Geartronic is ...... ruk volgens Autoblog

tuftuf
4th Gear member

Ook wij zijn tevreden met de GT in onze V70
tuftuf
4th Gear member

En ook in de C70 ;)
diesel01
Geartronic member

Ik ook.
Met inhalen pak ik even manueel om de 2 stappen terug te voorkomen maar dat doe ik niet vaak.
Ik kan mij wel voorstellen dat mensen die in een land wonen met veel hoogte verschillen meer manueel gebruiken, zodra ik gas los laat ben ik het remmend vermogen kwijt.
Ik zou voor de volgende Volvo zó weer voor een GT gaan.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Brambo67
3rd Gear member

Ha ha, zo zie je een 'GT is ruk...' verhaal langzaam maar zeker ombuigen in een 'eigenlijk zo gek nog niet' verhaal. Waar ik het overigens mee eens ben! En dat zeg ik mét ervaring in auto's met andere automaten. Het is niet de snelste automaat maar ook niet de traagste. Volgens mij zit het met de levensduur van de GT6 ook wel goed. Kilometrages van ver boven de 300k komen voorbij, sommige zelfs zonder flush. Ik denk dat de combinatie handmatige 6-bak én D5 mooier is omdat je zelf bepaalt hoe je koppel en vermogen wilt gebruiken. Ik weet alleen wel dat als ik weer eens in een file sta ik erg blij ben met de GT6. Voor mij is het een voorwaarde in een Volvo. Alleen een R zou ik overwegen met handbak te nemen terwijl dat misschien wel de ultieme combinate is met GT6, zeker qua levensduur van de hele aandrijflijn.
least
3rd Gear member

ik kijk ook uit naar mijn komende GT! Wat nou Ruk?
nadenkend over weer een Volvo: V90
sanco
5th Gear member

diesel01 schreef:Ik kan mij wel voorstellen dat mensen die in een land wonen met veel hoogte verschillen meer manueel gebruiken, zodra ik gas los laat ben ik het remmend vermogen kwijt.
Ik kan je uit ervaring van voorgaande wintersportreisjes vertellen, dat je met de mijne in de manuele stand inderdaad prima kunt anticiperen op berg en dal. Mijn remlichtjes hebben zeker 90% minder gebrand, dan de remlichten van een paar handgeschakelde NL voorgangers op de Fernpass, omdat die ook met hun handbak niet snappen dat je moet afdalen in een lage(ere) versnelling.
Overigens, ook in de automaat stand, remt ie af tot ca 1300 toeren, daarna ontkoppelt de bak in de lagere versnellingen. (is dat moment van lock-up lossen ? )
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Thom
5th Gear member

De titel is wellicht wat zwaar aangezet, maar de nuance in de reacties compenseert dat ruimschoots :). Nu maar hopen dat Volvo ook meeleest en zich de specifieke kritiek aantrekt.
Thom
5th Gear member

Niet alleen autoblog is niet zo enthousiast over de GT, kijk dit filmpje maar eens (het onderschrijft wat V70 Classic schrijft over zijn T6 GT):

http://www.autoweek.nl/video/2256/rij-i ... eico-330pk

Voor de ongeduldigen: scroll naar 2.19 voor specifiek de Geartronic.
Gast

ja, maar nu noem je er ook één. Autoweek is nooit echt laaiend enthousiast over Volvo (waarom nu dan wel). Als er een paar ringetjes in de grille stonden i.p.v. een diagonaal was het al veel beter.
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

dbosker schreef:ja, maar nu noem je er ook één. Autoweek is nooit echt laaiend enthousiast over Volvo (waarom nu dan wel). Als er een paar ringetjes in de grille stonden i.p.v. een diagonaal was het al veel beter.
Zo denken een paar jongens bij mij op school ook. Mooie auto, alleen dat logo... (zeggen ze)

Autoweek vind ik 10x niets. (mede door de hierboven genoemde reden) Gebruik het (ze) alleen om specificaties van auto's op te zoeken.
olson
3rd Gear member

Aangezien ik zelf op het punt sta om te bestellen (en nog twijfel tussen een handbak en GT), heb ik vanmiddag een proefrit gemaakt in een s60 D3 GT.

Het enige vergelijkingsmateriaal dat ik had was een Toyota Camry *US versie met automaat.

MIJN ervaring:
De GT in combinatie met een D3 is prima. Niks mis mee. Genoeg vermogen om je in het nederlandse verkeer snel op 120km/h te brengen.
Boven de 180km/h gaat t wat minder rap, maar hoe vaak rijd je dit?

Het schakelt bijna traploos (je voelt nauwelijks dat ie een trap hoger gaat) Fijne combinatie om veel kilometers mee te maken...

Sequentieel schakelen viel me wel tegen. Er zit een redelijke vertraging in voordat ie schakelt. Voor mijn gevoel "klopt" het schakelen dan niet helemaal. Zowieso moet - naar je toe trekken en + vooruit duwen. Dat moet andersom. Geen idee waarom Volvo het zo wilt doen.

MIJN Conclusie:
Het is een prima automaat maar is dit 2800 euro waard? icm het toch wel hogere verbruik?
Nee.... Ik ga voor 2800 euro andere opties aanvinken...(four-c enzo)
Gast

Dan kan ik je wat four c betreft ook teleurstellen. Ik heb dit op de S60 en V60 geprobeerd, maar vond het verschil tussen de diverse standen toch niet opzienbarend.
Heel anders dan bij mijn S60R, waar Advanced echt spijkerhard is.
olson
3rd Gear member

Nou, ik vond 't verschil genoeg. En ik kan kiezen :) dat is best luxe!
Frederik Welvaert
5th Gear member

Niet alleen bij Volvo schakelt de automaat vrij vroeg, ik heb onlangs een dagje mogen rondtoeren in de auto van de vader van mijn vriendin. Een Citroën C5 Tourer V6 3.0 HDi met automaat (240pk als ik het goed heb)
Die schakelde ook altijd zeer vroeg. Ik heb er niet op gelet in welke versnelling de automaat 50 wilde rijden, maar de motor draaide aan die snelheid maar aan 1200rpm ofzo, wat zorgde voor een irritante lage brom. Verder ging het wel vlot (mag ook wel met zo'n motor) maar elke keer de bak opschakelt voel je wel een redelijke schok. In de sportstand trekt de motor gewoon tot aan het rood voor op te schakelen. Even 50 rijden, voet tegen de vloer, de bak schakelt direct 2 trappen lager en de auto schiet vooruit waarbij we even elkaar aankeken van "wow".
1 groot nadeel vond ik dat je de pook niet zomaar naar achter kan trekken uit P/N/R naar D, moet je eerst de pook naar rechts trekken en dan achteruit trekken. Om van vooruit naar achteruit te gaan moet je ook de pook naar rechts duwen en dan vooruit, en dat is zeer lastig manoeuvreren als je de bak niet kent. Is dat bij Volvo ook zo of staat alles op 1 lijn zodat je de pook gewoon vooruit/achteruit kan duwen om te manoeuvreren?
Ik zou toch graag eens een D5 GT rijden, kwestie van goed te vergelijken. Alleszins, mijn volgende wagen mag gerust ook een automaat worden, rijdt echt relaxed :) Misschien binnen een paar jaar eens kijken voor een mooie XC60 of XC70 2.4D/D5 met GT :)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gast

olson schreef:Nou, ik vond 't verschil genoeg. En ik kan kiezen :) dat is best luxe!
Dat is hartstikke mooi, ik kon ook kiezen en heb het bewust niet gekozen, vanwege bovenvermelde reden. Als je de Four C van de S60R gewend bent, dan is de Four C van de V60 een teleurstelling.
Ben je het niet gewend, dan is het voor jou een prima systeem.
Zoveel mensen, zoveel smaken.
ZX10r
5th Gear member

Het verschil lijkt klein als je het niet gebruikt, zomaar op de knoppen drukt dus op bijv snelweg. Bij rijden op een afgesloten baan merk je het verschil veel meer.
Out div C30/XC70/XC60/XC60/V60CC/XC40
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
selur
2nd Gear member

ik denk dat dat een goede toevoeging is, anders is het niet heel veel meer dan een gadget
2011 (MY12) S60 D3 GT Kinetic Vibrant Copper Winterl, DSL, BPPro, schuifdak, 18";Freja, Styling Kit, Urbane Wood, leer, autom. dim. binnensp., stuur met alu, achterspoiler, chroomlijsten

Volvo C30 1.6 Advantage 2008
Ford Mondeo 5drs Titanium S-pack 2008
Opel Signum Cosmo 2005
Renalut Laguna GT Privilege 2002
Seat Leon Sport 2001
Seat Cordoba Vario SXE 1999
Seat Ibiza 1.8 GLXi 1993
Lancia Dedra i.e. 1991
Seat Toledo CL 1992
Thom
5th Gear member

dbosker schreef:ja, maar nu noem je er ook één. Autoweek is nooit echt laaiend enthousiast over Volvo (waarom nu dan wel). Als er een paar ringetjes in de grille stonden i.p.v. een diagonaal was het al veel beter.
Autoweek valt beslist het eea op aan te merken, maar dat men anti Volvo zou zijn...de S60 D5 (MT) duurtester krijgt alle lof.
tricky
2nd Gear member

Ik heb de oudeGT icm met T5. Mijn vrouw een 1 jaar oude passat met DSG.

Het verschil in sportief rijden tussen handbak en automaat is in deze auto's (beide gereden ook met handbak), groter bijVolvo dan bij de VW.

Maar al filerijden en af en toe even lekker gas kunnen geven schakelt de volvo prima, mits deze goedwarm is...

Dat gieren als ie koud is staat bij mij in de boekjes uitgelegd dat dit is om de catalysator zsm op te warmen... Dat is dus bewust ingeprogrameerd, maar idd niet heel prettig. Maar goed,na een kwartiertje is het weg...

Als de nieuwe beter is, dan heb je een prima bak! Maar of het sportief genoeg is voor jou; dan zul je echt even een lekker stuk moeten proefrijden!
Volvo C30 T5 R-design mj2008: Black Sapphire Metalic, Business Line, Winter Line, BLIS, Electrische bestuurdersstoel, Premium Audio, Moonroof, Geartronic, Keyless Entry & Go, 18" Atreus & R-design wintervelgen
Volvo V60 D2 R-design mj 2015: Black Sapphire Metalic, Business Pack Connect, trekhaak, PDC.
Volvo S60 phase II, 2004; 2.4 170pk
isomo
2nd Gear member

qua schakelconfort ben je beter af met een "echte" automaat (koppelomvormer), dan met om het even welke gerobtiseerde bak (Powershift, DSG, en anderen).

Voor zover ik goed geinformeerd ben, werkt volvo aan de ontwikkeling van haar eigen 8-traps automaat (niet gerobotiseerde versie).

Zij lijkt hiermee zowel BMW als Mercedes te volgen, die eveneens opteren voor de klassieke automaat.

Met dergelijke configuratie slaagt BMW erin om een lager normverbruik te scoren dan met de handgeschakelde versie.

Bij volvo zal dit wellicht niet anders zijn.

Rij nu zelf met S60 d3 Gt en ben hierover meer dan tevreden, ook qua verbruik.

Het enige dat mij soms ergert is dat hij te lang blijft hangen in lage toeren. Motor vindt dit echt niet leuk aan zijn gebrom te horen. zou iets actiever mogen terugschakelen. Verbruik zou er tevens bij winnen.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”