Dubbelmassavliegwiel wel of niet meevervangen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3813
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Oceanracer schreef:Het kan altijd beter. :D
zo kan ik je weer :P
geen glans zonder wrijving
Gast

Mrlten schreef: Prijsopgaaf is trouwens in de 2100 euro voor het geheel bij Verkerk Bilthoven.
Dat is een best prijs, In dit topic ben ik ook al € 1800,- tegen gekomen.
Werd ook krukaskering en het bekende vriesstopje meegenomen.

Volgens onze forumer @ramon&ramon is dit een klus van ± 5 uren.
Ik ben benieuwd wat Verkerk aan uren nodig heeft,
Gebruikersavatar
renelle
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
Locatie: Harmelen

Ik heb bij Verkerk Leidsche Rijn precies dezelfde prijsopgaaf gekregen, dus dat zal wel kloppen. Aan onderdelen alleen was het al ongeveer 1200/1300 euro (weet het niet meer exact). Het lijkt er dus wel op dat men hier meer dan 5 uur voor incalculeert...
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Oceanracer schreef:Het kan altijd beter. :D
Jep :D
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gast

renelle schreef:Ik heb bij Verkerk Leidsche Rijn precies dezelfde prijsopgaaf gekregen, dus dat zal wel kloppen. Aan onderdelen alleen was het al ongeveer 1200/1300 euro (weet het niet meer exact). Het lijkt er dus wel op dat men hier meer dan 5 uur voor incalculeert...
Dat zou betekenen dat ze er ± 10 uur mee bezig zijn.... :roll:
Gebruikersavatar
Mrlten
2nd Gear member
Berichten: 167
Lid geworden op: 11.03.2010 - 20:12
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Ze zijn er wel zo'n 6 a 7 uur mee bezig werd bij verteld. Het kan altijd wat tegen zitten omdat het spul nooit los is geweest.

Het verhaal over de vriesstop had ik nog niet meegenomen, dit zal ik even uitzoeken.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Mrlten schreef:Mijn auto gaat komende donderdag een nieuwe koppeling, drukgroep, vliegwiel en keerring krijgen. Het hele pretpakket dus.

Afgelopen weekend had ik mijn auto even in zijn vrij staan en toen hoorde ik een behoorlijk luide ratel en met de koppeling in was het geluid weer weg. Dit geluid had ik vorige winter ook af en toe als ik 's ochtends moest krabben maar dit keer was het een stuk harder. Conclusie van de monteur: versleten druklager.

Ik ga vrijdag op wintersport dus het wordt echt net op tijd vervangen.

Prijsopgaaf is trouwens in de 2100 euro voor het geheel bij Verkerk Bilthoven. Mijn auto heeft 350K gelopen en er zit als het goed is nog steeds de originele koppeling in (die trouwens niet slipt).
Wat had jij nu precies voor motor? Was toch een diesel?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

AlexV70 schreef:
Mrlten schreef: Prijsopgaaf is trouwens in de 2100 euro voor het geheel bij Verkerk Bilthoven.
Dat is een best prijs, In dit topic ben ik ook al € 1800,- tegen gekomen.
Werd ook krukaskering en het bekende vriesstopje meegenomen.

Volgens onze forumer @ramon&ramon is dit een klus van ± 5 uren.
Ik ben benieuwd wat Verkerk aan uren nodig heeft,
5 uren is wel erg kort hoor. Misschien dat een monteur die dit al (veel) vaker heeft gedaan het in 5 uur red met al het Volvo gereedschap, maar een willekeurie garage red het zeker niet in 5 uur. Het is echt een beste klus hoor! Alleen het vliegwiel vervangen ben je al snel een uurtje mee zoet. Eerst krukskeerring eruit en nieuwe erin, alle bouten op moment zetten en daarna nog een hoekverdraaiing. Je gaat er in elk geval wel van zweten :D Dan heb je nog maar 4 uur over voor de koppeling. Lijkt me nagenoeg onmogelijk.

De meeste garages rekenen 8-10 uur, en dat vind ik realistisch.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Mrlten
2nd Gear member
Berichten: 167
Lid geworden op: 11.03.2010 - 20:12
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

@Mr. Raket: Ik heb een D5 inderdaad, uit 2003.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Mr TL1000: Dan is 3,5 ton inderdaad heel erg netjes. De meesten gaan na de 2 ton slippen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gast

edraket schreef:
AlexV70 schreef:
Mrlten schreef: Prijsopgaaf is trouwens in de 2100 euro voor het geheel bij Verkerk Bilthoven.
Dat is een best prijs, In dit topic ben ik ook al € 1800,- tegen gekomen.
Werd ook krukaskering en het bekende vriesstopje meegenomen.

Volgens onze forumer @ramon&ramon is dit een klus van ± 5 uren.
Ik ben benieuwd wat Verkerk aan uren nodig heeft,
5 uren is wel erg kort hoor. Misschien dat een monteur die dit al (veel) vaker heeft gedaan het in 5 uur red met al het Volvo gereedschap, maar een willekeurie garage red het zeker niet in 5 uur. Het is echt een beste klus hoor! Alleen het vliegwiel vervangen ben je al snel een uurtje mee zoet. Eerst krukskeerring eruit en nieuwe erin, alle bouten op moment zetten en daarna nog een hoekverdraaiing. Je gaat er in elk geval wel van zweten :D Dan heb je nog maar 4 uur over voor de koppeling. Lijkt me nagenoeg onmogelijk.

De meeste garages rekenen 8-10 uur, en dat vind ik realistisch.
Ben ik wel met je eens, maar 5 uur zou reëel zijn.
Zo niet, dan lieg ik in commissie. :wink:
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3813
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

edraket schreef:Mr TL1000: Dan is 3,5 ton inderdaad heel erg netjes. De meesten gaan na de 2 ton slippen.
beetje voorbarig om te stellen dat een koppeling maar 2ton mee zou gaan.
mischien zijn dit jou ervaringen,ik ken div D5 bezitters die ruim over de
3ton zitten,en geen slippende koppeling hebben
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik heb er echt al heel wat zien gaan net na de 2 ton of zelfs ervoor. Hij kan dan soms nog heel lang mee gaan. Meestal slipt hij dan eventjes als het gas er ineens op gaat net iets boven de 2000 toeren (max koppel). Er zijn vast ook heel wat gebruikers die dat niet eens merken :wink:

Ik zeg ook niet dat een D5 koppeling maar 2 ton mee gaat, maar wel dat er heel veel zijn die na de 2 ton gaan slippen. Uiteraard hangt het wel van de rijstijl af. Als je altijd op de rechterbaan sukkelt en nooit eens vol het gas intrapt kan een koppeling natuurlijk heel lang mee gaan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Mrlten
2nd Gear member
Berichten: 167
Lid geworden op: 11.03.2010 - 20:12
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Zo ik heb mijn auto alweer terug. Na 6,5 uur sleutelen waren ze alweer klaar. Volgens de monteur was de bak er vroeger mogelijk al eens af geweest want de bak had van binnen een lading oude olieaanslag (de koppeling was verder wel gewoon droog).

Maar zoals vaker dit jaar heeft Verkerk Bilthoven zijn kwaliteit niet op het gewenste niveau: De monteur had een proefrit gemaakt en had de auto goed bevonden. Ik rij er zelf 30 meter mee en hoor een licht metaal op metaal geluid van het linker voorwiel komen :bad-words:

Verder grijpt de koppeling al na 1cm volledig aan, dat zal wel horen met een nieuwe koppling?
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Na één centimeter? Dat is veel te snel! Aangrijpingspunt hoort gewoon halverwege het pedaal te zitten.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Mrlten
2nd Gear member
Berichten: 167
Lid geworden op: 11.03.2010 - 20:12
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Oceanracer schreef:Na één centimeter? Dat is veel te snel! Aangrijpingspunt hoort gewoon halverwege het pedaal te zitten.
Voor mijn gevoel is het 1 centimeter, maar het zal denk ik wel halverwege zitten. Het staat mij bij dat hiervoor de koppeling wel iets meer bewegingsruimte had.
Gebruikersavatar
rvo033467
4th Gear member
Berichten: 818
Lid geworden op: 01.08.2011 - 15:18
Locatie: Oss

Mrlten schreef:Zo ik heb mijn auto alweer terug. Na 6,5 uur sleutelen waren ze alweer klaar. Volgens de monteur was de bak er vroeger mogelijk al eens af geweest want de bak had van binnen een lading oude olieaanslag (de koppeling was verder wel gewoon droog).

Maar zoals vaker dit jaar heeft Verkerk Bilthoven zijn kwaliteit niet op het gewenste niveau: De monteur had een proefrit gemaakt en had de auto goed bevonden. Ik rij er zelf 30 meter mee en hoor een licht metaal op metaal geluid van het linker voorwiel komen :bad-words:

Verder grijpt de koppeling al na 1cm volledig aan, dat zal wel horen met een nieuwe koppling?
En het metaal op metaal geluid, is dat nog gefikst?
Rolf
Volvo 440 1.8
Volvo S80 2.4 1999
Gebruikersavatar
Mrlten
2nd Gear member
Berichten: 167
Lid geworden op: 11.03.2010 - 20:12
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Dat komt morgen dus, na het werk even een bezoekje brengen aan de dealer. Ik heb zo'n vermoeden dat het de beschermkap die om de remschijf zit het probleem is.
Gebruikersavatar
renelle
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
Locatie: Harmelen

Zo vroeg aangrijpen lijkt mij toch niet zoals het hoort...
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Meestal zit een nieuwe koppeling erg laag omdat het stelmechanisme zich nog moet inregelen. Na een km of wat moet het pedaal omhoog komen. Gewoon even een aantal malen het pedaal indrukken, als het goed is komt ook dan het pedaal omhoog. Kan ook zijn dat de koppelingsleiding niet goed ontlucht is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”