Ik ben jaren lang de herrie gewend geweest van een VW T4, en dan hoor je wanneer je naar de volgende versnelling moet schakelen, maar sinds kort geniet ik van de stilte van een V70 2.4 140 pk en schiet mij de volgende vraag te binnen.
Bij hoeveel toeren schakelen jullie over naar de volgende versnelling?
Ja dat heeft met de rechtervoet te maken, ik weet het, dus vergeet ook niet je rijstijl er bij te vermelden.
Naar de 2 bij:
Naar de 3 bij:
Naar de 4 bij:
Naar de 5 bij:
Ik rij normaal / pittig / brandstofverbruik bewust
Overschekelen/opschakelen bij welk toerental
- johan191
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 29.11.2011 - 12:32
- Locatie: Doetinchem
- Contacteer:
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Dat is voor iedereen anders denk ik. Ik schakel persoonliojk bijna altijd bij lage toeren. Je zal op je gevoel af moeten gaan. Als de motor met optrekken te weinig vermogen biedt moet je een verzetje terug.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Alle versnellingen werk ik af binnen de 2.000 en 3.000 rpm.
Tenzij ik heel af en toe mijn haar los gooi en lood in mijn rechterschoen heb. Dan mag ze even gillen en de toerenvertellerwijzer het rode gedeelte van de wijzerplaat aantippen.
Tenzij ik heel af en toe mijn haar los gooi en lood in mijn rechterschoen heb. Dan mag ze even gillen en de toerenvertellerwijzer het rode gedeelte van de wijzerplaat aantippen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Bij mijn Volvo (benzine 170 pk) trek ik meestal door tot 3.000 toeren en schakel dan door. Ik rijd redelijk rustig en ben mij bewust van het brandstofverbruik. Eerder doorschakelen (het nieuwe rijden) resulteert in traag optrekken, direct na het doorschakelen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
Idem. Het is geen race-auto, mijn verbruik ligt dan ook netjes tussen de 1:11 en 1:12.V70/2.4D/2003 schreef:Alle versnellingen werk ik af binnen de 2.000 en 3.000 rpm.
Tenzij ik heel af en toe mijn haar los gooi en lood in mijn rechterschoen heb. Dan mag ze even gillen en de toerenvertellerwijzer het rode gedeelte van de wijzerplaat aantippen.
- dieselpower
- 4th Gear member
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35
Ik heb hetzelfde motortype als de topicstarter, 2.4 benzine 140PK, en schakel ook rond de 2500-2600rpm.
Van 4 naar 5 gaat wat eerder. Op wegen buiten bebouwde kom rijdt ik in 5 (5-bak) op cc zo'n 2000rpm en dat is dan zo rond de 87 km/h.
Ik kom uit een D5 163pk en verwachtte eigenlijk dat ik met een 2.4 140PK benzine veel meer hoogtoeriger zou (moeten) rijden. Ik moet zeggen dat het me erg meevalt, het blok is soepel genoeg om op dezelfde wijze te gebruiken als de D5 die ik gewend was. Je kan het blok rustig afknijpen tot 1500rpm, het wordt nergens bokkerig en is goed schakellui te rijden.
Groot verschil is natuurlijk wel het missen aan vermogen en koppel wat bij een D5 al bij 1750rpm vrijkomt. Versnellen gaat met een benzine dan niet zo snel.
Van de andere kant, ik heb mn wilde haren al lang achter me gelaten en de auto nodigt ook niet direct uit voor stoplichtsprints en/of gassen op dijkweggetjes.
De snelheid in de 140PK benzine voldoet voor mij goed (als geeft de schop in de rug bij accelereren van de D5 mij nog steeds een glimlach op mn gezicht). Ik moet zeggen dat bij een gelijke snelheid, de snelheidsbeleving in de Clio-sport (van mn vrouw) wel heel anders is. met een V70 heb je minder gevoel van snelheid.
Van 4 naar 5 gaat wat eerder. Op wegen buiten bebouwde kom rijdt ik in 5 (5-bak) op cc zo'n 2000rpm en dat is dan zo rond de 87 km/h.
Ik kom uit een D5 163pk en verwachtte eigenlijk dat ik met een 2.4 140PK benzine veel meer hoogtoeriger zou (moeten) rijden. Ik moet zeggen dat het me erg meevalt, het blok is soepel genoeg om op dezelfde wijze te gebruiken als de D5 die ik gewend was. Je kan het blok rustig afknijpen tot 1500rpm, het wordt nergens bokkerig en is goed schakellui te rijden.
Groot verschil is natuurlijk wel het missen aan vermogen en koppel wat bij een D5 al bij 1750rpm vrijkomt. Versnellen gaat met een benzine dan niet zo snel.
Van de andere kant, ik heb mn wilde haren al lang achter me gelaten en de auto nodigt ook niet direct uit voor stoplichtsprints en/of gassen op dijkweggetjes.
De snelheid in de 140PK benzine voldoet voor mij goed (als geeft de schop in de rug bij accelereren van de D5 mij nog steeds een glimlach op mn gezicht). Ik moet zeggen dat bij een gelijke snelheid, de snelheidsbeleving in de Clio-sport (van mn vrouw) wel heel anders is. met een V70 heb je minder gevoel van snelheid.
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Ik schakel bij een normale rijstijl altijd rond de 2500rpm. Het verbruik blijft dan ook binnen de perken. Met veel korte ritten rond de 1 op 10.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Ik krijg er een raar beeld bij Ger, Wie laat je dan gillen?Alle versnellingen werk ik af binnen de 2.000 en 3.000 rpm.
Tenzij ik heel af en toe mijn haar los gooi en lood in mijn rechterschoen heb. Dan mag ze even gillen en de toerenvertellerwijzer het rode gedeelte van de wijzerplaat aantippen.

V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21541
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik zet de bak gewoon in D of R ...
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]