HU-850 dilemma
-
- 2nd Gear member
Binnenkort meld ik mijn bevindingen.
Volvo V60 T3 R-design (MY2013)
- Paul
- Geartronic member
Ik weet wel wat we hebben en ik weet ook wat Dolby Surround II is, is achter stukke verbetererd in theorie, maar merk je uiteindelijk niet zoveel van...VolvoMafia schreef:Jullie hebben Surround I in de V70, wat Thom zegt klopt: de HU850 heeft DS II en dat zou ook voor de achterpassagiers het Dolby-effect moeten geven.Paul schreef:Ik wil alleen even aangeven wat Dolby Surround is.....
Verder kan ik er niets meer over zeggen... Gewoon omdat ik niet de mogelijkheid heb gehad de systemen uitgebreid te vergelijken.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 2nd Gear member
Update:
Vandaag is de nieuwe V70 gearriveerd. Heb er nog niet veel mee gereden (< 100 km) en zal de komende dagen eens wat uitgebreider alles testen (met name de audio). Desalniettemin onderstaande enkele eerste indrukken:
- de HU850 samen met de Premium audio klinkt beter dan ik op basis van de eerdere berichten had verwacht. De lage tonen klinken behoorlijk goed, zonder bijgeluiden/trillingen in de auto. Het gehele geluidsbeeld klinkt hoorbaar beter dan de HU850 met High Performance speakers zoals ik die vorige week in de leenauto had beluisterd en getest. Toch mist het geluidsbeeld iets dat de HU803 wel liet horen, een krachtig en gevuld frequentiebereik, met meer dynamiek. Nogmaals, ik ga nog verder verschillende muzieksoorten beluisteren, de parameters finetunen etc. Als je de HU803 niet zou kennen, is de nieuwe set een goede installatie waar je tevreden over kunt zijn. De iPod werkt overigens heel aardig, mits je de Playlists namen wel met een volgnr laat beginnen (wist ik veel).
- Ik had in de leenauto het gevoel dat enkele zaken goedkoper uitgevoerd waren. Mijn indruk is echter niet meer gegrond. Vreemd genoeg zijn bijv. de spiegels anders uitgevoerd dan in de leenauto (2005 model?) en is de besturing/bediening ervan minstens zo goed als in mijn oude 2002 V70. De auto voelt een stuk chiquer aan, ook door de uitvoering. De Souvereign ledere stoelen zitten prima en het sportstuur heeft een prettige greep (vindt de cruisecontrol knoppen op het gewone stuur iets prettiger bedienen). De RTI is een genot, moet nog wel vele functies verkennen. En de 2.4D (163 pk diesel dus) rijdt nog prettiger dan mijn oude 2002 D5 (ook 163 pk diesel) die ik ook al erg kon waarderen: de motor is stiller, minder kritisch voor het moment van doorschakelen, lijkt zelfs krachtiger te zijn en in de 6e versnelling is nog goed op te trekken op de snelweg om een andere auto in te kunnen halen zonder als een slak over te komen.
Kortom, hier zit een tevreden V70 rijder achter zijn beeldscherm.
Vandaag is de nieuwe V70 gearriveerd. Heb er nog niet veel mee gereden (< 100 km) en zal de komende dagen eens wat uitgebreider alles testen (met name de audio). Desalniettemin onderstaande enkele eerste indrukken:
- de HU850 samen met de Premium audio klinkt beter dan ik op basis van de eerdere berichten had verwacht. De lage tonen klinken behoorlijk goed, zonder bijgeluiden/trillingen in de auto. Het gehele geluidsbeeld klinkt hoorbaar beter dan de HU850 met High Performance speakers zoals ik die vorige week in de leenauto had beluisterd en getest. Toch mist het geluidsbeeld iets dat de HU803 wel liet horen, een krachtig en gevuld frequentiebereik, met meer dynamiek. Nogmaals, ik ga nog verder verschillende muzieksoorten beluisteren, de parameters finetunen etc. Als je de HU803 niet zou kennen, is de nieuwe set een goede installatie waar je tevreden over kunt zijn. De iPod werkt overigens heel aardig, mits je de Playlists namen wel met een volgnr laat beginnen (wist ik veel).
- Ik had in de leenauto het gevoel dat enkele zaken goedkoper uitgevoerd waren. Mijn indruk is echter niet meer gegrond. Vreemd genoeg zijn bijv. de spiegels anders uitgevoerd dan in de leenauto (2005 model?) en is de besturing/bediening ervan minstens zo goed als in mijn oude 2002 V70. De auto voelt een stuk chiquer aan, ook door de uitvoering. De Souvereign ledere stoelen zitten prima en het sportstuur heeft een prettige greep (vindt de cruisecontrol knoppen op het gewone stuur iets prettiger bedienen). De RTI is een genot, moet nog wel vele functies verkennen. En de 2.4D (163 pk diesel dus) rijdt nog prettiger dan mijn oude 2002 D5 (ook 163 pk diesel) die ik ook al erg kon waarderen: de motor is stiller, minder kritisch voor het moment van doorschakelen, lijkt zelfs krachtiger te zijn en in de 6e versnelling is nog goed op te trekken op de snelweg om een andere auto in te kunnen halen zonder als een slak over te komen.
Kortom, hier zit een tevreden V70 rijder achter zijn beeldscherm.
-
- 2nd Gear member
Heb nog niet in de donker kunnen rijden, dus heb geen idee met die lampen. Het geluidsbeeld achterin lijkt niet tegen te vallen. Maar moet dit nog beter testen. Heb vanmiddag een paar foto's gemaakt (zie het fotoalbum via de Profile knop) en moest terug naar de dealer, want van de overgebouwde carkit bleek de microfoon niet te werken (dit is inmiddels hersteld).
- edraket
- 7th Gear member
Ik heb zelf de HU-803 met premius speakers (9 stuks), maar vind de geluidskwaliteit daarvan echt ondermaats. Ik ben overgestapt uit de V70R classic, en deze heeft een heel veel betere geluidsinstallatie. Met name het laag erger ik me aan. Niet alleen in vergelijking met de installatie van de V70R, maar voor het geld vind ik de audioset ondermaats.mindbrother schreef: Na wat met de instellingen te hebben gespeeld werd het al wat beter, maar het verschil is nog steeds hoorbaar: minder 'vol' en helder geluid, vooral de lagere frequenties boeten in.
Op internet zoekend kwam ik diverse vergelijkbare ervaringen tegen, waarbij de HU-850 en de beter klinkende HU-803 werden vergeleken, en de onmogelijkheid om met de HU-850 een speciaal menu op te roepen met een equalizer o.i.d.
Ik heb de basknop helemaal teruggedraaid vanwege het dreunen en overmatige laag wat eruit komt. Is echt niet normaal meer en niet naar te luisteren vind ik. De speakers zijn afgestemd op het boembas gedeelte (ong 150 Hz). Om dat eruit te filteren moet je de basknop dus helemaal terug draaien, maar dan houd je geen sub-laag meer over.
Je schrijft overigens dat er geen equaliser in de HU-850 zit. Het lijkt alsof je bedoelt dat die nog wel in de 803 aanwezig was. Klopt dat?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 5th Gear member
In de HU803 systemen zat een zgn. 'hidden' equalizer, deze kon je via een aantal handelingen oproepen. De HU850 kent deze functionaliteit niet meer, deze heeft dan weer het 'advanced audio menu'. Helaas biedt ook dit geen soelaas, het geluid blijft magertjes. Iedere auto heeft wel minpunten, maar Volvo moet m.i. gewoon wat minder hoog van de toren blazen. Het niveau van bv. de Audi A6 wordt bij lange na niet gehaald, terwijl de prijs van de systemen wel die indruk wekt.Je schrijft overigens dat er geen equaliser in de HU-850 zit. Het lijkt alsof je bedoelt dat die nog wel in de 803 aanwezig was. Klopt dat?
Thom
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
@ Thom, je raakt er echt niet over uitgepraat he?
Volvo for life
-
- 5th Gear member
Ik begon er niet over
.
ps.: ontving vanmiddag n sms'je van vaders, over zn f-a-n-t-a-s-t-i-s-c-h-e XC70. Tijdens de vakantie is de 'liefde' alleen nog maar groter geworden. Relaxed toeren over krakkemikkige weggetjes en een heerlijk klimaat aan boord. Ook het RTI-systeem werkte feilloos voor de diverse vakantiebestemmingen. Hij blij, ik tevreden (aangezien ik hem de XC 'ingepraat' heb).
Gr., Thom

ps.: ontving vanmiddag n sms'je van vaders, over zn f-a-n-t-a-s-t-i-s-c-h-e XC70. Tijdens de vakantie is de 'liefde' alleen nog maar groter geworden. Relaxed toeren over krakkemikkige weggetjes en een heerlijk klimaat aan boord. Ook het RTI-systeem werkte feilloos voor de diverse vakantiebestemmingen. Hij blij, ik tevreden (aangezien ik hem de XC 'ingepraat' heb).
Gr., Thom
-
- 2nd Gear member
Je vader is niet de enige tevreden Volvo rijder. Heb de nieuwe V70 nu een paar dagen gereden en ben erg content met die bak. Comfortabel en een heerlijk rijgedrag, ook de audio bevalt nu meer dan voldoende. De iPod doet met het skippen naar volgende tracks wel eens vreemd, maar als je bij iedere nieuwe autorit de CD-knop weer doordrukt naar de iPod afspeelmodus, is er niets aan de hand.
Edraket: de HU803 klinkt veel te bassig bij de standaard aflevering, evenals een vreemde afstelling van de midden-frequenties. Maar als je de verborgen EQ-instellingen oproept een aanpast, klinkt ie echt veel beter. Zelfs beter dan de HU850 (die minder EQ instellingen heeft, en een beetje tegenvalt in het lage tonen bereik en de 'punch'). De HU850 kan redelijk gecompenseert worden door Premium audio, en klinkt dan uiteindelijk goed. Maar ja, die HU803.....zucht....
Edraket: de HU803 klinkt veel te bassig bij de standaard aflevering, evenals een vreemde afstelling van de midden-frequenties. Maar als je de verborgen EQ-instellingen oproept een aanpast, klinkt ie echt veel beter. Zelfs beter dan de HU850 (die minder EQ instellingen heeft, en een beetje tegenvalt in het lage tonen bereik en de 'punch'). De HU850 kan redelijk gecompenseert worden door Premium audio, en klinkt dan uiteindelijk goed. Maar ja, die HU803.....zucht....
-
- 2nd Gear member
Hmmm, als dat al kan... ik dacht begrepen te hebben dat de deurpanelen vervangen moeten worden, andere speakers en (een) andere versterker(s). Het prijsverschil HP/Prem. is af-fabriek al 400 euro. Maar omdat er wat 2e hands apparatuur overblijft en arbeidsuren gaan tellen zal het denk ik wel veel meer kosten dan 400 euro. Informeer maar eens bij de dealer. En probeer vooral eerst zelf eens te luisteren naar de Premium met de HU850, of het verschil de investering waard is.
- edraket
- 7th Gear member
Mindbrother,mindbrother schreef: Edraket: de HU803 klinkt veel te bassig bij de standaard aflevering, evenals een vreemde afstelling van de midden-frequenties. Maar als je de verborgen EQ-instellingen oproept een aanpast, klinkt ie echt veel beter. Zelfs beter dan de HU850 (die minder EQ instellingen heeft, en een beetje tegenvalt in het lage tonen bereik en de 'punch'). De HU850 kan redelijk gecompenseert worden door Premium audio, en klinkt dan uiteindelijk goed. Maar ja, die HU803.....zucht....
Standaard klinkt het inderdaad veel te bassig. Heb de hidden equaliser inmiddels gevonden, en wat aanpassingen gedaan, maar dan nog klinkt het bij lange na niet zoals in de V70R classic. Ik denk dat met name de speakers daar de reden van zijn. Ik zit te denken om de speakers aan de achterkant wat te dempen met noppenschuim. Klinkt het wellicht wat strakker.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Dynaudio maakt al vanaf 1998 speakers voor Volvo, is het een SC900 of een HU800 is de kans vrijwel 100% dat het Dynaudio speakers zijn.Thom schreef:Weet iemand misschien ook van welk merk de HU850 is, en de High Performance speakers? De Premiums zijn Dynaudio, en volgens de verkoper de HP ook, maar daar geloof ik nix van.
Thom
-
- 5th Gear member
Dat het hoogwaardige speakers zijn was me idd al wel opgevallen, ze spelen heel mooi zuiver. Iig beter dan bv. die van JBL, al hebben die weer wat meer 'body'. Ik heb het idee dat met een subwoofer die HP-set wel eens helemaal tot zn recht zou kunnen komen. Toch eens de dealer vragen hoe hun ervaringen zijn.
Thom
Thom
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
upgraden met een PA300 versterker is al een verschilThom schreef:Dat het hoogwaardige speakers zijn was me idd al wel opgevallen, ze spelen heel mooi zuiver. Iig beter dan bv. die van JBL, al hebben die weer wat meer 'body'. Ik heb het idee dat met een subwoofer die HP-set wel eens helemaal tot zn recht zou kunnen komen. Toch eens de dealer vragen hoe hun ervaringen zijn.
Thom
-
- 5th Gear member
Als je ziet hoe de binnenspiegel nu al trilt :shock: ...bij nader inzien is het zo misschien dan maar genoeg. Btw: vandaag hadden we haast, en wilden een open brug omzeilen dus maar ff door t bos. Het mag dan wel geen 'echte' SUV wezen, maar man wat kan dat apparaat ploegen hee! Met 60km/u door de kuilen en plassen, no problem! Nee, zo'n cross over is zo gek nog niet. En t staat ook wel stoer, die modderspetters tot aan de dakrails
Thom

Thom
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
het gaat om de dynamiek niet om meer vermogen
Volvo for life