240 uit 1983 met rumoerige achteras

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fcvisser
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 11.11.2011 - 21:09
Locatie: Woudrichem

Ik ben afgelopen week (eindelijk) trotse eigenaar geworden van een rode 240 station uit 1983 afkomstig uit Zweden.
Een prima rijdende auto met voor mij één zorgpunt. De achteras maakt veel geluid. Met name bij lage snelheid is een mechanisch geluid goed hoorbaar.
De verkoper geeft aan dat dit bij deze auto's hoort. Ik heb hierover mijn bedenkingen en zou graag een stille achteras hebben.
Klopt het dat dit normaal is en wat is het dan dat dit geluid maakt. Het is voor mij een teken van ontstane en verdergaande slijtage van bewegende delen. Dit moet uiteindelijk tot schade leiden. Is hier wat aan te doen en kan ik een beroep op de garantie doen die ik heb gekregen.

Graag advies
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Misschien verstandig om door een ander garagebedrijf een oordeel hierover te laten vellen en dit evt op papier te laten zetten zodat je de verkopende partij er mee kan confronteren.

Als je geen vast garagebedrijf heb waar je normaal zaken mee doet, is het misschien verstandig een goede specialist op te zoeken.

Heb zelf maar een enkele maal met een 240 gereden en hier staat mijn niet direct iets van een lawaaiige achteras van bij. Heb wel een 7 en een 9 serie gehad en deze hadden hier beide zeker geen last van.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Wiellager geluid denk ik,die lagers zitten om de steekassen en als die stuk zijn is het net of het geluid uit het cardan komt..
Ze gaan nog wel is stuk.
Ik heb er zelf al tientallen vervangen in het verleden.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

fcvisser schreef: kan ik een beroep op de garantie doen die ik heb gekregen.

Graag advies
Heb je proef gereden??
Garantie is een breed begrip, waar heb je garantie op bij een oldtimer. Dus wat heb je op papier staan.
Gebruikersavatar
fcvisser
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 11.11.2011 - 21:09
Locatie: Woudrichem

Ik vraag me dat af. Rollend zonder tractie hoor ik het geluid niet/veel minder.
Ramon&Ramon schreef:Wiellager geluid denk ik,die lagers zitten om de steekassen en als die stuk zijn is het net of het geluid uit het cardan komt..
Ze gaan nog wel is stuk.
Ik heb er zelf al tientallen vervangen in het verleden.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

cardan kan natuurlijk ook,maar dat komt minder vaak voor dan een lager,je kunt het proberen door hem op te krikken aan beide kanten en luisteren waar de meeste herrie vandaan komt
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Of het is een lager, of het is een kruiskoppeling. Met name de laatste willen nog wel eens aan vervanging toe zijn.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Heb je de hardyschijf al gecheckt. Hangt tussen uitgaande as versnellingsbak en cardanas. Dat rubber wil weleens kapot gaan in 30 jaar tijd. Veroorzaakt hoop lawaai.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

Een 240 uit 1983 heeft nog geen Hardyschijf.

Ik denk dat je iets in de aandrijfas moet gaan zoeken, kruiskoppelingen kunnen aardig rommelen bij lage snelheden. Pak de as weerskanten van een koppeling beet en probeer hem uit te wringen. Elke speling is ontoelaatbaar (en APK afkeur).

Verkopers die je vertellen dat 'geluid/getril/geschud in x, y of z erbij hoort', kan je beter vergeten.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Zomaar roepen dat een 83 die niet heeft lijkt me niet zo verstandig.

Want mijn ex 240 met OD en b23a had die wel en die was ook van 83. Mijn 740 van 85 en 86 heeft ze ook.

Het is afhankelijk welk type versnellingsbak met welke flens uitgang. Denk dat bij de invoer van de 760 in 1983 ook de 240 de hardyschijf kreeg. Iig de M46 en later de M47 zoals die op de lichtere 740 uitvoeringen en 360 werden toegepast.

Afbeelding

Daar dat rubbere ding gaat het om. Als je een hoop touwtjes ziet (de binnenmantel) of versleten moeren/bouten dan is die aan vervanging toe.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”