Automaatbak spoelen

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

http
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10615
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Mooi verhaal enne als ik dat zo bekijk geen verkeerde move om eens te doen. Aan de andere kant het ding doet het nog steeds goed..... Maar ja ik heb ook geen referentie.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Klinkt goed! Ook handig dat hij gewoon op locatie komt.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Dit is er eentje in het kader van "ik stond erbij en keek er naar"
Mooi om te zien wat het resultaat is.
Hoeveel had deze bak gedraaid?
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ziet er niet verkeerd uit. Welke Frans is dat, en over welk forum heeft hij het?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21361
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Kort geleden heb ik hier een oproep gelezen om van Volvo's met bepaalde automaten een flush-dag te houden. En die oproep kwam uit de 850-hoek.
Ik kan mij niet herinneren wanneer ik dat gelezen heb, want het kan ook zomaar zijn dat ik het in iemands onderschrift zag staan.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
V70D5AWD
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 05.04.2011 - 08:33

Mannen,

Ik heb bij gs powerflush vorige week twee V70's laten spoelen door Gerie.

Een V70 2.4t AWD uit 2001 met 200.000 km met een bonk in de bak van 2 naar 3 en mijn eigen V70 D5 AWD uit 2007 met 100000 km. Die van mij schakelt werkelijk weer als nieuw en dat flush systeem is werkelijk briljant. Er gaat prima volvo compliant jws3309 ATF olie in en de bak wordt gespoeld door de bak eigen oliepomp. Vervolgens wordt netjes de olieteller gereset met een Dice unit.

De V70 uit 2001 had toch een wat serieuzer probleem en was na het spoelen nog steeds niet af van de 2/3 bonk. Besloten werd om de bak te resetten naar fabriekswaarde. Dat pakte niet helemaal lekker uit en het resultaat was een rpm verhoging van 2 naar 3 (motor schakelde niet direct op maar toerental liep tot 4000 op)

Na wat speurwerk van mij besloten om de B4 sensor cover te vervangen (een seriematig verhaal en deze bak bleek daar vgls serienummer tussen te passen) Bij verwijdering van de B4 kap bleek inderdaad dat de ring conisch en vervormd was. Dus vervangen. Ook daarna bleef de bak last hebben van de 2/3 shift met een toerental upramp. Nu gaan we de bak adaptatie doen en kijken of dat het probleem oplost. Ik laat nog wel even weten of dat gelukt is. Overigens zitten die Aisin Warner bakken best complex in elkaar maar zitten er ook onderdelen in die toch vervangen kunnen worden. Maar ja, wie doet dat ? Advies is meestal nieuwe of revisie bak maar dat moet toch slimmer en goedkoper kunnen lijkt me...

De V70
V60PIH MY2014
V70D5AWD Edition sport 2007
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Een update naar de laatste software versie voor de bak wil ook helpen: De solenoids worden dan extra stevig bekrachtigd.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Kan dat? Een solenoid krijgt toch gewoon een standaard voeding?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Thijs schreef:Kan dat? Een solenoid krijgt toch gewoon een standaard voeding?
Ja hoor. Een solenoid wordt aangestuurd met een puls. Die puls kun je langer maken.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Is een solenoid niet open dicht dan? Spoel bekrachtigen is andere stand, bekrachteging er af is weer terug naar beginstand?

Of hebben we te maken met "regel" solenoids oid?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Maar de lengte van de puls bepaalt met hoeveel geweld het omschakelen gaat.

Het is net als met het dimmen van LED's: Hoe langer de puls, hoe helderder.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Hmm. Moet ik mij even verder in verdiepen. Kan er zo 123 geen plaatje bij bedenken..
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Als je een solenoid (te) kort bekrachtigd, dan kaatst hij ietsjes terug (net als een bal tegen een muur). Maar als je blijft drukken (=langere puls) dan blijft hij tegen de muur.

Ik weet niet of dit helpt, het is al laat...
Gast

Ramon&Ramon schreef:http://www.pa5ca.com/v70/automaat_spoelen/

Dit is een mooie oplossing om bakken te spoelen.
Daar lijkt het idd op.
Ook hier al berichten van deze Gery Slot: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=46124

Ik ben heel nieuwsgierig naar meer ervaringen over deze wijze van Flushen.
Ik heb namelijk ook het idee dat de mijn bak iets slipt. Schakelt verder goed.
Uit informatie van de experts komt naar voren dat zonder vervangen van het filter, dit eigenlijk geen zin heeft.
Terwijl deze Gery zegt dat er filter aanwezig is. Wat is waarheid?

ps: de site: www.powerflush.nl is nog steeds niet in de lucht.
V70D5AWD
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 05.04.2011 - 08:33

Zoals gezegd; Mijn V70 met slechts een ton op de klok schakelt merkbaar beter en soepeler met veel minder slip. De olie die uit mijn bak kwam zag er niet echt slecht uit maar rood kon je het ook niet meer noemen. Uit de V70 uit 2001 met twee ton op de klok kwam zwarte drab. Wat Gery doet is eerst alle olie met een reiniger rondpompen en vervolgens als alle verontreinigingen in de olie zitten wordt langzaam de nieuwe ATF erin gepompt. De gebruikte olie is volgens mij prima spul uit amerika (het land waar je je geen schadeclaim kan veroorloven..) en voldoet aan alle volvo specs en gaat daar zelfs overheen. Volvo maakt zelf geen olie en ook geen versnellingsbakken overigens dus je kunt je afvragen wat er in een bus volvo atf zit...
Voor €285,- is dat met 12 liter verse ATF bij je thuis voor de deur. En ook zonder een druppel te morsen. Pas wel op met bak resetten als de problemen nog niet weg zijn, tenslotte kunnen er wel degelijk mechanische problemen zijn die veroorzaakt zijn door versleten olie maar inmiddels structureel zijn geworden. Ik ben er blij mee en doe het over 100.000 km weer preventief.
V60PIH MY2014
V70D5AWD Edition sport 2007
Gebruikersavatar
dukcer
2nd Gear member
Berichten: 85
Lid geworden op: 17.12.2011 - 19:11

Ik laat a.s. zaterdag mijn geartronic door GS flushen. Mijn bak schakelt goed, doe het preventief.
Gebruikersavatar
jeansimon
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 17.10.2011 - 00:33

Heb vandaag mijn bak laten flushen bij Raymond Koetzier in Alphen a/d rijn. Twee gouden kerels. Onze V70 had geen problemen. Een klein beetje slippen bij koude bak, maar schakelt nu boterzacht.

Onze V70 T5 uit 2001 heeft 262000 km gelopen. Eerst wordt er met een reiniger 10 minuten in alle schakelstanden gereinigd. Dan gebeurd het daadwerkelijke spoelen ook in alle standen. Dan wordt de olie gepeild en gje met één van de mannen een rit maken om te testen of alles het goed doet. Dan bij terugkomst weer peilen en als dat ok is, dan is het af. Raymond was ook initiator van de 850 flushdag meen ik.

Waarom ik voor hem heb gekozen i.p.v. GS? GS zag er prima uit, maar € 30,- extra voorrijkosten en Alphen a/d rijn is voor ons in de buurt, goede recensies op marktplaats en goede beantwoording van mijn e-mails.
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1937
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

@ jeansimon: wat bedoel je precies met slippen bij koude bak?
Bij koude bak schakelt ie toch sowieso wat later op om eerst druk op te bouwen? En is dat nu weg bij koud wegrijden?


Ik ben alle automaatverhalen met interesse aan het lezen.

Ben ook zeer aan het twijfelen, wel of niet?

Auto wordt nu 12 jaar oud, en v.z.v. ik weet nog met de orginele olie.
151.000 gelopen inmiddels en moet zeggen automaat schakelt nog als een zonnetje. Alleen bij koude wegrijden schakelt ie iets later en voel je de gangwissel ook licht, maar dat schijnt met koude bakolie en drukopbouw te maken te hebben heb ik begrepen.

Chefwerkplaats van lokale dealer heb ik ook al eens om advies gevraagd, hij heeft kleur van de olie bekeken op het pijlstokje en er aan geroken. Daarna ermee gereden en hij adviseerde om niets te doen zolang de bak goed schakelt.

Hij wist zelfs te vertellen dat ze bij klanten die preventief hadden laten spoelen er daarna allerlei problemen aan de bak ontstonden??
Vond ikzelf een beetje wazige opmerking, maar kan natuurlijk ook aan de manier van spoelen liggen. De Gery Slot methode of simpel er wat liters olie doorheen laten stromen is m.i. natuurlijk wel een verschil!

Maar ben er dus nog niet uit wat te doen. Bak schakelt zonder dat je er iets van merkt, alleen aan de toerenteller is het te merken!.
Ook terugschakelen, kickdown etc. gaat goed. Als ik met heel weinig gas wegrijd schakelt ie ook mooi op naar 4 in de stad.

Als het moet, dan moet het en heb ik het geld er graag voor over, maar als het niet nodig is vind ik het zonde?

Wel nog een vraagje, is het doorspoelen met die cleaner ed. bij draaiende motor niet schadelijk voor de bak als er geen olie inzit?? Of loopt er tijdens het flushen continue olie door de bak heen?

gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gesloten

Terug naar “Over alle vloeistoffen”