Versnellingsbak steun

945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ja, en doe het idd. maar, want goed vastzittende bouten en moeren zijn toch best wel essentieel. :)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Zou het dan straks nog beter worden dan nu? Wat een feest!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Maakt geen moer uit.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

edraket schreef:Maakt geen moer uit.
:D Moeren, bouten... ach!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Zojuist weer onder de auto gekropen. De moeren van de torsiestang kreeg ik zo gauw geen beweging is, dus die zitten mij vast genoeg. De moeren aan het subframe aangedraaid op 65 Nm en nog ca 1/6 slag aangedraaid. De bouten aan de bak vastgedraaid op 35 Nm en nog 1/8 slag.

Kan iemand mij nog op een eenvoudige manier uitleggen, waarom het aandraaimoment niet gewoon hoger wordt voorgeschreven? Dus zeg maar 90 Nm ipv van 65 Nm plus 60 graden hoekverdraaiiing?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

In dit geval zou ik je dat niet uit kunnen leggen.....
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12908
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Knap werk Erwin!
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Zijn het relatief lange bouten met een steel, zoals bijvoorbeeld kopbouten?
Ik vermoed dat het in dat geval iets te maken heeft met een grotere mate van nauwkeurigheid in aanhalen. Door de zoveel graden slag te maken, breng je bij een zekere spoed een bepaalde extra marge aan, zonder gevaar op verdraaien en /of overstrekken van de steel.

Als ik een beter antwoord vind, kom ik er nog op terug!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Hoelang de bouten zijn van het subframe weet ik niet, omdat je die niet kunt zien. Het schroefdraad heeft de lengte die overeenkomt met de dikte van de ringbout. Het schroefdraad steekt er na het aandraaien hooguit 1 tot 2 mm doorheen.

De bouten aan de bakkant zijn ca 3 cm lang.

Ik wacht met spanning af!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Zijn er hier ook werktuigbouwkundigen in de zaal? Die moeten dat weten!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Misschien zijn het rekbouten (al lijkt mij dat stug...)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Het aandraaien van een bout op moment heeft door de wrijving tussen bout/moer en aanlegvlak een vrij grote spreiding op de werkelijke mate waarin de bout/moer wordt aangedraaid. Door met een klein moment aan te draaien en dan na te spannen met een hoekverdraaiing wordt deze variatie veel kleiner. Volvo gebruikt op erg veel bouten en moeren een hoekverdraaiiing. Bij andere merken kom je dat echt niet tegen. Blijkbaar hecht Volvo veel waarde aan nauwkeurigheid.

In Vadis staat bij de bouten die moeten worden nagedraaid met een hoekverdraaiing dat deze steevast moeten worden vervangen. Dat duidt ook op een rekgedeelte in de bout.

Wat me nog steeds een raadsel is waarom Volvo dit toepast in een steun als dit. Als werktuigbouwkundige lijkt me dit overbodig.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dank voor de uitleg! Het vervangen van de ringmoer is in dit geval dan ook niet noodzakelijk?

Voor een beugel als dit, met twee rubberen tortsiestangen lijkt een exact voorgeschreven vastheid behoorlijk overdreven. Vast lijkt mij ook vast, de beweging komt voort uit de bak, welke geremd moet worden door het rubber. Zolang er geen beweging in de steun zelf komt, is het al goed. Maar ik praat ook maar naar ik er verstand van heb.

Ik vond het in elk geval een leuke klus om zelf te doen en heb weer wat ervaring opgedaan. Vandaag ook weer gereden en het schakelen en koppelen is inderdaad verbeterd. Ik heb zelfs het gevoel dat de koppeling wat meer tegendruk geeft, maar dat kan ook tussen de oren zitten...

Edit: fout gecorrigeerd
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik denk niet dat je deze ringMOER hoeft te vervangen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Foutje, bedankt. :D
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
renelle
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
Locatie: Harmelen

Oceanracer schreef:Met dank aan het enthousiasme van TS en de support van edraket, want daardoor heb ik het aangedurfd. Kosten waren trouwens € 49,00 voor een originele versnellingsbaksteun. Voor montage wordt drie tientjes gerekend, maar ik heb die dus in de zak kunnen houden.
Dag Oceanracer

Vandaag bij het verversen van de versnellingsbakolie ook gezien dat de motorsteun voor helemaal door/los was.... Die moet dus ook vervangen worden.

Mag ik vragen waar je deze voor 49 euries hebt kunnen kopen? Is dat ex btw?

Enige dat ik zo snel kan vinden is: http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=3418

Groeten en alvast bedankt!
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Geloof het of niet, maar dat was gewoon bij de dealer! En ook nog de bruto prijs, dus zonder korting en inclusief BTW.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Volgens mij zelfs nog minder kwa prijs

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21416
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

De prijzen bij de dealer zijn soms erg verrassend, is inmiddels ook mijn ervaring.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Msuidgeest schreef:De prijzen bij de dealer zijn soms erg verrassend, is inmiddels ook mijn ervaring.
2 kanten uit.
Hoe kleiner het onderdeel hoe groter de prijs lijkt soms wel van toepassing.

Maar een dealer is lang niet altijd duur zoals sommigen hier denken

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”