Dubbelmassavliegwiel wel of niet meevervangen
-
bartv70
- 5th Gear member
- Berichten: 1936
- Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
- Locatie: Duiven
Ze trekken je halve auto elkaar, zeker niet " even" zelf doen
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Kan die rammel bij uitzetten van de motor niet iets anders zijn? Spanner van mulitriem of distributieriem, bijvoorbeeld?
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
-
Ramon&Ramon
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Als je hem uitzet met ingetrapte koppeling,is het geluid dan weg??
Probeer maar is!
Probeer maar is!
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Vroeger o.a. een keer een Renault 5 Alpine Turbo "even" volledig gestript en weer opgebouwd (ook de motor volledig gereviseerd), dus wat dat betreft durf ik best een projectje aan. Alleen is het sleutelen tegenwoordig wel wat complexer geworden. Vaak speciaal gereedschap en voor zoiets als dit ook een brug nodig. Zelfs al zou ik het zelf kunnen, is het zo-ie-zo al een klus van meer dan een dag en kun je je afvragen wat je er dan nog mee "verdient".bartv70 schreef:Ze trekken je halve auto elkaar, zeker niet " even" zelf doen
Dat heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik vandaag zeker nog even doen...Ramon&Ramon schreef:Als je hem uitzet met ingetrapte koppeling,is het geluid dan weg??
Probeer maar is!
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Als ik de motor afzet met ingetrapte koppeling, hoor je de rammel niet!
Heb het meermalen geprobeerd en steeds hetzelfde: wel een rammel met losse koppeling, geen rammel met ingetrapte koppeling.
Kan het dan nog steeds het vliegwiel zijn, of lijkt de koppeling (druklager of drukgroep) dan eerder de oorzaak? Kan natuurlijk ook de versnellingsbak nog zijn...
Heb het meermalen geprobeerd en steeds hetzelfde: wel een rammel met losse koppeling, geen rammel met ingetrapte koppeling.
Kan het dan nog steeds het vliegwiel zijn, of lijkt de koppeling (druklager of drukgroep) dan eerder de oorzaak? Kan natuurlijk ook de versnellingsbak nog zijn...
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
-
Ramon&Ramon
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Even de dealer laten luisteren zou ik zeggen of een Volvo specialist.
Die zijn er genoeg in Utrecht!
Die zijn er genoeg in Utrecht!
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Even weer een update...
Afgelopen zatedag nog even de versnellingsbak olie ververst. Olie zag er netjes en schoon uit. Geen troep, geen zichtbare metaaldeeltjes en hij stonk niet. Met de nieuwe olie schakelde hij echter wel weer een heel stuk beter. Vooral bij koude motor. De rammel was er uiteraard nog steeds.
Daarbij ook ontdekt dat de voorste motor/versnellingsbak steun/beugel kapot was. Eén van de rubbers (het kleinste oog) was doorgescheurd. Dat kan de toename van wat resonaties en het geluid bij optrekken/afremmen op de motor veroorzaken. Die ga ik maar snel ff vervangen. Al op andere plekken gezien dat dit eenvoudig zelf te doen is. Maar verwacht niet dat dit de oorzaak is van "de rammel".
Vanochtend daarom toch bij de dealer een diagnose laten doen...
Er kwam ook wel wat geluid van de spanrol, maar dat was niet oorzaak van "de rammel". Ook de vrijloop van de dynamo was het niet (zou ook vreemd zijn als dit weg is met ingetrapte koppeling). Dus helaas kwam men toch uit op weer een gevalletje "Dual mass flywheel"
Ook even een prijsopgaaf laten maken voor de reparatie. Daar kwam het astronomische bedrag van bijna 2100 euro uit!!
Toch wel beduidend meer dan de bedragen die ik tot nu toe op dit forum heb vernomen. Of is dit wel een realistische prijs?
Heeft iemand nog een tip/adres in de regio Utrecht waar ik ook een prijsopgaaf kan doen? Een adres die dit vaker heeft gedaan en waar goede ervaringen mee zijn?
Was van plan om nog minimaal 2 jaar en 100.000km met deze auto te rijden (nu ruim 208kkm) en denk dat reparatie dan toch geen verkeerde keuze is. Maar als er geen haast is, wil ik de tijd gebruiken om goed de alternatieven te overwegen. Ook niet bij voorbaat uitsluiten om het zelf te gaan doen. Lijkt me zeker een uitdagende klus en kan een leuk verslagje opleveren voor het forum...
Kortom... heeft iemand nog een tip voor een goed adres in de regio Utrecht voor het vervangen van het vliegwiel en de koppeling voor een D5 uit 2003?
Afgelopen zatedag nog even de versnellingsbak olie ververst. Olie zag er netjes en schoon uit. Geen troep, geen zichtbare metaaldeeltjes en hij stonk niet. Met de nieuwe olie schakelde hij echter wel weer een heel stuk beter. Vooral bij koude motor. De rammel was er uiteraard nog steeds.
Daarbij ook ontdekt dat de voorste motor/versnellingsbak steun/beugel kapot was. Eén van de rubbers (het kleinste oog) was doorgescheurd. Dat kan de toename van wat resonaties en het geluid bij optrekken/afremmen op de motor veroorzaken. Die ga ik maar snel ff vervangen. Al op andere plekken gezien dat dit eenvoudig zelf te doen is. Maar verwacht niet dat dit de oorzaak is van "de rammel".
Vanochtend daarom toch bij de dealer een diagnose laten doen...
Er kwam ook wel wat geluid van de spanrol, maar dat was niet oorzaak van "de rammel". Ook de vrijloop van de dynamo was het niet (zou ook vreemd zijn als dit weg is met ingetrapte koppeling). Dus helaas kwam men toch uit op weer een gevalletje "Dual mass flywheel"
Ook even een prijsopgaaf laten maken voor de reparatie. Daar kwam het astronomische bedrag van bijna 2100 euro uit!!
Toch wel beduidend meer dan de bedragen die ik tot nu toe op dit forum heb vernomen. Of is dit wel een realistische prijs?
Heeft iemand nog een tip/adres in de regio Utrecht waar ik ook een prijsopgaaf kan doen? Een adres die dit vaker heeft gedaan en waar goede ervaringen mee zijn?
Was van plan om nog minimaal 2 jaar en 100.000km met deze auto te rijden (nu ruim 208kkm) en denk dat reparatie dan toch geen verkeerde keuze is. Maar als er geen haast is, wil ik de tijd gebruiken om goed de alternatieven te overwegen. Ook niet bij voorbaat uitsluiten om het zelf te gaan doen. Lijkt me zeker een uitdagende klus en kan een leuk verslagje opleveren voor het forum...
Kortom... heeft iemand nog een tip voor een goed adres in de regio Utrecht voor het vervangen van het vliegwiel en de koppeling voor een D5 uit 2003?
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Vraag even na bij Ramon&Ramon. Drukgroep, koppelingsplaat en vliegwiel kost bij de dealer inderdaad veelal tussen de 2 en 2,5 duizend euro. Gewoon even vragen kost in elk geval niks. Hij weet vast wel een adresje...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Whatever.bartv70 schreef:Even contact gehad met een engelse vriend (piloot, dus goede opleiding..zegt ie zelf).
WHEN wordt gebruikt voor "gebeurtenissen die met zekerheid gaan gebeuren (toekomst)
IF wordt gebruikt voor gebeurtenissen die waarschijnlijk gaan gebeuren
maar beide termen mogen gebruikt worden als gebeurtenissen altijd plaatsvinden.
Een andere optie zou zijn WHENEVER, maar dat is meer in gebruik voor mensen met een
hete aardappel in de keel
Dit alles op een Zweeds gerelateerd forum over vliegwielen!!!Mooi he
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Vandaag onderste motor/versnellingsbaksteun (torsiestang) vervangen. Veel van de trillingen werden blijkt nu veroorzaakt door de oude steun waarvan het kleine rubber helemaal door was...
Meteen ook op de brug nog even naar het flexible stuk in de uitlaat gekeken en geluisterd. Dat rammelt dus ook niet.
...de rammel is er nog steeds...
Meteen ook op de brug nog even naar het flexible stuk in de uitlaat gekeken en geluisterd. Dat rammelt dus ook niet.
...de rammel is er nog steeds...
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
-
Ramon&Ramon
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Al bij zoveel garages geweest enz en niemand die de oplossing weet?
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Voornamelijk zelf zaken uitgesloten... Bij 2 garages geweest, waarvan één officiele volvo dealer. Conclusie tot nu toe is DMFW...
...dus vervangen zal de oplossing zijn...
...dus vervangen zal de oplossing zijn...
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
-
Ramon&Ramon
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Denk het ook!
-
Ramon&Ramon
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Er staan op het forum beschrijvingen hoe je de bak moet demonteren!
En de koppeling plus vliegwiel kunt vervangen!
En de koppeling plus vliegwiel kunt vervangen!
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Daar gaat je eindejaarsuitkering.renelle schreef:Voornamelijk zelf zaken uitgesloten... Bij 2 garages geweest, waarvan één officiele volvo dealer. Conclusie tot nu toe is DMFW...
...dus vervangen zal de oplossing zijn...
- Mrlten
- 2nd Gear member
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 11.03.2010 - 20:12
- Locatie: Bilthoven
- Contacteer:
Mijn auto gaat komende donderdag een nieuwe koppeling, drukgroep, vliegwiel en keerring krijgen. Het hele pretpakket dus.
Afgelopen weekend had ik mijn auto even in zijn vrij staan en toen hoorde ik een behoorlijk luide ratel en met de koppeling in was het geluid weer weg. Dit geluid had ik vorige winter ook af en toe als ik 's ochtends moest krabben maar dit keer was het een stuk harder. Conclusie van de monteur: versleten druklager.
Ik ga vrijdag op wintersport dus het wordt echt net op tijd vervangen.
Prijsopgaaf is trouwens in de 2100 euro voor het geheel bij Verkerk Bilthoven. Mijn auto heeft 350K gelopen en er zit als het goed is nog steeds de originele koppeling in (die trouwens niet slipt).
Afgelopen weekend had ik mijn auto even in zijn vrij staan en toen hoorde ik een behoorlijk luide ratel en met de koppeling in was het geluid weer weg. Dit geluid had ik vorige winter ook af en toe als ik 's ochtends moest krabben maar dit keer was het een stuk harder. Conclusie van de monteur: versleten druklager.
Ik ga vrijdag op wintersport dus het wordt echt net op tijd vervangen.
Prijsopgaaf is trouwens in de 2100 euro voor het geheel bij Verkerk Bilthoven. Mijn auto heeft 350K gelopen en er zit als het goed is nog steeds de originele koppeling in (die trouwens niet slipt).
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Die 3,5 ton is best netjes met één en dezelfde koppeling, toch?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Het kan altijd beter. 
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race















