314
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Dit heeft niets meer met Volvo Nieuws te maken 

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70