Spiegelverwarming repareren

De grotere Volvo's
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Heb je S39 gebruikt ?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Nee, kon ik zo gauw niet vinden. Valt het op? Whahaha... :D
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Het ligt er een beetje 'dik bovenop' zeg maar.. maar als het vast zit, zit het vast! :) :thumbright:
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De banen gaan stuk door bewegen van de contacten omdat het matje aan de achterkant vaak los laat. Als je dat vast hebt gelijmd en gesoldeerd blijft het vaak erg lang zitten is mijn ervaring.
Ik had een draadje gebruikt om de breuk te overbruggen ipv een kilo tin :D
Het solderen is in elk geval niet makkelijk omdat de banen heel makkelijk wegbranden onder de hitte van een soldeerbout.
Mooi dat het weer werkt!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

De banen zijn niet van koper maar van een weerstands"draad". Mijn ervaring is dat dit slecht tot niet te solderen is. S39 gebruiken bij electronica is geen goed idee omdat dit erg corrosief is: Na een jaartje ofzo begint alles weg te vreten.

Ik denk dat nagels uitboren, alles goed schoonmaken en, met gebruik van wat zilverlijm, weer vastklinken met een popnageltje een betere oplossing is.

jm2c :)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Onder die kilo tin zit een draadje. Het was ook de bedoeling om dat draadje met tin vast te solderen en niet andersom, whahaha... :D

Helaas is bij het monteren van de zwarte kap de reparatie weer ongedaan gemaakt en is er één voetje weer zonder contact. Kan ik weer opnieuw beginnen. Maar ik heb wel even S39 gekocht en een wat dunner soldeerdraadje, zodat ik wat verfijnder te werk kan gaan. Plus dat ik hem nu met een stukje tape zal beschermen na de reparatie, zodat deze wat minder kwetsbaar is bij het weer monteren.

En het strippen van die kunststof laag is inderdaad een rotklus!

Het uitboren lijkt mij geen optie. Die strip krijg je niet ver genoeg los van het glas en boren op het spiegelglas gaan natuurlijk nooit goed. Het is gewoon een waardeloze plaklaag met dito verbinding. Dat je voor zoiets knulligs € 80,00 moet aftikken is echt bezopen!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Oei das minder. Het solderen is inderdaad het hekele punt. Zoals Marcel zegt zijn de banen erg lastig te sloderen. Bij ging er steeds een stukje baan verloren, maar uiteindelijk is het gelukt. Je moet de bout heel kort op het draadje houden, anders verbrand de baan of houd het draadje niet.

S39 zou ik inderdaad niet gebruiken. Gewoon een soldeerdraad met vloeimiddel erin werkt het beste.

Er zijn ook losse verwarmingsmatjes in omloop. Als het echt niet lukt kun je het matje er nog af halen en een matje erop plakken. Bij mij zit het dus al een jaar zonder problemen in beide spiegels.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik heb draadsoldeer met harskern gekocht, specifiek voor "fijn" soldeerwerk. :D
Kan die S39 weer retour bouwmarkt...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

S39 is voor bouwvakkers, als je aan electronica werkt heb je daar niks aan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Die harskern soldeer is prima, S39 is tegenwoordig veilig voor elektronica, maar idd. op een koperen waterleiding vloeit het als een dolle! :D
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik ga er later deze week mee verder. We hebben nu een waterprobleem, wat prioriteit heeft. :-)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dat zeg ik S39 is voor bouwvakkers, heeft helemaal niets met electronica te maken!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Tuurlijk Ed.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Het waterprobleem is opgelost, dus er was weer tijd voor de spiegel. De spiegel heb ik dit keer met de föhn verwarmd. Het viel mij op dat het zwarte kunststof steeds harder werd door die warmwaterbadjes.

Ik heb de oude reparatie hersteld en nieuwe punten gesoldeerd. Daarna de reparatie afgedekt met een stukje tape om beschadiging bij de montage van de zwarte kap te voorkomen.

Voordat de spiegel werd gemonteerd de weerstand nog nagemeten. Deze was 10.4 Ohm. Maar na de montage aan de auto, werd het spiegelglas niet warm. Er stond wel 12V op de draadjes, dus ik vermoed dat door het weer monteren van de stekkertjes er toch weer iets defect is geraakt.

Wordt dus vervolgd...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Aangezien het mij nogal irriteerde dat ik die spiegel nog altijd niet warm gestookt kreeg, heb ik de spiegel weer verwijderd, zwarte rand flink warm gestookt met de föhn en het stuk tape weer verwijderd.

Alles opnieuw gesoldeerd; hielp niet. Alles weer losgehaald, nieuw stukje baan laten smelten en daar weer op gesoldeerd. Dat hielp allemaal pas goed, toen ik de aansluitpolen goed had opgeschuurd en opnieuw mijn draadje op had gesoldeerd.

Stukje tape geplakt over de soldeerpunten, zwarte kap weer verhit en geplaatst, voorzichtig stekkertjes weer aangesloten in de spiegelkap en spiegel vastgeklikt.

En ja hoor! Het werkt weer! Nou maar afwachten wanneer de rechter buitenspiegel het af laat weten...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Applaus voor jezelf! =D>
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

Euh, heren, er is niet alleen weerstandsdraad te koop die je erover kunt lijmen. Maar ook zilvercontact waarmee je de banden als met een lakstiftje repareerd.

Heb dat meerdere malen voor de aruitverwarming gebruikt en werkt perfekt...
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

De achterruitverwarming is gemakkelijker te repareren. Bij de spiegelverwarming moet je eerst de plasticfolie weg laten smelten. Maar daarna zou je wellicht met dat spul even goed resultaat kunnen boeken.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”