Ik ben op zoek naar een Volvo 164 en heb inmiddels voor het eerst in de auto gereden. Dit was een automaat uit 1973 op LPG. Ik vraag mij af wat voor prestaties je mag verwachten van zo'n auto, het viel mij namelijk wat tegen. Natuurlijk is het een auto op leeftijd, maar een auto met een motor die nieuw ongeveer 170 pk moet leveren, mag toch wel een beetje van zijn plaats komen. Deze motor had ongeveer 3 ton gedraaid en op LPG wat uiteraard het vermogen niet positief zal beïnvloeden.
Kan iemand mij vertellen wat ik mag verwachten van dit type auto. Hoe zijn de prestaties van een exemplaar die in redelijk tot goede staat is? Ik ga nog wel in andere types rijden, maar ik hoor graag jullie ervaringen, zodat ik wat beter op de hoogte ben.
Als iemand er 1 heeft en hem wilt verkopen dan hoor ik het ook graag.
Interesse in Volvo 164
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Een 164 moet, net zoals elke Volvo, als een Volvo bereden worden. Volvo's zijn ROL-auto's en geen RACE-auto's. De 170 PK doet daar niets aan af, kijk eens naar het koppel.
Als je zonodig een oudere Volvo wil rijden die ook nog eens redelijk van z'n plek komt, ga dan op pad voor een 240 Turbo.
Als je zonodig een oudere Volvo wil rijden die ook nog eens redelijk van z'n plek komt, ga dan op pad voor een 240 Turbo.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 08.12.2011 - 13:29
Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat het geen sportauto is en dat hoeft ook niet, maar ik vraag mij vooral af of de kans groot is dat de motor is versleten. Als ik in meerdere heb gereden kan ik beter vergelijken, maar ik hoop alvast wat meer informatie te krijgen.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
Wat voor een motor zat er in de 164 ? een injectie of carburatie model?
de meeste automaten zijn injectie, maar het kan natuurlijk anders.
De BW55 staat niet bekend om zijn snelheid (en economie). Ik raad je aan eens een injectie met een handbak te rijden.
race monsters zijn het niet, maar door het koppel is een GOED afgestelde 164 best rap voor zo'n oude auto.
Ga zeker nog eens rijden in andere auto's pas dan kun je een goede keuze maken.
de meeste automaten zijn injectie, maar het kan natuurlijk anders.
De BW55 staat niet bekend om zijn snelheid (en economie). Ik raad je aan eens een injectie met een handbak te rijden.
race monsters zijn het niet, maar door het koppel is een GOED afgestelde 164 best rap voor zo'n oude auto.
Ga zeker nog eens rijden in andere auto's pas dan kun je een goede keuze maken.
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
De 164 heeft zelfs een BW35. In mijn ogen (ook) geen aanrader. Een langzame en niet zo heel erg robuuste bak. Mijn 144 met B20 komt daarmee ook niet van z'n plek. Een 164 heeft wel twee cilinder meer, maar weegt ook een stuk meer.
Mijn 244 met een 2,3 injectie met daarachter een BW55 is ook niet vooruit te branden op LPG. Als ik hem op benzine zet, dan is hij al een stuk vlotter.
Een compressietest kan ook veel info geven of een motor nog een klein beetje in de buurt komt van die theoretische 170PK.
Maar ik zou zoals al geschreven is ook zeker in een auto met een handbak gaan rijden.
Mijn 244 met een 2,3 injectie met daarachter een BW55 is ook niet vooruit te branden op LPG. Als ik hem op benzine zet, dan is hij al een stuk vlotter.
Een compressietest kan ook veel info geven of een motor nog een klein beetje in de buurt komt van die theoretische 170PK.
Maar ik zou zoals al geschreven is ook zeker in een auto met een handbak gaan rijden.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 08.12.2011 - 13:29
Volgens mij was deze 164 gewoon standaard en ik weet eigenlijk niet of het een injectiemodel of met carburateurs was. Als ik goed ben geïnformeerd dan maakt het op LPG niet uit of het een injectie is of met carburateurs. Klopt dit? Of zit daar wel degelijk verschil in?
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
volvo 164:
Output (h.p. at r.p.m.)
B30A SAE 145/5500, DIN 130/5000
B30E SAE 175/5800, DIN 160/5500
B30F 1972 SAE 160/5800, DIN 145/5500
B30F 1973-1974 SAE 138/5500
B30F 1975 federal SAE 130/5250
B30F 1975 california SAE 125/5250
bron: http://www.164club.org/techdata.html
Mijn B30 met E kop, carbs en gasmengstukken was destijds traag! Na overstap op LPG injectie was de auto redelijk rap geworden. Dat wil zeggen 130 km/h volgas de heuvels op in Frankrijk.... Het is net wat je wilt natuurlijk, ik rijd eigenlijk altijd trager dan toegestaan met mn turbo Volvo
Output (h.p. at r.p.m.)
B30A SAE 145/5500, DIN 130/5000
B30E SAE 175/5800, DIN 160/5500
B30F 1972 SAE 160/5800, DIN 145/5500
B30F 1973-1974 SAE 138/5500
B30F 1975 federal SAE 130/5250
B30F 1975 california SAE 125/5250
bron: http://www.164club.org/techdata.html
Mijn B30 met E kop, carbs en gasmengstukken was destijds traag! Na overstap op LPG injectie was de auto redelijk rap geworden. Dat wil zeggen 130 km/h volgas de heuvels op in Frankrijk.... Het is net wat je wilt natuurlijk, ik rijd eigenlijk altijd trager dan toegestaan met mn turbo Volvo

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59
Ik heb 144's op gas, automaat en handbak, niet bijzonder frisse motoren. Op benzine gaan ze een stuk harder van kiet, maar op gas haalt de handbak (uiteindelijk) 140 en de automaat 130 km/h. Nieuw haalden ze ooit 150.
Topsnelheid is een redelijke indicatie van het motorvermogen. Ik denk dat je van de 164 automaat wel 150 mag verwachten. In hun tijd waren de 164's vlotte wagens.
Hier een leuke road test uit 1969, waarin 110 mph (handbak) wordt genoemd als top (ruim 170 km/h).
http://www.volvoclub.org.uk/roadtests/1 ... ay1969.pdf
Topsnelheid is een redelijke indicatie van het motorvermogen. Ik denk dat je van de 164 automaat wel 150 mag verwachten. In hun tijd waren de 164's vlotte wagens.
Hier een leuke road test uit 1969, waarin 110 mph (handbak) wordt genoemd als top (ruim 170 km/h).
http://www.volvoclub.org.uk/roadtests/1 ... ay1969.pdf
-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
pas op, op de snelweg kun je makkelijk heel hard gaan, het gevoel van snel gaan is echter de duw in je rug tijdens accelereren, dan praat je over NM niet over pk's.
Mijn 164 met turbo ging als een idioot (optrekken) maar door de verhoudingen van de bak en achteras was de top 189 km/h (die was dan ook aan het einde van de oprit bereikt
) De volledig standaard 164e van mn vader (goed onderhouden dat wel) loopt heerlijk rustig, maar kan best brullen als dat moet bij 170km/h zit er inderdaad nog pit in. Hier zit wel een overdrive onder.
Een hogere compressie en juiste ontsteking geeft hogere trekkracht (NM's).
Ik ben van mening dat een injectie motor + goede vonk voldoende power heeft om lekker in het verkeer mee te kunnen, De carburatie motor vind ik wat minder, zeker in combinatie met een automaat (bw 35, 55 of zelfs bw71)
Door de jaren heen wordt er nog wel eens wat vergeten kleppenstellen, juiste onsteking + sterke vonk, benzine of gas mengsel of er slijt wat, lagere compressie door hoge kilometerstand/slechte olie, nokkenas met slechte nok(ken) of zelfs de verdeler zelf, ook dit speelt natuurlijk mee met het uiteindelijke vermogen.
Wat ferdy en ik aan het doen zijn met de B30 blokken is natuurlijk volkomen debiel en niet nodig, maar wel leuk
Mijn 164 met turbo ging als een idioot (optrekken) maar door de verhoudingen van de bak en achteras was de top 189 km/h (die was dan ook aan het einde van de oprit bereikt

Een hogere compressie en juiste ontsteking geeft hogere trekkracht (NM's).
Ik ben van mening dat een injectie motor + goede vonk voldoende power heeft om lekker in het verkeer mee te kunnen, De carburatie motor vind ik wat minder, zeker in combinatie met een automaat (bw 35, 55 of zelfs bw71)
Door de jaren heen wordt er nog wel eens wat vergeten kleppenstellen, juiste onsteking + sterke vonk, benzine of gas mengsel of er slijt wat, lagere compressie door hoge kilometerstand/slechte olie, nokkenas met slechte nok(ken) of zelfs de verdeler zelf, ook dit speelt natuurlijk mee met het uiteindelijke vermogen.
Wat ferdy en ik aan het doen zijn met de B30 blokken is natuurlijk volkomen debiel en niet nodig, maar wel leuk

- v164
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

De nieuwe bobine icm de ngkvonken, 8mm bougiekabels en een vers gevlakte kop met mooi geslepen kleppen laat het blok er flink aan trekken, ook zonder flowen en turbo's
Dat blok zo zonder turbo is eigenlijk de reden dat ik zo 'onwillig' ben de wagen van de hand te doen. Een kleiner blok met turbo, als in de 945, vind ik toch minder. En een v12 5.3 van Jaguar, tja...
Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70
2004 XC70R
-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
De b20 is inderdaad een b21, b23 en later de b230 geworden. Echter passen alleen de b21 (met wat werk) in de oudere b20 of b30 blokken. de drijf stangen van een b23 en b230 zijn langer, de zuigers korter.
In een 8 gaats B30 (74' en 75') kun je de zuigers en drijf stangen van een B21 bouwen (blok opboren naar de B21 zuigers) zo kom je aan 600cc per cilinder = 3.3 liter. Andere krukassen ben ik nog niet tegen gekomen (strokers).
Als ik ooit voldoende zuigers en drijf stangen kan vinden dan bouw ik misschien ooit nog eens een 3.3 liter.
In een 8 gaats B30 (74' en 75') kun je de zuigers en drijf stangen van een B21 bouwen (blok opboren naar de B21 zuigers) zo kom je aan 600cc per cilinder = 3.3 liter. Andere krukassen ben ik nog niet tegen gekomen (strokers).
Als ik ooit voldoende zuigers en drijf stangen kan vinden dan bouw ik misschien ooit nog eens een 3.3 liter.