Tijdens het rijden schiet af en toe spontaan het diesel verbruik omhoog.
Dit gebeurd gemiddeld 1x per tank dus zo'n 750 km. Auto blijft verder goed lopen, alleen laag in toeren schokt de auto dan iets.
Het verbruik bij 80 km/u schiet dan van 3,8/100 naar 7,0/100. Op het moment dat het gebeurd voel je een klein schokje in de auto alsof je de cruise control 1 tandje lager zet.
Iemand bekend met dit probleem, volgende garage kan ik er mee door rijden, maar lijkt me toch niet echt normaal.
Spontaan hoger diesel verbruik
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 15.02.2010 - 14:47
Dit is het gekende proces van regeneratie van het roetfilter (gesloten systeem).
Wanneer deze vol zit wordt er opdracht gegeven tot een extra naverbranding, waarvoor extra Diesel nodig is.
Normaliter gebeurt dit effectief om de 750 à 800 km.
Je roetfilter werkt dus keurig.
Wanneer deze vol zit wordt er opdracht gegeven tot een extra naverbranding, waarvoor extra Diesel nodig is.
Normaliter gebeurt dit effectief om de 750 à 800 km.
Je roetfilter werkt dus keurig.
VOLVO S60 TOP LINE PLUS (2008) 200 pk en 375 nm dankzij SHIFTECH
- kip88
- 3rd Gear member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
- Locatie: Zwijndrecht
Klopt inderdaad wat dewae zegt, heb dat zelf ook gemerkt bij een D5. Gasresponse en soepelheid van de motor is dan ook niet echt optimaal.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
- V50-Mart
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 02.06.2010 - 21:42
Dus als er een regeneratie plaatsvind, dan schokt de auto even, en reageert de motor (aanzienlijk) langzamer op je gaspedaal? Als dat nou gebeurt terwijl je maar een klein stukje rijdt en de auto weer uitzet....begint dat proces dan opnieuw zodra je weer start en gaat rijden? welke afstand zou ik het beste kunnen rijden om eens een complete regeneratie te laten uitvoeren? en maakt snelheid daarbij nog uit?
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
- chris_zweden
- 3rd Gear member
- Berichten: 481
- Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
- Locatie: Karlstad
Ja begint opnieuw, daarom hebben koeriers de roetfilter eruit gehaald wegens de vele korte ritten. Regeneratie begint vanaf 80km/h en duurt minstens 10km.V50-Mart schreef:Dus als er een regeneratie plaatsvind, dan schokt de auto even, en reageert de motor (aanzienlijk) langzamer op je gaspedaal? Als dat nou gebeurt terwijl je maar een klein stukje rijdt en de auto weer uitzet....begint dat proces dan opnieuw zodra je weer start en gaat rijden? welke afstand zou ik het beste kunnen rijden om eens een complete regeneratie te laten uitvoeren? en maakt snelheid daarbij nog uit?
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 19.12.2010 - 09:21
Toch enige nuance : regeneratie proces wordt pas opnieuw in gang gezet wanneer de hele uitlaatlijn voldoende op temperatuur is gekomen.
Dus niet onmiddelijk na een koud start.
Auto's die continu korte trips maken, waarbij de uitlaatlijn nooit de kans krijgt om voldoende op te warmen, krijgen te maken met een (overàvolle roetfilter en krijgen deze boodschap op BC.
Dealer dient dan via electronische weg regeneratie op gang te brengen. Duurt ongeveer 45 min.
Dus niet onmiddelijk na een koud start.
Auto's die continu korte trips maken, waarbij de uitlaatlijn nooit de kans krijgt om voldoende op te warmen, krijgen te maken met een (overàvolle roetfilter en krijgen deze boodschap op BC.
Dealer dient dan via electronische weg regeneratie op gang te brengen. Duurt ongeveer 45 min.
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 15.12.2011 - 20:47
Dus als ik het goed begrijp is dat een normaal proces.
Echter kan ik mij niet voorstellen dat na 750 a 800 km het roetfilter vol zit? Of zit het roetfilter vol en moet deze vervangen worden?
Nogmaals ik ben een leek. In ieder geval erg bedankt voor de verkregen informatie.
Echter kan ik mij niet voorstellen dat na 750 a 800 km het roetfilter vol zit? Of zit het roetfilter vol en moet deze vervangen worden?
Nogmaals ik ben een leek. In ieder geval erg bedankt voor de verkregen informatie.
- Elveka
- 2nd Gear member
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17.12.2008 - 22:51
- Locatie: Antwerpen
Om het roetfilter regelmatig schoon te branden heb je inderdaad extra brandstof nodig én een extra additief "eolys". Na 60000km moet de voorraad eolys worden bijgevuld (op de factuur eolys kit genaamd) en na 120000km is het roetfilter "versleten" en moet vervangen worden.
Luc
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey